ضرورت توجه بیشتر به شرکت های دانش بنیان برای مبارزه با کرونا

به گزارش بازی ناتمام، خبرنگاران/اصفهان رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با بیان ضرورت توجه بیشتر به شرکت های دانش بنیان برای مبارزه با کرونا از اقدامات شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان برای حمایت از شرکت های دانش بنیان اطلاع داد.

ضرورت توجه بیشتر به شرکت های دانش بنیان برای مبارزه با کرونا

جعفر قیصری در گفت و گو با خبرنگاران، با بیان اینکه حدود 20 شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در زمینه مقابله با ویروس کرونا فعالیت دارند، اظهار کرد: این شرکت ها محصولاتی، مانند مایع ضدعفونی نماینده، ماسک، تب سنج، مخازن اکسیژن، کیت های تشخیص بیماری و محصولاتی که برای مبارزه با این ویروس کاربرد دارد، فراوری می نمایند.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، اضافه نمود: بعضی شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان برای تامین احتیاجهایشان حدود 10 خط فراوری راه اندازی نموده اند، دو شرکتی که از قبل فراوری ماسک داشتند در حال حاضر فعال تر شده اند و یک شرکت در فراوری ماسک های نانو ورود پیدا نموده است.

وی گفت: یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در شهرک نیز در حال طراحی و ساخت دستگاهی برای فراوری ماسک برای برطرف احتیاج کشور جهت مقابله با کرونا فعالیت می نماید.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، اظهار کرد: همچنین شرکت هایی در زمینه فراوری دستگاه تب سنج و اندازه گیری دما با دقت یک دهم درجه بدون تماس در حال فعالیت هستند و شرکت هایی در زمینه فراوری مخازن اکسیژن کار می نمایند، که اگر شرایط اضطراری پیش آمد و ظرفیت بیمارستان ها پر شد و احتیاج به بیمارستان صحرایی بود، در این زمان دستگاه فراوری اکسیژن از احتیاجهای ضروری است.

قیصری با بیان اینکه اینگونه فعالیت ها نشان دهنده ظرفیت علمی فناوری بالای کشور است، توضیح داد: در پشت این اقدامات، سابقه علمی فناوری قبلی نهفته است که ظرف مدت کوتاهی با قرارگرفتن در شرایط اضطراری در این عرصه نمایان شده است.

شرکت های دانش بنیان اصفهانی در انتظار اخذ مجوز

وی با تاکید براینکه کالاهای فراوریی بعضی از این شرکت ها اصلا احتیاج به مجوز ندارد، توضیح داد: بعضی از شرکت ها در زمینه فراوری ماسک یا دستگاه تب سنج فعالیت دارند و بعضی دیگر از شرکت هایی که خط فراوری مایع ضدعفونی نماینده داشتند، مجوز فعالیت گرفته اند. بعضی دیگر نیز با دستور دولت تا اطلاع ثانوی احتیاج به مجوز ندارند و می توانند محصولات خود را فراوری نمایند.

قیصری تاکید نمود: اما بسیاری از شرکت ها در زمینه کیت تشخیص بیماری فعال هستند که باید حتما مجوز فراوری داشته باشند. معمولا مکاتبات اداری انجام می گردد و پس از پیگیری با سازمان غذا و دارو، اعطای مجوز انجام می گردد.

وی با بیان اینکه مجوز فراوری برای بعضی شرکت ها صادر شده است، اظهار کرد: اعطای مجوز فراوری کیت برای بعضی دیگر از شرکت هایی که در این زمینه فعال هستند، در حال آنالیز است.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر بعضی از شرکت هایی دانش بنیان شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان که در زمینه فراوری کیت تشخیص کرونا فعال هستند، احتیاج به مجوز دارند، توضیح داد: این شرکت ها فراوری انبوه انجام داده و در حال حاضر تنها منتظر اعطای تاییدیه و مجوز فراوری و ارائه این محصولات به بازار هستند.

قیصری، تاکید نمود: اگر مجوزهای لازم برای شرکت های دانش بنیان صادر گردد، آنها علاوه بر برطرف احتیاج داخل، ظرفیت بالایی برای صادرات اقلام مقابله با ویروس کرونا به کشورهای دیگر را هم دارند.

وی با تاکید بر ضرورت تسریع و تسهیل اعطای مجوز به این شرکت ها برای فراوری کالاهای مقابله با کرونا، اظهار کرد: ضروری است، مسئولان دستگاه های اجرایی مختلف همکاری نموده و با اعطای مجوز در چنین شرایطی، امکان استفاده هرچه بیشتر از فراوریات داخلی و بومی را فراهم نمایند.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان خواهان حمایت های بیشتر و تخفیف بودجه در این زمینه شد و گفت: متاسفانه تخفیف بودجه به شکل مناسبی انجام نشده است که بتوانیم حمایت هایمان را از شرکت ها داشته باشیم و دست مان باز باشد و شرکت های جدید ایجاد کنیم.

تخصیص اعتبار 12 میلیارد تومانی به شرکتهای دانش بنیان اصفهانی

قیصری در پاسخ به این سوال که نحوه یاری اقتصادی به شرکت های دانش بنیان به چه صورت است؟ توضیح داد: بعضی از شرکت ها از نظر اقتصادی ظرفیت فراوری این حجم را نداشتند و به سرمایه گذاری احتیاج داشتند که به وسیله صندوق پژوهش و فناوری استان اصفهان تا به امروز بالغ بر 12 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است.

وی در خصوص شرکت هایی که در این شرایط دچار ضرر اقتصادی شده اند، گفت: در این خصوص به دلیل اینکه به تازگی در کشور اعلام شده، هنوز اقدام خاصی در استان صورت نگرفته، زیرا فرایند کاری باید از سوی دولت اعلام گردد تا بتوانیم بر اساس آن اقدام کنیم.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان اضافه نمود: در خصوص فعالیت کسب و کارهای کوچک مسائلی مطرح شده است، اما باید از سوی سازمان اقتصاد دارایی مطرح گردد که تا به امروز چیزی اعلام نشده است.

تخفیف اجاره بها برای یاری به دانش بنیان های اصفهان

قیصری از حمایت های شهرک علمی تحقیقاتی به شرکت های دانش بنیان اطلاع داد و گفت: قرار است 30 درصد اجاره ها در 3 ماه آینده یعنی از اسفند تا اردیبهشت تخفیف داده گردد، و 70 درصد دیگر اجاره ها را دیرتر پرداخت نمایند. یعنی شرکت هایی که ساختمان به آنها داده شده بود، پرداخت اجاره هایشان به بعد از این تاخیر موکول شد.

رئیس شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، اضافه نمود: تعدادی از شرکت ها نیز چک داشتند که زمان سررسید آن تا حدود سه ماه به تعویق افتاده شد.

وی با تاکید براینکه در حال حاضر تقریباً بسیاری از مراکز، سازمانها و ادارات تعطیل شده اند و مردم در خانه هایشان قرنطینه اند، گفت: در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان تعدادی از شرکت های دانش بنیان همچون کادر پزشکی بیمارستان ها در خط مقدم مبارزه هستند و با فراوری محصولات مبارزه با کرونا در فعالیت شبانه روزی هستند.

وی گفت: فعالان این مراکز نیز در معرض خطر و رفت و آمد و ابتلا به این بیماری هستند. اما باوجود مسائل پای کار ایستاده و مسائل فنی و تکنولوژی را برطرف می نمایند.

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فعالیت اجرایی خود را از سال 1380 با هدف حمایت و راهنمایی شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان شروع کرد و اکنون بیش از 500 شرکت دانش بنیان و واحد فناور با اشتغال بیش از هفت هزار دانش آموخته دانشگاهی دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 381

به "ضرورت توجه بیشتر به شرکت های دانش بنیان برای مبارزه با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت توجه بیشتر به شرکت های دانش بنیان برای مبارزه با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید