خبرنگاران وام حمایتی خانوارها؛ مساله ساده ای که معضل شد

به گزارش بازی ناتمام، مشهد- خبرنگاران- شیوع ویروس کرونا موجب شد صاحبان بسیاری از کسب و کارها به خصوص افراد روزمزد دچار مشکل اقتصادی شوند از این رو دولت نیز برای حمایت از خانواده ها تصمیم گرفت به 23 میلیون خانواده ای که یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی می گیرند وام یک میلیون تومانی به صورت قرض الحسنه با بازپرداخت 30 ماه پرداخت کند و از مردم خواست برای دریافت این وام کد ملی خود را به وسیله سیم کارت تلفن همراهی که به نام خودشان است به سامانه مورد نظر ارسال کنند.

خبرنگاران وام حمایتی خانوارها؛ مساله ساده ای که معضل شد

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

مشمولان دریافت این وام باید برای ثبت درخواست خود دو اقدام انجام دهند در مرحله نخست باید منتظر دریافت پیامک با سرشماره v.refah باشند که ارسال این پیامک ها از چهارشنبه شب 27 فروردین ماه از ساعت 22 آغاز شده است و در مرحله بعد، پس از دریافت پیامک باید کدملی سرپرست خانوار به شماره 6369 ارسال شود.

در اطلاعیه قبلی خواسته شده بود خانواده ها تا 31 فروردین ماه با سیم کارتی که پیامک را دریافت کردند درخواست خود را اعلام نمایند که به خاطر ازدحام مردم در دفاتر پیشخوان، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این تاریخ را تا یکشنبه هفته آینده یعنی هفتم اردیبهشت ماه افزایش داد و از مردم خواست که برای تهیه سیم کارت از تجمع غیر ضروری در مراکز مربوطه خودداری نمایند.

مرحله آخر هم این است که متقاضیان وام یک میلیون تومانی منتظر دریافت پاسخ باشند.

نکاتی که یارانه بگیران در دریافت وام یک میلیون تومانی باید توجه نمایند این است که اگر سرپرست خانوار هیچ سیم کارتی به نام خود ندارد برای احراز هویت حتما باید سیم کارت تهیه کند.

همچنین آن دسته از افرادی که به تازگی برای تفکیک یارانه نقدی از پدر و مادر خود اقدام کرده اند حتی اگر هنوز یک ماه هم یارانه نقدی دریافت نکرده اند در صورتی که مشمول دریافت یارانه نقدی شوند تسهیلات دریافت می نمایند.

این صورت مساله ساده ای بود که خود تبدیل به یک مشکل شد زیرا از سال های گذشته، فراوانی سیم کارت تلفن همراه که یکی از ویژگی های ارتباطی این دوران است و همچنین زیر ساخت های دولت الکترونیک که امکان عدم مراجعه حضوری افراد در ثبت درخواست را فراهم کرده بود مسوولان را بر آن داشت تا برای اعطای این تسهیلات درخواست ثبت کد ملی از طریق سیم کارتی که به نام شخص سرپرست است را شرط لازم برای دریافت این وام بدانند.

صبح روز شنبه 30 فروردین ماه 1399 همه غافلگیر شدند وقتی با تعداد زیاد افرادسرپرست خانواری که برای ثبت نام در اپراتورهای تلفن همراه به دفاتر مخابراتی و پیشخوان دولت مراجعه کرده بودند روبرو شدند و این درحالی است که در روزهای گذشته نیز جمعیت مراجعه نمایندگان به این دفاتر برای پیگیری درخواست های مورد نیازشان کم نبود.

وزیر ارتباطات بلافاصله در فضای مجازی به تشکیل صف های طولانی برای تهیه سیم کارت واکنش نشان داد و نوشت: آقای اپراتور! مردم نباید برای تهیه سیم کارت رایگان در این شرایط کرونا در دفاتر ارتباطی، صف بکشند. همین الان باید این فرآیند متوقف شود. از مردم آنلاین ثبت نام کنید و با پست، سیم کارت را به منازل آنها برسانید. خدمت رسانی به مردم باید با دستورالعملهای وزارت بهداشت باشد.

همچنین سخنگوی تسهیلات حمایتی کرونا در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اعلام کرد: طبق هماهنگی اجرا شده با اپراتورها و وزارت ارتباطات فروش فوری سیم کارت ممنوع و به صورت اینترنتی در منازل انجام خواهد شد.

باید راه چاره مناسب تری انتخاب می شد

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: متولیان و مسوولان باید راه چاره مناسب تری برای ثبت نام متقاضیان این طرح حمایتی اتخاذ می کردند.

دکتر حمید رضا رحیمی افزود: با توجه به زیر ساخت های موجود در دولت الکترونیک، امکان ثبت نام غیر حضوری لازم بود که می توانست از هجوم مردم به دفاتر مخابراتی و پیشخوان جلوگیری کند.

وی ادامه داد: از حضور این حجم جمعیت تعجب کردم و به نظر می رسد که اطلاع رسانی در این موضوع به درستی صورت نگرفته است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پروتکل های بهداشتی در زمینه جلوگیری از سرایت کرونا تعیین و اعلام شده است تا مردم با اجرای این دستورالعمل ها دچار بیماری نشوند ولی اتفاق امروز برای من غیر قابل پیش بینی و غیر منتظره بود.

رحیمی افزود: با توجه به دستورالعمل، نیاز است تا مردم در صورت نیاز به شرکت در مجامع عمومی فاصله مناسب را رعایت و از وسایل ضد عفونی، ماسک و دستکش استفاده نمایند و حتی این دانشگاه از ابتدای شیوع بیماری کرونا، در بازرسی از مراکز مختلف نسبت به رعایت پروتکل نظارت داشته است و با متخلفان نیز برخود قانونی اجرا شده است.

وی ادامه داد: با توجه به گزارش های دریافتی، نظارت این دانشگاه بر مراکز پیشخوان دولت و مخابراتی نیز افزایش پیدا خواهد کرد زیرا جان مردم برای ما اهمیت بسیار دارد.

ازدحام در دفاتر پیشخوان دولت تعجب برانگیز است

رییس اداره روابط عمومی شرکت مخابرات منطقه خراسان رضوی هم گفت: با وجود تداوم طرح فاصله گذاری اجتماعی و هوشمند، ازدحام جمعیت در دفاتر مخابراتی و پیشخوان دولت در استان خراسان رضوی برای ثبت نام و دریافت سیم کارت تسهیلات 10 میلیون ریالی تعجب برانگیز است.

عیسی حسن پور افزود: با توجه به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تصمیم بر دورکاری بعضی از همکاران، متاسفانه به واسطه ازدحام جمعیت در تماس با همکاران از آنها خواسته شد تا در محل کار حضور یابند تا به این حجم از متقاضی پاسخ داده شود.

وی ادامه داد: از متقاضیان این وام درخواست می شود برای دریافت سیمکارت اپراتورهای تلفن همراه، با توجه به گسترش دولت الکترونیک و همچنین امکان ثبت نام از طریق پورتال این اپراتورها، از ازدحام در دفاتر پیشخوان و مخابراتی خودداری نمایند.

استفاده از ظرفیت های کد ملی و طرح یارانه مالی

سالهاست که ایرانیان دارای تعیینه شناسایی هویتی به نام کد ملی هستند و از اویل دهه 80 مردم در مراجعه به بانک ها و سازمان های دولتی موظف به ارائه کد ملی خود برای احراز هویت هستند به طوری که می توان گفت هم اکنون همه ایرانیان دارای کد ملی هستند که تمام روابط مالی و مالی آنها نیز بر اساس این کد، قابل رهگیری و شناسایی است که می شد از این ظرفیت برای ارائه این تسهیلات به راحتی استفاده کرد.

همچنین در طرح یارانه مالی که از دولت نهم آغاز شد تمام مردم کشور در دهک های مختلف مالی تقسیم شدند که بر اساس آن یارانه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود که دولت می توانست از بانک اطلاعاتی خود در این طرح و ثبت نام های گذشته برای شناسایی افراد کمتر برخوردار و اعطای تسهیلات و وام استفاده کند.

دولت می توانست این طرح خوب خود را به گونه ای اجرا کند تا افرادی که دچار مسائل معیشتی به واسطه تعطیلی کسب و کار خود بر اثر شیوع کرونا شده اند بدون نیاز به ثبت نام مجدد، حمایت شوند.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 466

به "خبرنگاران وام حمایتی خانوارها؛ مساله ساده ای که معضل شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران وام حمایتی خانوارها؛ مساله ساده ای که معضل شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید