نشنال اینترست: کشتی جاسوسی آمریکا در خلیج فارس بر فعالیت موشکی ایران نظارت می کند

به گزارش بازی ناتمام، یک نشریه آمریکایی مدعی است نیروی هوایی ایالات متحده یک فروند کشتی جاسوسی نظامی را در خلیج فارس مستقر کرده تا به فعالیت های موشکی ایران اشراف داشته باشد.

نشنال اینترست: کشتی جاسوسی آمریکا در خلیج فارس بر فعالیت موشکی ایران نظارت می کند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نشریه نشنال اینترست در گزارشی ادعا کرد یک فروند کشتی جاسوسی ارتش آمریکا برای نظارت بر آزمایش ها و پرتاب های موشکی ایران در خلیج فارس مستقر است.

به نوشته نشنال اینترست، این کشتی نظامی که یو.اِس.اِن.اِس اینوینسیبل نام دارد، یک شناور 68 متری با وزن 2800 تُن است که به مرکز فرماندهی سی لیفت نیروی دریایی آمریکا تعلق داشته و چندان هم در کانون توجهات نیست.

این نشریه با بیان اینکه ظاهر و نام کشتی اینوینسیبل در واقع اهمیت چندانی ندارد بلکه محتویات آن است که مهم است، نوشت: یک رادار پیچیده دوگانه باند x و s با نام گِرِی استار در آن واقع شده است که متعلق به نیروی هوایی [ارتش آمریکا] است.

در ادامه این مطلب آمده است: هیچکسی درباره [کشتی] اینوینسیبل یا [رادار] گِرِی استار صحبت چندانی نمی کند. مرکز فرماندهی سی لیفت ارتش به این شناور، کشتی اندازه گیری بُرد موشک می گوید که وظیفه اش نظارت بر پرتاب ها و گردآوری داده است. آژانس اطلاعات، شناسایی و نظارت نیروی هوایی در سال 2012 ضمن تایید وجود [رادار] گِرِی استار، گفت این سیستم دریا-پایه، داده های علمی و فنی از توانمندی و سامانه های نظامی خارجی را جمع آوری می کند.

نشنال اینترست با بیان اینکه هنوز هیچ بندرگاه یا اسکله رسمی به عنوان محل پهلوگیری کشتی اینوینسیبل در سواحل آمریکا اعلام نشده، توضیح داد: آژانس اطلاعات نیروی هوایی [آمریکا] اذعان کرده که این کشتی معمولا در حوزه استحفاظی سنتکام که شامل خلیج فارس و اقیانوس هند است، مستقر می شود. اما هنوز هم نشانه دقیقی از محل حضور این کشتی در آب های خارجی نیست. به نظر می رسد ارتش تمایل دارد فعالیت های اینوینسیبل را بی اهمیت جلوه دهد.

تصویری که نیروی دریایی آمریکا در سال 2017 از نزدیک شدن قایق های تندرو سپاه به کشتی اینوینسیبل در تنگه هرمز منتشر کرد

این نشریه ضمن اشاره به عبور این کشتی نظامی از تنگه هرمز در می 2012 و ورود آن به خلیج فارس به همراه شناورهای نظامی آمریکایی و انگلیسی، افزود: فرماندهی سی لیفت ارتش [آمریکا] در سال 2013 نشان داد که اینوینسیبل در ماه می آن سال به دریای مدیترانه رفته بود. اما ردیابی های آنلاین نشان می دهد که در تاریخ 27 جولای 2013، اینوینسیبل دوباره به خلیج [فارس] بازگشته و تا حدود 50 مایلی شمال بحرین، جایی که ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر شده، حرکت کرده است. بعد از این رهگیری، آن کشتی به صورت موقت از داده های مکان یابی آنلاین ناپدید شد.

نشنال اینترست سپس دلیل استقرار این کشتی در خلیج فارس را نظارت بر زرادخانه موشکی ایران مخصوصا موشک های بالستیک میان بُرد ادعا کرده و توضیح داد: معقولانه است که ادعا کنیم این کشتی حتی بعد از ناپدید شدن از سایت های مکان یابی، در خلیج فارس باقی مانده است.

در انتها این مقاله ضمن اشاره به ادعای روز گذشته آمریکایی ها مبنی بر حرکت خطرناک شناورهای ایرانی در نزدیکی کشتی های جنگی آنها، آمده است: در نوامر 2018 ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا عکسی از اینوینسیبل در محدوده عملیات [خلیج فارس] منتشر کرد. دو سال بعد، اینوینسیبل باز هم در خاورمیانه بود. سایت های مکان یابی کشتی ها در مارس 2020 نیز سیگنال ترانسپوندر این کشتی را در بندی در عمان ثبت کرده است.

سازمان تروریستی سنتکام بامداد پنجشنبه مدعی شده بود که یازده فروند شناور نظامی ایران به شش کشتی نظامی آمریکایی نزدیک شده اند و برای آنها ایجاد مزاحمت کرده اند. (جزئیات بیشتر)

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 22 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 458

به "نشنال اینترست: کشتی جاسوسی آمریکا در خلیج فارس بر فعالیت موشکی ایران نظارت می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشنال اینترست: کشتی جاسوسی آمریکا در خلیج فارس بر فعالیت موشکی ایران نظارت می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید