میراث تلخ البغدادی برای ساکنان موصل

به گزارش بازی ناتمام، زمانی که ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش از منبر مسجد جامع النوری شهر موصل بالا رفت تا تأسیس خلافت خودخوانده داعش را اعلام کند، اهالی این شهر هیچگاه تصور نمی کردند که این مرد چه میزان ویرانی برای شهرشان به بار خواهد آورد.

میراث تلخ البغدادی برای ساکنان موصل

به گزارش خبرنگاران، خبرگزاری رویترز در گزارشی پس از اعلام کشته شدن ابوبکر البغدادی توسط آمریکا، درباره پیامدها و میراث داعش برای اهالی شهر موصل عراق به عنوان زادگاه این گروه تروریستی نوشت: فهد قشمو 48 ساله که در سخنرانی تاریخی بغدادی در مسجد نوری شهر موصل حضور داشت گفت: این مرد ناشناس (بغدادی) که ما پیشتر او را ندیده بودیم به اینجا آمد و به جای امام همیشگی ما سخنرانی کرد.

وی افزود: به مسجد ما آمد که پیش از آن محل صلح بود و او آن را به جهنم تبدیل کرد.

مسجد جامع نوری که قدمت آن 850 سال است و افتخار موصل محسوب می شد، از زمان شکست داعش در سال 2017 به آوار تبدیل شده است.

اهالی موصل گفتند، البغدادی که در آن روز محاسن بلندی داشت و لباس سیاه بلند بر تن کرده بود و آرام صحبت می کرد. پهپادهایی که تحت کنترل محافظان وی که اکثراً جنگجویان خارجی بودند، در این منطقه به پرواز درآمده بودند و خطوط ارتباطی نیز قطع شده بود.

قشمو در این باره می گوید که البغدادی به یکباره خلافت داعش را اعلام نمود.

به همین دلیل، ابو عمران 60 ساله و از اهالی موصل افزود: از همان ابتدا که این مرد وارد مسجد جامع مان شد می دانستم که با مشکل روبرو خواهیم شد.

وی ادامه داد: در آن زمان به پسرم گفتم که این (مرد) به دنبال مرگ و ویرانی است.

قشمو، که پس از تخریب مغازه های لبنیاتی خود در طول جنگ بازپس گیری موصل به عنوان راننده تاکسی کار می کند، یکی از چندین فردی بود که رویترز در مورد مسجد نوری با وی صحبت کرده است، جایی که بغدادی تاسیس گروه افراطی خود را اعلام نمود.

آن روز لحظه تاجگذاری دوره تروریسمی بود که برای چندین سال دو کشور عراق و سوریه را فرا گرفت و از سال 2014 تا زمان شکستش در سال 2017 اراضی گسترده ای را در این دو کشور به کنترل خود درآورد و موصل نیز مرکز این گروه در عراق بود.

ابو عمران در این باره گفت: به خاطر داعش گرسنه ماندیم، ماه ها با آب و آرد سر کردیم و در زیر زمین ها پنهان می شدیم. چنین زندگی را برای بدترین دشمنم نیز آرزو نمی کنم.

موصل که یک منطقه پرجمعیت است و خیابان های باریکی دارد که چندین قرن قدمت دارد، اکنون بیشتر آن به آوار تبدیل شده است. خیابان های موصل گویای آثار ترس و وحشت اهالی این شهر در دوره تسلط داعش بر این شهر و همچنین طی 9 ماه نبرد میان عناصر آن با ارتش عراق و ائتلاف بین المللی است.

زمانی که البغدادی برای اولین بار اعلام نمود که موصل ملک اوست، برخی از اهالی این شهر از تغییر رهبری آن استقبال کردند. در آن زمان هرج و مرج این شهر را که اکثر ساکنان آن اهل تسنن هستند فراگرفته بود.

طبق روایت اهالی موصل هویت داعش در همان چند هفته اول اشکار شد و آفتاب جدیدی در موصل طلوع کرد. طبق گفته این افراد، نیروهای امنیتی که برای مدتی با عناصر القاعده در محله های این شهر درگیر بودند، این مناطق را ترک کردند و خیابان ها تمیز و آرام شده بود، اما طولی نکشید که سربازان داعش قدرتنمایی کردند و جنگجویان خارجی و پلیس دینی این گروه تمامی اقدامات اهالی موصل را زیر نظر می گرفتند.

داود عمر داود، مغازه دار در موصل در این باره بیان کرد: ما را به خاطر سیگار کشیدن کتک زدند و اگر همسرمان بدون روبند از خانه خارج می شد یا اگر از تلفن همراه استفاده می کردیم ما را ضرب و شتم می کردند، بغدادی ما را در شهر خودمان زندانی کرد.

داعش پس از تحمیل دیدگاه تند و انحرافی خود در مورد قوانین اسلامی و مجازات های اعدام و شلاق به سرعت محبوبیت خود را در مناطق تحت کنترلش از دست داد.

داود عمر درباره مرگ بغدادی نیز می گوید: بغدادی چه مرده باشد یا زنده، چه فرقی می کند؟ این مرد آمد تا همه ما را بکشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 8

به "میراث تلخ البغدادی برای ساکنان موصل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث تلخ البغدادی برای ساکنان موصل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید