آشنایی با زمان و نحوه جفت گیری مرغ عشق

به گزارش بازی ناتمام، شرایط نگهداری مطلوب، در جفت گیری مرغ عشق ها و فراوری مثل پیروز این پرنده تاثیر بسزایی دارد. همچنین توجه به نشانه های آمادگی مرغ عشق و هم سن بودن آن ها در جفت شدن سریع تر پرنده موثر است.

آشنایی با زمان و نحوه جفت گیری مرغ عشق

خبرنگاران | سرویس گیاهان و حیوانات - جفت گیری مرغ عشق و فراوری مثل آنها، منطبق بر اصول خاص خود است و اگر اطلاعات لازم در خصوص نگهداری مرغ عشق ها را آموخته باشید، تکثیر و جوجه کشی این پرنده برایتان بسیار راحت و آسان خواهد بود. در این مطلب با نحوه جفت گیری مرغ عشق و تکثیر این پرنده آشنا می شوید.

نحوه جفت گیری مرغ عشق

برای آشنایی با چگونگی جفت گیری مرغ عشق ها ضروری است ابتدا بتوانید پرنده نر را از ماده تشخیص دهید و نشانه های بلوغ پرنده را بشناسید.

تعین جنسیت

برای فهمیدن نر و ماده بودن مرغ عشق معین ترین علامت، توجه به پوست بالای منقار و سوراخ های بینی است. در مرغ عشق نر، رنگ این پوست آبی تیره است، اما در نوع ماده، آبی روشن، قهوه ای یا متمایل به قهوه ای است.

آماده بودن پرنده برای جفت گیری نیز از روی رنگ بینی پرنده معلوم می گردد. در مرغ عشق های ماده زمانی که بالغ باشند، بینی شان کاملا سفید است. اگر مرغ عشق ماده بالغ نباشد بینی اش سفید مایل به صورتی است و اگر بینی اش قهوه ای باشد، یعنی سن مرغ عشق ماده زیاد است. در مرغ عشق های نر، اگر بینی آبی بود یعنی پرنده بالغ است. همچنین از روی پر های ناحیه مقعد نیز می توان به آماده بودن مرغ عشق نر برای جفت گیری پی برد.

توجه داشته باشید مرغ عشق های هم سن برای جفت گیری مناسب ترند و زودتر جفت می شوند.

فصل جفت گیری مرغ عشق

با ورود این پرنده به قفس مرغ عشق رفتار طبیعی خود را از دست داد و هم اکنون در تمام فصول سال، این پرنده قادر به جفت گیری و فراوری مثل است. آمادگی برای جفت گیری مرغ عشق ها به خود پرنده بستگی دارد. هر وقت که مرغ عشق بخواهد و جفت خود را پیدا کند، می تواند به جفت گیری اقدام و فراوری مثل کند.

دمای مناسب برای فراوری مثل و جفت گیری مرغ عشق

بهترین دما برای نگهداری و پرورش مرغ عشق دمای 18 تا 22 درجه سانتی گراد است. تغییرات و نوسانات دمایی می تواند بر فراوری مثل این پرنده اثر سوء بگذارد، همچنین محل نگهداری مرغ عشق ها نباید در معرض نور مستقیم خورشید باشد. به طور کلی جایی که نه گرم و نه سرد، بدون جریان شدید هوا و ساکت است را برای قرار دادن قفس در نظر بگیرید.

مدت زمان لازم برای جفت شدن مرغ عشق نر و ماده

برای جفت شدن این پرنده، نمی توان مدت زمان معینی را اعلام کرد. این امر کاملا به ویژگی های مرغ عشق نر و ماده بستگی دارد. برخی انواع این پرنده به ویژه جنس ماده شدیدا گوشه گیر هستند و دیرتر جفت می شوند، بنابراین هرچه محیط برایشان مستعدتر باشد، سریعتر جفت می شوند.

فراوری مثل مرغ عشق

برای پیروزیت در جوجه دریافت باید به موارد زیر توجه گردد:

1- فراهم آوردن شرایط مناسب نگهداری و تغذیه

2- قرار دادن جعبه آشیانه : یک محرک برای فراوری مثل محسوب می گردد. برای مرغ عشق جعبه آشیانه به اندازه 23×17×17 سانتیمتر و ورودی به قطر 4-5 سانتیمتر مناسب است. وجود یک میله جلوی سوراخ ورودی یاری می نماید پرنده نر جفت خود را هنگام خوابیدن روی تخم ها بهتر تغذیه کند. در ضمن مرغ عشق تخم را مستقیما روی کف لانه می گذارد و احتیاج از طریق دیگری نیست.

3- استرس: استرس را باید به حداقل رساند. صاحبان وسواسی یا فضول که بطور متناوب داخل جعبه آشیانه را نگاه می نمایند و نیز ظاهر شدن شکارچیانی مانند گربه اطراف قفس از عوامل مهم استرس زا محسوب می شوند.

4- نقش تحریک سایر پرندگان: می توان چند جفت مرغ عشق را در قفس های مجزا، ولی در کنار یکدیگر قرار داد. صدای هر جفت می تواند جفت های دیگر را به نشان دادن رفتار فراوری مثلی و جفت گیری تشویق کند.

5- تأثیر نور: افزایش تدریجی مدت زمان وجود نور تحریک مناسبی است. فصل جفت گیری مرغ عشق (معمولا) بهار و تابستان است. شما می توانید در زمستان با روشن نگه داشتن چراغ ها تا پاسی از شب پرندگان خود را به جفتگیری تحریک کنید.

همانطور که گفته شد برای تکثیر مرغ عشق احتیاجی به وسایل گران قیمت و زحمت زیاد نیست، کافی است به آن دل بدهید و واقعا حوصله داشته باشید. اگر بتوانید به نکاتی که در مقاله مطرح شد، خوب توجه کنید و اصول نگهداری را رعایت کنید، می توانید در امر جفت گیری مرغ عشق ها پیروز باشید.

لطفا نظرات، سوالات و تجربیاتتان را از بخش نظرات با ما و سایر مخاطبان خبرنگاران در میان بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 21 اسفند 1399 بروزرسانی: 21 اسفند 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 972

به "آشنایی با زمان و نحوه جفت گیری مرغ عشق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با زمان و نحوه جفت گیری مرغ عشق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید