دریاچه صورتی مهارلو؛از زیباترین چشم اندازهای طبیعی شیراز، عکس

به گزارش بازی ناتمام، دریاچه ای که بیش از یک دهه قبل به عنوان آینه ایران به دنیا معرفی گردید. این دریاچه فصلی در ماه های پرباران به استخر صورتی غول پیکری تبدیل می گردد و در ماه های گرم یکی از کویرهای وسیع نمک به شمار می رود.

دریاچه صورتی مهارلو؛از زیباترین چشم اندازهای طبیعی شیراز، عکس

چرا بازدید از دریاچه مهارلو پیشنهاد می گردد؟

زیباترین و خاص ترین سوژه های عکاسی جهان را می توان در کنار این دریاچه خلق کرد.

روستایی که دریاچه مهارلو در نزدیکی آن واقع شده روستای تاریخی پرگردشگری است.

با بازدید از دریاچه مهارلو می توان توجه مسئولین را به خطراتی جلب کرد که حیات این دریاچه را تهدید می نمایند.

در این دریاچه فلامینگو و گونه های دیگری از پرندگان را می توان دید.

رنگ صورتی دریاچه مهارلو

اولین سوالی که با دیدن تصاویر این دریاچه به ذهن خطور می نماید، چرایی رنگ صورتی یا قرمز آن است. دلیل اینکه آب دریاچه مهارلو به رنگ قرمز متمایل شده این است که نوعی جلبک دریایی قرمز به نام کشند قرمز در آن زندگی می نماید و از آنجایی که میزان تبخیر آب در این دریاچه بسیار بالاست و شوری آن به حد زیادی افزایش پیدا می نماید، شرایط برای تکثیر این نوع جلبک مناسب شده و تمام سطح دریاچه را می پوشاند.

مشخصات دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو با نام های دیگری همچون دریاچه مهلو، مهلویه، ماهلویه، جنکال و دریاچه نمک نیز شناخته می گردد و وسعتی معادل 25 هزار هکتار دارد که به خاطر عمق کمش تالاب نیز به حساب می آید. شوری بیش از حد آب دریاچه و تولیدمثل بالای جلبک قرمز باعث شده تا هیچ آبزی دیگری در این دریاچه زندگی نکند ولی بعضی از خزندگان و پرندگان اطراف این دریاچه را به عنوان زیستگاه خود انتخاب نموده اند. بخش بزرگی از دریاچه در سال های اخیر خشک شده و بیش تر قسمت هایش بسیار کم عمق هستند، یعنی حدود نیم متر. البته عمق آب در قسمت های عمیق به 3 متر هم می رسد.

دخل و تصرف در چشمه های اطراف دریاچه مهارلو باعث شده شریان زندگی این دریاچه تقریبا قطع گردد و از روزهای اوج زیباییش فاصله بگیرد. البته تنها این چشمه ها منشا آبگیری دریاچه نیستند و رودخانه خشک شیراز، چنارراه و سلطان آباد نیز سهم بزرگی در تامین آب دریاچه مهارلو دارند. لازم به ذکر است که میزان زیادی نمک از کانسارهای این دریاچه استخراج می گردد. اگر دوست دارید با خرید بلیط هواپیما به شیراز سفر کنید و از این دریاچه زیبا دیدن کنید حتما برنامه سفر شیراز را مطالعه کنید.

در دریاچه مهارلو از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

چشم اندازهای نادر طبیعت همیشه برای گردشگران جذابیت داشته اند؛ محال است با جستجوی عکس دریاچه صورتی یا قرمز وسوسه خرید بلیط هواپیما شیراز به جانتان نیافتد. می توان قاطعانه گفت که بیش تر گردشگران برای ثبت عکس های متفاوت و خاص در کنار این دریاچه راهی آن جا می شوند. چون ساحل نمکی و رنگ بی نظیر دریاچه زمینه و سوژه های جالبی برای عکاسی فراهم می نماید.

اما به غیر از عکاسی می توان فلامینگوهای مهاجر و پرندگان دیگری همچون اردک سرسبز، تنجه، لک لک، باکلان، مرغابی، آبچلیک، کشیم، چوکا و آنقوت را در کنار این دریاچه دید و حتی به عکاسی از آن ها مشغول شد ولی در کل انتظار دیدن همان چشم اندازهایی را نداشته باشید که در عکس ها می بینید چون دریاچه مهارلو در پی غلفت و فراموشی مردم و مسئولین روزهای سختی را سپری می نماید.

دریاچه مهارلو شیراز

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از دریاچه مهارلو چه قدر است؟

جدا از هزینه ای که باید برای رفتن به این منطقه صرف کنید، برای بازدید از آن نیازی به پرداخت ورودی نخواهید داشت. 30 تا 45 دقیقه نیز زمان ایده آلی برای تماشای چشم اندازهای عجیب و زیبای این دریاچه است.

فصل مناسب برای بازدید از دریاچه مهارلو چه زمانی است؟

شاید اگر در ماه های گرم تابستانی خیال بازدید از دریاچه مهارلو را داشته باشید با ضدحال بزرگی روبرو می شوید چون در این ماه ها دریاچه تقریبا خشک می گردد. برای همین ماه های پاییز تا اواسط اردیبهشت بهترین زمان برای دیدن این دریاچه است.

چگونه به دریاچه مهارلو برویم؟

این دریاچه در 20 کیلومتری جاده شیراز به فسا قرار گرفته است و بهترین راه رفتن به آن با استفاده از خودرو شخصی است، به این صورت که اگر در شهر شیراز اقامت داشته باشید باید ابتدا به میدان الله و از آن جا به سمت بلوار خلیج فارس یا همان بزرگراه شیراز به بندرعباس بروید و تابلوهای دریاچه را دنبال کنید.

از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

گردنه گلچهره: 3 کیلومتر

پارک گل سرخ: 15 کیلومتر

کاروانسرای مهارلو: 22 کیلومتر

روستای مهارلو: 23 کیلومتر

امامزاده داوود: 26 کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی دریاچه مهارلو برای اقامت وجود دارند؟

هتل مجتبی: 20 کیلومتر

اقامتگاه بومگردی مهارلو: 23 کیلومتر

هتل آپارتمان امید: 24 کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به دریاچه مهارلو هستند؟

رستوران مهدی برمشوری: 9 کیلومتر

رستوران بین المللی سلطان: 16 کیلومتر

رستوران قصر هستی: 18 کیلومتر

رستوران گل سرخ: 24 کیلومتر

منبع: گردشبان
انتشار: 11 آبان 1399 بروزرسانی: 11 آبان 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 711

به "دریاچه صورتی مهارلو؛از زیباترین چشم اندازهای طبیعی شیراز، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه صورتی مهارلو؛از زیباترین چشم اندازهای طبیعی شیراز، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید