موسوی: برجام تجربه تاریخی برای جلوگیری از مذاکره مجدد بود

به گزارش بازی ناتمام، تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: برجام قرار بود تحریم ها را بر دارد اما هیچ چیز درپی آن حل نشد، این معاهده تجربه تاریخی بود تا جهت طی شده مذاکرات را مجددا دنبال نکنیم.

موسوی: برجام تجربه تاریخی برای جلوگیری از مذاکره مجدد بود

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرنگاران، سیدنظام الدین موسوی با حضور در برنامه رو در رو شبکه 4 سیما در پاسخ به این تفکر که مذاکره با امریکا را راه چاره برون رفت از بسیاری مسائل می داند، اظهار کرد: هیچ کس از ابتدا مذاکره ایران با امریکا را نفی ننموده اما اینکه آیا مذاکره راه چاره مسائل ایران است، دارای مؤلفه های متعددی است.

وی با بیان این مطلب اضافه کرد: در مورد این موضوع مغلطه بسیاری صورت می گیرد؛ عده ای می گویند راه چاره مسائل، مذاکره است. در حالیکه ابتدا باید مسائل را بشناسیم و بدانیم کدام بخش از مسائل به رویارویی و تقابل با امریکا باز می گردد.

وی ادامه داد: از زمانی که امریکا مرحله جدید امپریالیستی و مداخله در دنیا را شروع کرد، با ایران در مواجهه نهاده شد و به تدریج استعمار تازه نفس امریکا جای انگلیس را پر کرد.

مدعیان تئوری مذاکره؛ بدخواهان نظام هستند

موسوی در مورد تجارت دیگر کشورهای منطقه در ارتباط دریافت با امریکا، گفت: امروز رسانه های امریکایی بگونه ای خط دهی می نمایند که گویی تمام مسائل عراق ناشی از دخالت ایران است؛ در حالیکه بخش عمده اقتصاد عراق در دست امریکا و پیمانان اوست و شاید کمترین روابط مالی در میان ایران و عراق در جریان است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین فساد موجود در مصر در زمان حسنی مبارک را ناشی از دخالت های مستقیم امریکا در این کشور دانست و اضافه کرد: مذاکره راه چاره مسائل ما نیست و تنها کسانی این ادعا را مطرح می نمایند که با اصل نظام جمهوری اسلامی مسئله دارند.

موسوی اظهار داشت: این افراد تکمیل نماینده فرایند روانی امریکا و غرب هستند و جمهوری اسلامی را مدام مقصر نشان می دهند. این ها دائما بر طبل بی رغبتی ایران نسبت به مذاکره می کوبند و این طیف هیچگاه درباره ترامپ موضع ندارند!

باید از برجام درس ها آموخت...

وی گفت: برجام در امریکا بر اساس یک استثا پذیرفته شد. در ایران اما به تصویب مجلس و شورای امنیت ملی رسید و رهبری نیز 9 شرط برای آن گذاشتند که اجرایی نشد.

موسوی اضافه کرد: این سیر در امریکا دنبال نشد و تنها در قالب وتوی مصوبه دولت امریکا به تصویب رسید؛ لذا ترامپ این حق وتو را پس گرفت.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: برجام قرار بود تحریم ها را بردارند اما هیچ چیز حل نشد. این معاهده نیز یک تجربه تاریخی بود تا راستا طی شده مذاکرات را مجددا دنبال نکنیم.

مذاکره راه چاره عقلانی نیست؛ بلکه یک هیاهوی سیاسی است

همچنین در این میزگرد سیاسی در شبکه 4 سیما حسین روزبه، کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: امریکایی ها در گذشته ساختار سیاسی ما را دستخوش تغییر و در حوزه های مالی ما را به فروپاشی نزدیک کردند و بخشی از مسائلی که امروز رخ نمایی می نماید، ریشه در سیاست های گذشته در ارتباط با امریکا دارد.

وی یادآور شد: ما از سال 58 تا امروز مذاکره نموده ایم. اولین بند مذاکره الجزایر عدم دخالت داخلی امریکا در مسائل ایران بود. لذا باید تاریخ مذاکره با امریکا را بازخوانی کنیم تا بدانیم مذاکره راه چاره عقلانی نیست؛ بلکه یک هیاهوی سیاسی است.

خضوع در مقابل امریکا، شکست است

روزبه ادامه داد: مذاکره ابزاری در اختیار امریکاست تا منافع ملت و دولت خود را تامین کند. از طرفی ما بارها این روند را تجربه نموده ایم؛ [اما چه بدست آورده ایم]؟

وی اظهار داشت: امریکایی ها یک اصل کلی را همیشه در دستور کار دارند و آن قربانی کردن تمام کسانی است که در مقابل آن خضوع می نمایند؛ لذا اگر قرار است مسائل ما حل گردد، باید محکم مقابل امریکا ایستاد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 32

به "موسوی: برجام تجربه تاریخی برای جلوگیری از مذاکره مجدد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موسوی: برجام تجربه تاریخی برای جلوگیری از مذاکره مجدد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید