چگونه خرابی باتری گوشی را تشخیص دهیم؟

به گزارش بازی ناتمام، باتری، یکی از مهم ترین قطعات دستگاه های هوشمند مانند گوشی موبایل است که مراقبت و نگه داری صحیح از آن ها در افزایش طول عمر و بهتر کار کردن گوشی هوشمندتان تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت. طبیعتاً قرار نیست این قطعه مصرفی تا آخرین روزی که از گوشی موبایل خود استفاده می کنید، همچون روزهای اول شارژدهی داشته باشد. عمر مفید باتری گوشی نهایتاً 2 تا 3 سال است که در صورت نگه داری نامناسب زودتر خراب خواهد شد. در این مقاله قصد داریم به نشانه ها و علائم خرابی باتری گوشی بپردازیم و در ادامه نیز نکاتی را در خصوص تعمیر این قطعات مصرفی بیان خواهیم کرد. با خبرنگاران مگ همراه شوید.

چگونه خرابی باتری گوشی را تشخیص دهیم؟

باتری گوشی اجزای پیچیده ای دارد

احتمالاً برای بیشتر شما پیش آمده که مجبور شده اید باتری ماشین خود را عوض کنید و یا حداقل کسانی که در این حوزه به فعالیت می پردازند را می شناسید. باتری ها در واقع نیروگاه های شیمیایی هستند و زمانی که به نقطه ای برسند که دیگر نتوانند به وسیله انجام واکنش شیمیایی خود شارژ فراوری نمایند، به ظرفی از مواد نیمه سمی و گران قیمت تبدیل می شوند که هیچ کاری انجام نمی دهند و عملاً بی فایده هستند.

اما این موضوع در خصوص باتری های گوشی های هوشمند صدق نمی نماید و تعویض آن ها خیلی هم سخت نیست. باتری های پرظرفیت امروزی که ضخامت کمتری نیز دارند، همچون کیسه های فویل کوچکی هستند که درون گوشی هوشمند شما قرار گرفته اند. آن ها طوری طراحی شده اند که تا تعداد سیکل شارژ معینی دوام بیاورند و یک سیکل شارژ باتری گوشی را از پایین ترین حالت به بالاترین آن می رساند که این موضوع آن طور که درصد شارژ گوشی نشان می دهد، صرفاً به معنی شارژ صفر تا صد نیست.

باتری ها به گونه ای توسعه یافته اند که تا 80 درصد از ظرفیت ذکرشده آن ها قابل استفاده است. با این حال، اما مدارهای گوشی های هوشمند از آن ها مراقبت نموده و برای ساده تر کردن گزارش فرآیند شارژ، آن ها را به صورت درصدی از صفر تا صد اعلام می نمایند. تعداد سیکل های شارژی که یک باتری براساس آن دسته بندی می گردد، به صورت تقریبی محاسبه شده و عدد گزارش شده بر اساس میانگین است.

روش هایی برای دور زدن این سیستم شارژرسانی و عقب انداختن سیکل های شارژ وجود دارد. در این مورد احتمالاً توصیه هایی را شنیده اید که می گویند باتری گوشی خود را به روش خاصی شارژ کنید تا عمر مفید آن طولانی تر گردد. این روش ها تا حدی مفید هستند، اما نمی توانید از باتری گوشی موبایل خود ظرفیت بیشتری دریافت کنید. به بیانی دیگر با بهره گیری از این روش ها، احتمالاً دو سه ماه بیشتر از باتری گوشی خود شارژدهی مناسب خواهید گرفت، اما نهایتاً با تمام شدن عمر مفید باتری گوشی موبایل خود روبرو می شوید.

علائم خرابی باتری گوشی

باتری گوشی های هوشمند به طور ناگهانی خراب نمی شوند و خرابی آن ها یک سری نشانه هایی دارد که در طول زمان خود را بروز می دهند. در ادامه به معرفی این نشانه ها خواهیم پرداخت.

1. گوشی هوشمند خود را به دفعات بیشتری به شارژ می زنید

بسته به نوع و مدل گوشی هوشمندی که دارید، می توانید بین 12 تا 36 ساعت بعد از شارژ از آن بهره ببرید. اگر گوشی شما تنها پس از چند ساعت استفاده احتیاج به شارژ مجدد دارد، این می تواند نشانه ای از خرابی باتری گوشی شما باشد. هرچند این موضوع به تنهایی نشان دهنده خرابی باتری نیست و ممکن است برای مثال به این معنی باشد که اپلیکیشن های زیادی در حال فعالیت در پیش زمینه گوشی شما هستند و به سرعت شارژ آن را مصرف می نمایند.

2. گوشی موبایل شما روشن نمی گردد

اگر گوشی موبایل شما بعد از شارژ شدن اصلا روشن نمی گردد، این می تواند یکی دیگر از علائم خرابی باتری باشد. به غیر از این، علت روشن نشدن گوشی ممکن است خرابی شارژر یا کثیف شدن سوکت شارژ و در نتیجه عدم شارژ شدن نیز باشد. برای معین شدن این موضوع، بهتر است اول سوکت شارژ گوشی خود را تمیز نموده یا شارژر گوشی خود را روی گوشی دیگری آزمایش کنید. اگر آن گوشی به خوبی شارژ می گردد، به این معنی است که باتری تلفن همراه شما مشکل دارد. اما اگر گوشی شارژ نشد، باید شارژر خود را تعویض کنید.

3. گوشی هوشمند شما به طور ناگهانی خاموش می گردد

خاموش شدن ناگهانی گوشی اتفاق بسیار ناامیدنماینده ای است، مخصوصاً اگر در حال صحبت کردن یا انجام کاری مهم در گوشی خود هستید. در این شرایط، اگر خاموش شدن گوشی ناشی از تمام شدن شارژ آن باشد، جای هیچ نگرانی نیست. اما اگر باتری گوشی شما شارژ داشته باشد و به طور ناگهانی خاموش گردد، در این صورت باید نگران خراب شدن باتری گوشی خود باشید.

البته در این مورد نیز فرضیه های دیگری وجود دارد. برای مثال ممکن است گوشی شما در اجرای یک اپلیکیشن دچار مشکل شده و خاموش شده باشد. بعلاوه این احتمال وجود دارد که باتری شما قدیمی شده باشد که باعث می گردد گوشی شما بیش از حد گرم و در نهایت خاموش گردد. تشخیص خرابی باتری گوشی احتیاجمند آنالیز دقیق تر است.

4. گوشی هوشمند شما اغلب خودبه خود ری استارت می گردد

ری استارت شدن ناگهانی گوشی نیز اتفاقی بسیار آزاردهنده است. اگر به طور مرتب این اتفاق بیفتد، مطمئناً نشانه این است که باتری شما آسیب دیده یا اینکه خیلی قدیمی شده و باید آن را تعویض کنید. بیشتر باتری های گوشی های هوشمند پس از دو سال استفاده عمر مفید آن ها به سرانجام می رسد. بنابراین اگر گوشی شما بیش از دو سال سن دارد و به طور ناگهانی ری استارت می گردد، وقت آن فرا رسیده که باتری آن را عوض کنید.

5. گوشی شما تنها زمانی کار می نماید که به شارژر متصل باشد

اگر گوشی موبایل شما تنها زمانی که به شارژ متصل باشد، به خوبی کار می نماید و به محض قطع کردن جریان برق دچار مشکل می گردد، این یکی دیگر از علائم خرابی باتری موبایل به شمار می رود. در این صورت، تنها کاری که می توانید انجام دهید خرید باتری یا گوشی نو است. باید اشاره کنیم که استفاده از گوشی در هنگام شارژ شدن، دشمن اصلی باتری است و با این کار باتری گوشی زودتر از روند نرمال آن خراب خواهد شد.

6. گوشی به شارژر متصل است، اما شارژ نمی گردد

اگر گوشی هوشمند شما پس از اتصال به برق اصلاً شارژ نمی گردد، احتمالاً نشانه آن است که باتری آن در شرایط بدی قرار گرفته است. البته این موضوع می تواند به این معنی باشد که مشکل از شارژر است. سعی کنید آن را با یک گوشی هوشمند دیگر تست کنید تا ببینید آیا مسئله ای در آن وجود دارد یا مشکل از خرابی باتری گوشی شماست.

7. گوشی هوشمند شما بسیار داغ می نماید

اگر گوشی هوشمند شما هنگام شارژ شدن یا در حال استفاده بسیار داغ می نماید، مطمئناً به این علت است که باتری آن آسیب دیده و نمی تواند انرژی را در خود ذخیره کند. باتری های آسیب دیده گرمای بیشتری نسبت به باتری های سالم فراوری می نمایند و همین موضوع موجب داغ شدن گوشی شما می گردد. بنابراین اگر گوشی موبایل شما همیشه داغ است باید این مشکل را سریع تر حل کنید، زیرا باتری هایی که بیش از حد گرم می شوند احتمال انفجار آن ها وجود دارد و این موضوع به هیچ عنوان شوخی بردار نیست.

8. باتری گوشی باد نموده است

باتری های آسیب دیده گوشی ها ممکن است در اثر بی توجهی کاربران، باد نمایند و حتی در مواقعی از گوشی بیرون بزنند. اگر می توانید باتری گوشی خود را آنالیز نموده و در صورت برآمده بودن، فوراً نسبت به تعویض آن اقدام کنید. اگر هم برآمدگی روی آن ندیدید، ممکن است برآمدگی کوچکی داشته باشد. برای معین شدن این موضوع، باتری را روی یک سطح صاف قرار داده و به آرامی به یک طرف آن ضربه بزنید. اگر باتری چرخید، باتری خراب است و باید آن را عوض کنید.

تعمیر باتری گوشی

در گذشته، تعمیر خرابی باتری دستگاه های مختلف نظیر گوشی سامسونگ، شیائومی و غیره بسیار آسان بود. برای این کار می توانستید خودتان باتری نوی برای گوشی خود تهیه نموده و آن را به راحتی عوض کنید. اما اکنون قضیه فرق نموده و به راحتی نمی توانید باتری گوشی خود را عوض کنید. به بیانی دیگر، تعویض باتری گوشی در بیشتر مدل ها به خودی خود کار سختی نیست اما نحوه باز کردن دو نیمه گوشی می تواند کمی مشکل باشد. ممکن است پیچ های مخفی، گیره های پلاستیکی بین آن وجود داشته باشد و به گونه ای طراحی شده باشند که هرگز نباید آن ها بدون رعایت یک سری نکات تخصصی باز کرد. بنابراین بهتر است که این کار را به دست افراد متخصص بسپارید تا گوشی شما آسیب نبیند.

تعویض باتری گوشی های هوشمند امروزی احتیاج به تخصص و تجربه دارد، چراکه قطعات گوشی هوشمند شما به روش خاصی از هم جدا می گردد، فقط یک باتری خاص برای جایگزینی آن مناسب است و قطعات به همان شکلی که از هم جدا شده اند به هم برمی گردند. این کار برای افراد متخصص بسیار ساده است. بعلاوه باید به این نکته نیز توجه کنید که تعمیرکاران گوشی ممکن است نتوانند بعضی گوشی های هوشمند را برای تعویض باتری باز نمایند. به بیانی دقیق تر، ریسک انجام چنین کاری بالاست و محتمل است باز کردن گوشی برای تعویض باتری موجب خرابی دیگر قطعات گردد.

آیا تعمیر باتری گوشی بادنموده امکان پذیر است؟

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، در بعضی مواقع امکان تعمیر باتری گوشی هوشمند وجود ندارد. یعنی نوع و اندازه خرابی باتری به حدی است که عملا نمی توان برای آن کاری کرد و راهی جز استفاده از یک باتری نو در دسترس نیست. باد کردن باتری گوشی نیز دقیقاً یکی از همین شرایط است که فوراً باید باتری را تعویض کرد؛ چراکه تداوم خرابی باتری در این شرایط هم موجب آسیب دیدگی سایر قطعات خواهد شد و هم خطر انفجار گوشی را در پی دارد.

عوامل زیادی هستند که می توانند موجب متورم شدن باتری گوشی هوشمند شما شوند که از جمله این موارد می توان به شارژ کردن بیش از حد باتری، آسیب فیزیکی به گوشی، قرار گرفتن در معرض دمای بالا و تمام شدن عمر مفید باتری اشاره نمود. اگر نقصی در باتری های لیتیوم-یونی وجود داشته باشد، فرآیند شارژ شدن اندازه کمی گاز در محفظه بسته باتری ایجاد می نماید. با گذشت زمان، حجم این گاز افزایش یافته و باعث انبساط باتری خواهد شد.

هنگامی که باتری گوشی برآمده می گردد، دیگر به درستی کار نمی نماید و راهی به جز تعویض آن ندارید. به هیچ عنوان باتری بادنموده را درون فریزر قرار ندهید، این کار یاریی به درست شدن باتری نمی نماید و می تواند خانه شما را در معرض خطر انفجار قرار دهد. وقتی متوجه باتری باد نموده گوشی خود شدید، آن را سریعاً خاموش نموده و به هیچ عنوان روشن و یا شارژ نکنید. امن ترین راه این است که گوشی خود را به مراکز معتبر تعمیر گوشی ببرید. این افراد ابزارهایی برای جدا کردن و تعویض ایمن باتری گوشی شما در اختیار دارند.

چگونه طول عمر باتری گوشی را افزایش دهیم؟

مانند همه باتری های قابل شارژ، باتری های لیتیوم - یونی نیز (که در بیشتر گوشی های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند) با گذشت زمان، شارژدهی سابق خود را از دست می دهند. اگرچه باتری ها یک قطعه مصرفی هستند، اما داشتن عادت های شارژ مناسب می تواند طول عمر باتری گوشی شما را افزایش دهد. در ادامه به بعضی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

هیچ وقت نگذارید باتری گوشی شما کاملاً خالی گردد تا آن را شارژ کنید

گوشی خود را در طول روز بارها شارژ کنید. باتری گوشی شما سیکل شارژ ثابتی دارد که در صورت رسیدن به آن ، عمر مفید باتری به سرانجام می رسد. به عنوان مثال، اگر باتری گوشی شما دارای طول عمر 400 سیکل باشد، با 400 بار شارژ کردن گوشی از درصد صفر به صد سیکل شارژ آن به سرانجام می رسد. بنابراین، اگر باتری را قبل از خالی شدن کامل باتری شارژ کنید، تعداد سیکل های شارژ کلی کاهش می یابد که باعث می گردد باتری شما دوام بیشتری داشته باشد.

گوشی را در معرض گرما یا سرما شدید قرار ندهید

این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که گرما دشمن اصلی باتری گوشی هوشمند شماست. بنابراین آن را در معرض دمای بالا و حتی در زیر نور شدید آفتاب قرار ندهید. باتری ها به گونه ای ساخته شده اند که در دمای اتاق، که حدود 20 درجه سانتیگراد است، برترین عملکرد را داشته باشند. باتری گوشی شما در در معرض گرما یا سرما شدید به سرعت شارژ مصرف می نماید و باعث زودتر خالی شدن آن خواهد شد.

همیشه نگذارید باتری گوشی به درصد شارژ 100 برسد

وقتی همیشه باتری گوشی هوشمند خود را تا 100 درصد شارژ می کنید، ولتاژ بالای آن می تواند فشار زیادی به باتری وارد کند. شارژ کامل باتری به آن آسیبی نمی رساند، اما می توانید تنها با شارژ کردن باتری گوشی تا 80 درصد، طول عمر آن را افزایش دهید.

از گوشی هنگام شارژ شدن استفاده نکنید

برای جلوگیری از آسیب رساندن به باتری گوشی، تا جایی که ممکن است هنگام شارژ کردن از آن استفاده نکنید. این کار ولتاژ زیادی به باتری اضافه نموده، فراوری گرما را افزایش می دهد و می تواند باعث گردد که قسمت هایی از باتری زودتر از سایر قسمت ها آسیب ببینند.

اگر قصد دارید از گوشی مدتی استفاده نکنید، آن را تا حدی شارژ کنید

اگر تصمیم دارید که از گوشی هوشمند خود به هر علتی برای مدتی استفاده نکنید، پیش از خاموش کردن آن بهتر است که تا درصد 50 آن را شارژ کنید. تا نیمه شارژ کردن باتری به جلوگیری از خالی شدن باتری یاری می نماید.

گوشی هوشمند خود را به روز نگه دارید

نصب به روزرسانی های اندروید و iOS می تواند به برطرف مسائل احتمالی باتری یاری کند. گاهی اوقات باگ های نرم افزاری می توانند باعث ایجاد فشار غیرضروری روی باتری گوشی شما شوند. وقتی این اتفاق می افتد، توسعه دهندگان به روزرسانی های سیستم عامل را برای برطرف این باگ ها منتشر می نمایند. بنابراین سعی کنید که همیشه سیستم عامل گوشی هوشمند خود را به روز نگه دارید.

سخن سرانجامی

در این مقاله به آنالیز نشانه ها و علائم خرابی باتری گوشی پرداختیم و در ادامه نکاتی را در خصوص تعمیر باتری و بعلاوه روش هایی برای افزایش طول عمر باتری گوشی هوشمند شما معرفی کردیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 22 آذر 1401 بروزرسانی: 22 آذر 1401 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1661

به "چگونه خرابی باتری گوشی را تشخیص دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه خرابی باتری گوشی را تشخیص دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید