اختلافات در تیم آمریکا در وین

به گزارش بازی ناتمام، به گزارش خبرنگاران، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت که برخی از اعضای تیم آمریکا در مذاکرات وین پس از اصرار به رویکرد سخت گیرانه تر در مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران، این تیم را ترک کرده و یا کنار کشیده اند.

اختلافات در تیم آمریکا در وین

روزنامه مذکور در ادامه می نویسد که مقامات آمریکایی تأیید کردند که ریچارد نفیو معاون رابرت اقتصادی فرستاده ویژه واشنگتن در امور ایران، تیم یاد شده را ترک کرده است. نفیو که از وی به عنوان طراح و معمار اصلی تحریم های اقتصادی و فشار حداکثری بر ایران یاد می شود، از اتخاذ مواضع سخت تر در مذاکرات فعلی حمایت کرده بود و آنطور که گفته می شود، بنا بر برخی اختلاف نظرها از اوایل دسامبر سال گذشته میلادی در مذاکرات وین شرکت نکرده است.

این در حالی است که پس از اینکه نفیو تیم آمریکا را ترک کرده است منابع آگاه گفتند که دو تن دیگر از اعضای تیم یاد شده نیز از مذاکرات وین کنار کشیده اند به این دلیل که آنها نیز خواستار اتخاذ موضع سخت تری در قبال ایران در این مذاکرات شده بودند.

وال استریت ژورنال در ادامه و با اشاره به موارد اختلافی بین افراد تیم آمریکایی، به نقل از منابع آگاه در این زمینه می نویسد که از جمله موضوعاتی که موجبات افتراق و جدایی تیم آمریکایی شده، این است که چگونه باید تحریم های فعلی را اجرا کرد و اینکه چنانچه ایران فرایند مذاکرات را طولانی کند و همزمان برنامه هسته ای را نیز پیش ببرد، آیا باید از مذاکرات خارج شد و به آن پایان داد یا نه.

بروز اختلافات و افتراق در تیم آمریکایی زمانی صورت می گیرد که همزمان خود ایالات متحده و تروئیکای اروپایی با توسل به بهانه های مختلف و از جمله مهمترین دستاویز آنها یعنی ضیق وقت، هشدار می دهند که تنها چند هفته تا پایان این مذاکرات باقی نمانده است.

وال استریت ژورنال این نکته را یاد آور می شود که ایران از مذاکره و مصاحبهی مستقیم با آمریکا در مذاکرات وین خودداری کرده است اما وزیر امور خارجه ایران روز گذشته گفت که در صورت پیشرفت مذاکرات، تهران انجام این کار را بررسی خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا نیز در همین رابطه گفت که آماده دیدار مستقیم با مقامات ایرانی برای مصاحبه درباره توافق هسته ای و سایر موضوعات است.

روزنامه آمریکایی یاد شده در ادامه و به نقل از منابع مذکور می نویسد که تنش ها و اختلافات در تیم ایالات متحده از تابستان سال گذشته میلادی بر سر طیفی از موضوعاتی که در بالاترین سطوح دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در موردشان بحث و گاه تصمیم گیری شده است، افزایش یافته است.

بروز اختلافات و تنش ها در تیم آمریکایی نشان از چندگانگی نگاه و رویکردهای موجود در بالاترین ساختارهای حکومتی در ایالات متحده است و نشانگر این حقیقت که دولت های آمریکا فارغ از اینکه چه کسی رئیس جمهور باشد، بسیار غیر قابل اتکا و اعتمادند و به دلیل همین مسئله است که ایران بر خواسته برحق خود یعنی ضمانت های محکم و کافی در هر نوع توافقی با غرب و به ویژه آمریکا تاکید می ورزد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 فروردین 1401 بروزرسانی: 2 فروردین 1401 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1484

به "اختلافات در تیم آمریکا در وین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلافات در تیم آمریکا در وین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید