شاید به جای سیارات باید در کانی های معدنی زمین در پی رازهای حیات باشیم!

به گزارش بازی ناتمام، برای اولین بار در جهان، دانشمندان فهرستی از چگونگی تشکیل انواع کانی های معدنی شناخته شده، تهیه کرده اند که نشان می دهد حیات در کره زمین می تواند زودتر از آنچه قبلاً تصور می شد، وجود داشته باشد! چنین اطلاعاتی نگاه دانشمندان به اهمیت آب به عنوان عنصری حیاتی در زمین شناسی را تغییر داده و بر نحوه جستجوی محققان برای نشانه های حیات و آب در سیارات دیگر تاثیر گذاشته است.

شاید به جای سیارات باید در کانی های معدنی زمین در پی رازهای حیات باشیم!

کانی های معدنی و اهمیت آن ها در کشف راز حیات

در طی 100 سال گذشته، دانشمندان تمرکز خود را بر روی بررسی مواد معدنی و چیستی ساختار و ترکیب شیمیایی آن ها گذاشته بودند؛ اما چنین رویه ای همواره یک تصویر ناقص بود! چراکه به عنوان مثال، اگرچه همه الماس ها به نوعی از کربن کریستالی ساخته شده اند، اما سه الماس مختلف ممکن است سه داستان متفاوت را بیان کنند. به این معنی که یکی از آن ها می تواند حاصلِ شکل گیری در یک ستاره دور در 5 میلیارد سال پیش باشد، دیگری در برخورد شهاب سنگ متولد شده باشد و سومی در اعماق پوسته زمین شکل گرفته شده باشد.

این نگاه تازه به مواد و سنگ های معدنی به عنوان چیزهایی که با تکاملِ تاریخ حیات در زمین و منظومه شمسی گره خورده اند، در نظر گرفته می شوند. طی این مطالعات، محققان 57 روش اصلی برای تشکیل مواد معدنی را تعریف کرده اند که شامل موارد تشکیل شده طی تراکم بین ستاره ای تا فضولات خفاش ها می شود!

البته لازم به ذکر است که اطلاعات موجود در این فهرست بندی تازه نیست و قبلاً در هزاران مقاله علمی به صورت پراکنده اشاره شده بود. روبرت هازن Robert Hazen کانی شناس و اختر زیست شناسِ موسسه علوم کارنگی در واشنگتن بیان می کند که جسارت کار این محققان در این بود که در این فهرست بندی بیش از 5600 نوع ماده معدنی شناخته شده را جمع آوری کرده اند؛ چنین رویکردی به محققان این امکان را می دهد که به عقب برگردند و دوباره به آنچه کشف کرده اند نگاهی بیاندازند.

عمر حیات در زمین به اندازه سن این سیاره است!

جالب است بدانید که بخشی از تحقیقات، این مساله را نشان می دهد که بیش از نیمی از انواع مواد معدنی یا کانی های شناخته شده در مطالعات مختلف، به روش هایی شکل گرفته اند که تنها در زمین تازه متولد شده، ممکن است! به این معنی که در بین تمام محیط های زمین شناسی که دانشمندان به عنوان محیط های بالقوه برای آغاز حیات روی زمین در نظر گرفته اند، کانی هایی با عمر نزدیک به 4.3 میلیارد سال پیش هم وجود دارد! بنابراین حیات در کره زمین تقریباً به محض شکل گیری زمین، یا دست کم در زمان بیشتری نسبت به آنچه دانشمندان تا به امروز تصور می کردند (مطالعات گذشته قدمت صخره های دارای آثار حیات را تنها 3.4 میلیارد سال، تخمین زده بود) به وجود آمده است.

به همین علت محققان اذعان دارند که این یک مفهوم بسیار بسیار عمیق در علم زمین شناسی است که پتانسیل ایجاد حیات در همان ابتدای تشکیل یک سیاره را نشان می دهد! همچنین نتایج تازه نشان می دهد که آب برای ساخت بیشتر مواد معدنی روی زمین چقدر ضروری بوده است. درواقع تقریبا 80 درصد از انواع معدنی شناخته شده برای تشکیل، نیاز به H2O دارند.

درک تاریخچه حیات با استفاده از کانی های معدنی

اگر محققان در سیاره ای مانند مریخ آب پیدا کنند، می توانند حدس بزنند که این سیاره دارای یک اکوسیستم معدنی غنی است! اما این ایده و تحقیقات اجرا شده درباره کانی های معدنی می تواند از جنبه دیگری مفیدتر هم باشد. به این معنی که دانشمندان می توانند مواد معدنی را در سیاره سرخ شناسایی کنند و سپس با استفاده از داده های کانی های معدنی، مهندسی معکوس کنند و بفهمند که حیات در آن محیط در گذشته چگونه بوده است!

به عنوان مثال، تشکیل و وجود گروهی از مواد معدنی تنها در صورتی قابل توضیح هستند که آب یا حتی حیات در آن منطقه وجود داشته باشد. بنابراین این فهرست بندی تازه می تواند انقلابی در کشف عناصر و درک بهتر تاریخچه حیات در نظر گرفته شود. البته طبیعتا نیاز است که مطالعات و تحقیقات بیشتری در این حوزه انجام شود، چراکه دانشمندان تا به امروز تنها سطح را خراشیده اند و راه درازی در پیش است.

منابع اصلی: Lumping and splitting: Toward a classification of mineral natural kinds

On the paragenetic modes of minerals: A mineral evolution perspective

منبع: ScienceNews

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 مرداد 1401 بروزرسانی: 3 مرداد 1401 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1588

به "شاید به جای سیارات باید در کانی های معدنی زمین در پی رازهای حیات باشیم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاید به جای سیارات باید در کانی های معدنی زمین در پی رازهای حیات باشیم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید