آخر هفته توفانی در بازار سهام

به گزارش بازی ناتمام، تحلیل گرانی که با خبرنگاران گفت و گو کرده اند معتقدند فرایند رو به رشد بورس با وجود احتمال اصلاح فرایندهای مقطعی ادامه می یابد

آخر هفته توفانی در بازار سهام

خبرنگاران - بهزاد رنجبر: بورس آخر هفته ای توفانی را پیش رو خواهد داشت. روز دوشنبه شاخص کل بورس به سقف 820 هزار واحد رسید محدوده ای که بسیاری از تحلیل گران تکنیکال در بازارسهام اعتقاد دارند می تواند مرز صعود یا اصلاح بازار باشد؛ با این حال اغلب تحلیل گرانی که با خبرنگاران گفت وگو کرده اند اعتقاد دارند فرایند صعودی بورس به خاتمه نرسیده و این رشد، در صورت عبور شاخص از مرز فعلی، به ویژه با عرضه سهام شرکت های دولتی، همچنان ادامه خواهد یافت. با این حال برخی تحلیل گران تاکید دارند احتمال دارد شاخص بورس در محدوده 860 تا 900 هزار واحد با مقاومت تکنیکی روبرو و قیمت ها تا حدودی اصلاح گردد، اما پس از طی شدن این دوره اصلاح، رشد بورس بازهم ادامه خواهد یافت.

از دوماه پیش به دلیل رشد پر شتاب شاخص های بورس بسیاری از اقتصاددانان در باره رشد حباب گونه شاخص های بورس هشدار داده اند. البته این برای نخستین بار نیست که چنین هشدار هایی صادر می گردد در سه دهه گذشته بارها همزمان با صعود بازارسهام کارشناسان مالی و اغلب ناآشنا با علوم مالی از فرایند صعودی بازار ابراز نگرانی کرده اند.

با این حال اغلب تحلیل گران بازار سرمایه نه فقط معتقدند بازار سهام با حباب روبرو نشده بلکه به ادامه رشد بورس هم امیدوارند. کارشناسان مالی پیش بینی می کنند در روز های آینده، فرایند رو به رشد بازار سهام روی موج رشد قیمت سهام شرکت های بزرگ و همین طور افزایش ارزش سهام شرکت های دولتی ادامه یابد. با این حال می توان انتظار داشت در این دوره، یک اصلاح چند ماهه در شاخص بورس، که با نام موج چهارم الیوتی، شناخته می گردد، رخ دهد، اما در بلند مدت فرایند بازار سهام صعودی خواهد بود.

  • بازار هنوز جای رشد دارد

حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه گفت: در چند ماه گذشته صحبت های زیادی درباره شکل گیری حباب در بازار سرمایه مطرح شده اما من به شکل گیری حباب در بازار سرمایه اعتقادی ندارم و اساسا معتقدم که تعریف تشکیل حباب در بازارهای سهام با آنچه اکنون از آن صحبت می گردد متفاوت است. او توضیح داد: برای بیان روشن تر موضوع بهتر است سهام شرکت های بورس را به 3 دسته تقسیم کنیم. دسته اول که 40 درصد نمادهای بورس را تشکیل می دهند عمدتا شرکت های کوچک هستند که مقدار سهام شناورشان کم است این دسته از شرکت ها عمدتا دست آویز گروهی از فعالان بازار قرار می گیرند و بر روی آن ها سفته بازی انجام می گردد اما ارزش این شرکت ها کمتر از 20 درصد ارزش بازار سهام است.

او ادامه داد: دسته دوم که 30 درصد شرکت های بورس را شامل می شوند شرکت هایی هستند که قیمت سهام شان اندکی بیش از ارزش ذاتی آنهاست اما می توان انتظار داشت با بهبود شرایط سیاسی و مالی قیمت سهام این شرکت ها متناسب با شرایط جدید تعدیل گردد و نمی توان گفت حبابی در سهام این شرکت ها شکل گرفته است.

میر معینی در ادامه به دسته سوم شرکت های بورس اشاره کرد و گفت: دسته سوم شامل شرکت های بزرگی هستند که هنوز فاصله زیادی با ارزش ذاتی شان دارند. قیمت سهام دسته سوم چندان رشد نکرده و به تازگی رشد قیمت سهام آنها شروع شده است و هنوز این شرکت ها با ارزش ذاتی شان فاصله دارند.

او با پیش بینی فرایند بازار سهام گفت: با توجه به حجم نقدینگی موجود در بازار سهام جای نگرانی برای نزول نیست و بازار سهام هنوز جای رشد دارد. این کارشناس بازار سرمایه در عین حال تاکید کرد: با وجود این که بازار سهام دچار حباب نشده اما شدت و سرعت رشد شاخص غیر معقول است در نتیجه بهتر است سهامداران عمده و بزرگ از طریق افزایش عرضه سهام شرکت ها، قدری از عطش بازار کم کنند تا بازار به ثبات برسد.

  • اصلاح تکنیکی

مهدی میرزایی از تحلیل گران تکنیکی هم درباره آینده بازار سهام گفت: فرایند رو به رشد بورس که از آبان ماه سال 1396 شروع شده احتمالا درمحدوده 800 و سپس 860 تا 900 هزار واحد با مقاومت های داینامیکی روبه رو خواهد شد که می تواند نقاط بالقوه شروع موج 4 اصلاحی باشد.

او توضیح داد: دو محدوده مقاومتی برای شاخص کل یعنی 860 الی 900 هزار واحد یکی از سطوح بالقوه شروع موج اصلاحی است، هرچند هنوز از 5 فاکتور شروع موج اصلاحی هیچ کدام بروز نکرده، پس باید فرایند را تعقیب کرد، چون این موج می تواند کشیده تر گردد. به گفته میرزایی بازار کنونی سهام از نظر اندازه شبیه بازار رو به رشد سال های 81 تا 84 است اما از نظر ماهیت با آن فرق دارد.

او اضافه کرد: این روزها مفهوم نسبت قیمت به در آمد(P/E) و مفهوم تنزیل جریان های نقدی در ارزش گذاری شرکت ها اساسا کنار رفته و حس طمع در بازار جولان می دهد. به همین دلیل از دیدگاه برخی اقتصاددان ها و تحلیل گران بنیادی، این قیمت ها برای بازار سهام حباب محسوب می گردد.

او با بیان این که بخش زیادی از دلایل رشد بورس به دولت باز می گردد گفت: دولت درتلاش است خاتمهی خوش رابرای خود رقم بزند هم اکنون شاهد صف های خرید سنگین برای سهام فولاد مبارکه، ملی مس، بانک های ملت، تجارت و صادرات و هلدینگ های سهامدار این دسته از شرکت ها هستیم. این رشد قیمت ها باعث افزایش ارزش خالص دارایی (nav) یونیت های3 صندوقی می گردد که قرار است دولت در بازار بفروشد، در نتیجه با رشد قیمت سهام این دسته از شرکت ها درآمد دولت هم بیشتر می گردد.

  • رشد بورس تا شهریور ماه

آلبرت بغزیان از کارشناسان مالی هم با بیان اینکه که رشد بورس، حداقل تا شهریورماه امسال ادامه خواهد داشت گفت: اگر بخواهیم ارزش بورس را به صورت دلاری محاسبه کنیم، این عدد از ظرفیت های توسعه کشور بسیار دور است و در مقایسه با نرخ دلار، بورس همچنان جای توسعه دارد.

آلبرت بغزیان گفت: راهکار وزارت اقتصاد هم برای تعمیق سرمایه که به افزایش عرضه در بازار سرمایه منجر می گردد، در شرایط فعلی راهکار مطلوبی است که هم به افزایش حق انتخاب منجر می گردد و از طرف دیگر سهامی که به اصطلاح جا مانده اند، به ارزش واقعی خود نزدیک خواهند شد.

او تاکید کرد: اگر شرایط فعلی بورس را تحلیل کنیم، به لحاظ داشتن حباب قیمت، بسیار پایین تر از دوره های قبل است و احتمال سقوط یا کاهش شدید در این بازار، حداقل در سهم های بنیادی بسیار دور از ذهن است. بغزیان توضیح داد: فرایند رشد م بورس تا زمانی که منابع جدید جذب این بازار می شوند، ادامه دار خواهد بود.

  • دلیلی برای خروج پول وجود ندارد

نادر جزایری مدیر عامل کارگزاری بهین پویا هم درباره آینده بازار سهام با تاکید بر این که نگرانی ها تا حدی منطقی است و داغ شدن زیاد بازار هم خوب نیست تاکید کرد: معتقدم بازار سرمایه حباب ندارد و جای نگرانی بابت ریزش شاخص بورس وجود ندارد.

او در عین حال اضافه کرد: سهامداران باید ریسک و بازده این بازار را در کنار هم بپذیرند. به گفته جزایری اگر بازار سرمایه، بازاری شفاف و مناسب برای سرمایه گذاران باشد، دلیلی برای خروج پول از این بازار وجود ندارد.

این فعال بازار سرمایه در توصیه به سهامداران گفت: بهتر است سهامداران در سهم های بنیادی و بزرگ و ارزنده بازار، سرمایه گذاری کنند. سهام شرکت های بزرگ در گروه های فولاد، خودرو و پتروشیمی، گزینه های مناسب تری برای سرمایه گذاری است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 494

به "آخر هفته توفانی در بازار سهام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخر هفته توفانی در بازار سهام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید