تردید در موفقیت طرح عوارضی الکترونیکی آزادراه، پلیس وارد ماجرا شد

به گزارش بازی ناتمام، دو هفته قبل در اقدامی بی سر و صدا، گیت های اخذ عوارض دستی و نقدی قطعه یک آزادراه تهران-شمال که بهمن ماه سال گذشته با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسیده بود، به باند برگشت این آزادراه بازگشت.

تردید در موفقیت طرح عوارضی الکترونیکی آزادراه، پلیس وارد ماجرا شد

این در حالی است که بیش از یک سال از شروع طرح اخذ الکترونیکی عوارض آزادراه ها می گذرد و در مرحله اول قرار بود 4 آزادراه تهران-قم، تهران-ساوه، کرج-قزوین و قزوین-رشت به عنوان آزادراه های پایلوت دریافت الکترونیکی عوارض انتخاب شوند؛ همچنین دو آزادراه همت-کرج و تهران-شمال نیز از همان ابتدای افتتاح و بهره برداری، بدون ایجاد تأسیسات دریافت عوارض نقدی احداث شده بودند و خودروهای عبوری از این آزادراه، عوارض آن را به صورت الکترونیکی پرداخت می کردند.

با توجه به اینکه آزادراه های کشور در حال حاضر با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث می شوند، دریافت عوارض برای سرمایه گذار با هدف استهلاک اصل و سود سرمایه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ برای دولت نیز دریافت منظم عوارض آزادراه ها از این منظر اهمیت دارد که سبب جلب اعتماد سرمایه گذار بخش خصوصی شده و می تواند از این سرمایه گذاران برای پیشبرد سایر پروژه های عمرانی خود بهره ببرد.

طرح دریافت عوارض الکترونیکی آزادراه ها متوقف شد؟

با این حال، بازگشت گیت های دریافت نقدی عوارض در آزادراه تهران-شمال و همچنین راه اندازی مجدد فرآیند دریافت نقدی عوارض در آزادراه تهران-قم در روزهای اخیر نشان می دهد، وزارت راه و شهرسازی در اجرای طرح دریافت عوارض الکترونیکی آزادراه ها با مشکل روبه رو شده است.

موضوعی که سبب واکنش وزیر راه و شهرسازی نیز شد.

وزیر راه: اگر مردم همراهی نکنند، مجبوریم گیت های دریافت نقدی عوارض را بازگردانیم

محمد اسلامی چهارشنبه هفته گذشته در حاشیه مراسم افتتاح مرکز جهادی پیشرفت راه آهن، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که اگر مردم عوارض آزادراهی به صورت الکترونیک را پرداخت نکنند چه مسئله ای در ادامه پروژه الکترونیکی شدن آزاد راه ها رخ خواهد داد، شرح داد: امیدوارم مردم کمک کنند، طرح های تکمیلی برای الکترونیکی کردن آزادراه ها نیازمند همکاری مردم است.

وی ادامه داد: در 4 آزادراه پروژه الکترونیکی کردن عوارض را شروع کردیم و اگر مردم نسبت به پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی کم کاری کنند مجبوریم برگردانیم، سرمایه گذار نمی تواند اقساط تسهیلات را پرداخت کند و باید مردم عوارض الکترونیک را به موقع پرداخت کنند تا ما از الکترونیکی کردن عوارض آزادراهی در ادامه منصرف نشویم.

معاون وزیر راه: نیمی از خودروهای عبوری از آزادراه ها عوارض نمی دهند

بلافاصله پس از اظهار نظر وزیر راه، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نیز همان روز (چهارشنبه هفته قبل) در برنامه زنده شبکه خبر با موضوع عوارض الکترونیکی آزادراه ها گفت: از اوایل سال 98، 5 آزادراه که در اختیار وزارت راه و شهرسازی بود، بابت الکترونیکی شدن عوارض، تعیین و این پروژه در عوارضی این آزادراه ها اجرا شد.

وی اضافه کرد: پس از آن مقرر شد الکترونیکی شدن عوارض آزادراه ها در بقیه آزادراه های کشور هم اجرا شود، به هر حال این کاری لازم است که موجب تسهیل رفت و آمد، کاهش ترافیک و کاهش توقف و ایستایی خودروها در عوارضی ها می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: موردی که در یک سال اخیر در این باره رخ داد، این است که با مشکل عدم پرداخت عوارض الکترونیک از سوی مردم روبرو هستیم، پلاک خودرو به محض عبور از عوارضی ثبت می شود و به مالک خودرو پیامکی مبنی بر پرداخت عوارض، همچنین آدرس پرداخت، ارسال می شود و یا کاربر می تواند از طریق وب سایت یا اپلیکیشن و چندین روش دیگر این عوارضی را پرداخت کند و تا 48 ساعت هم مهلت وجود دارد این عوارضی پرداخت شود و در این مدت خودرو جریمه نمی شود.

وی ادامه داد: در یک سال اخیر با وجود مناسب بودن شرایط الکترونیکی شدن عوارضی آزادراه ها، استقبال مردم از این روش مناسب نبود، در این یک سال 50 درصد عوارض ها هنوز پرداخت نشده است؛ این عدم پرداخت، موجب شده سرمایه گذاران به منابع مالی خود نرسند.

مدیرعامل شرکت ساخت: به این نتیجه رسیدیم که فعلاً عوارض الکترونیکی ادامه نیابد

خادمی اضافه کرد: تأکید وزیر راه و شهرسازی این است که در این 5 آزادراه الکترونیکی شدن عوارض ادامه یابد، ولی به این نتیجه رسیدیم که با این شرایط شاید این سیستم ادامه نیابد، در همین آزادراه تهران-شمال گیت های عوارضی از روز اول الکترونیک بود اما کمتر از 10 درصد از کاربران عوارض را پرداخت کردند و همین امر موجب شد که سرمایه گذار دچار مشکل شود و بنابراین باند برگشت را نقدی کردیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: اگر مردم از این سیستم استقبال نکنند ممکن است سیستم ETC (پرداخت الکترونیک عوارضی) در آزادراه های خصوصی لغو شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اهرم های دولت برای پرداخت عوارض الکترونیک گفت: وزیر راه و شهرسازی تفاهم نامه ای با پلیس راه امضا کرده است تا از اهرم پلیس استفاده کنیم، اما تا مردم استقبال نکنند هیچ راهی وجود ندارد و فقط همکاری مردم لازم است.

مشاور وزیر راه: تفاهم نامه وزارت راه و پلیس برای وصول عوارض است نه جریمه خودروها

در همین ارتباط سید حسین میرشفیع، مشاور وزیر راه و شهرسازی در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت: وزارت راه و شهرسازی در حال انجام توافقی با پلیس راهور برای وصول عوارض است.

وی ادامه داد: اگر این توافق نهایی شود، مسائل عدم امکان دریافت عوارض هم برطرف خواهد شد.

مشاور امور زیربنایی وزیر راه و شهرسازی شرح داد: به هیچ وجه قرار نیست اخذ عوارض الکترونیکی جمع آوری و متوقف شود؛ وزیر راه و شهرسازی دستور قاطع داده که اخذ الکترونیکی عوارض آزادراهی ادامه یابد.

میرشفیع گفت: قرار است آزادراه های جدید هم اضافه کرده شود؛ در حال حاضر کسانی که عوارض الکترونیکی را نمی دهند، جریمه نمی شوند چون ما به دنبال این جهت نرفته ایم اما قانونا می شود این موضوع را پیگیری کرد. البته این تفاهم نامه وزارت راه با پلیس برای وصول عوارض است نه جریمه خودروهایی که عوارض نمی دهند.

کننده بخش خصوصی: سرمایه گذاران، از ساخت آزادراه دلسرد شده اند

در همین رابطه، خدایار خاشع، دبیر کمیته شرکت های سرمایه گذار در آزادراه ها (کننده بخش خصوصی) در گفت وگو با خبرنگار مهر، گفت: سیستم عوارض الکترونیکی آزادراه ها از همان ابتدا به مشکل برخورد به گونه ای که در 10 ماه پس از راه اندازی این سیستم، 60 درصد خودروهای عبوری عوارض آزادراه را پرداخت نمی کردند.

وی اضافه کرد: این موضوع سبب دلسردی شرکت های سرمایه گذار در حوزه ساخت آزادراه شده و درنتیجه از دو هفته گذشته باند برگشت قطعه یک آزادراه تهران-شمال، اقدام به راه اندازی گیت اخذ دستی و نقدی عوارض کرده است.

کننده بخش خصوصی خواستار تدوین و تصویب قوانین بالادستی این موضوع با همکاری وزارت راه و کمیسیون عمران مجلس شد تا این فرآیندی که می تواند کارآمد باشد، در ادامه راه با مشکل حادتر روبرو نشود.

مهر

منبع: گردشبان
انتشار: 20 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 607

به "تردید در موفقیت طرح عوارضی الکترونیکی آزادراه، پلیس وارد ماجرا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تردید در موفقیت طرح عوارضی الکترونیکی آزادراه، پلیس وارد ماجرا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید