باغ موزه نگارستان ؛ بهترین آثاری که یادآور تهران قدیم است، عکس

به گزارش بازی ناتمام، یکی از بهترین نمونه آثاری که یادآور تهران قدیم خواهد شد باغ موزه نگارستان تهران است. باغ موزه که شاید نسبت به سایر جاذبه های تهران کمتر شناخته شده اما قطعاً بازدید از آن ارزش خرید بلیط هواپیما و سفر به تهران را دارد.

باغ موزه نگارستان ؛ بهترین آثاری که یادآور تهران قدیم است، عکس

جهت دریافت خدمات ساخت ویلای کوچک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

چرا بازدید از باغ موزه نگارستان تهران پیشنهاد می گردد؟

معماری بنا و طراحی فضای سبز نمونه ای از سبک معماری های تهران قدیم است.

نقاشی معروف روغن صف سلام فتحعلی شاه قاجار و درباریان در این موزه است.

در دانشسرای عالی که نام قدیم باغ نگارستان است افراد عظیم و مطرحی همچون ملک الشعرای بهار، بدیع الزمان فروزانفر، سعید نفیسی و غیره تحصیل نموده اند.

تاریخچه باغ موزه نگارستان تهران

ماجرای باغ موزه نگارستان از آنجا شروع می گردد که فتحعلی شاه قاجار دستور می دهد عمارت ییلاقی برای او در خارج از تهران بسازند. این دستور حدود دویست سال قبل صادر شد و در نهایت عمارت ییلاقی و حکومتی با چند حوض و 3 عمارت در فضایی بسیار وسیع تر است فضای نگارستان کنونی ساخته شد.

عمارت ها نگارستان، دلگشا و قلمدان نام داشتند و چون در هر یک از تالار های این مجموعه نقاشی های باشکوه مختلفی از اساتید نقاشی مانند استاد میرزاجانی، میرزا بابا نقاش باشی و غیره وجود داشت نام این مجموعه را باغ موزه نگارستان گذاشته بودند. عمارت نگارستان اصلی ترین و مهم ترین عمارت نگارستان بود که از آن به عنوان دیوان خانه نیز یاد می شد یکی از معروف ترین تالارهای عمارت نگارستان تالار سلام بود که مخصوص سلام و ادای احترام مهمانان به شاه ایجاد شده بود.

عمارت دلگشا در مرکز باغ به شکل هشت ضلعی ساخته شده بود که با آن حوض خانه می گفتند. عمارت دلگشا در سال 1309 موزه هنرهای ملی ایران تبدیل شد و امروزه جدا از باغ موزه نگارستان در ساختمان وزارت ارشاد نهاده شده است.

تالار قلمدان بخشی از مجموعه نگارستان است که کلا نابود شده و چیزی از آن باغی نمانده است اما از تعاریف این گونه بر می آید که این تالار در بخش شاقتصادی باغ بوده و دیوارهای آن پر از نقاشی های زیبا و حیرت انگیز بوده است .

عمارت ها و باغ با توجه به این که در دوره قاجار ساخته شد سبک معماری این دوره را به خوبی نشان می داد اما با گذشت زمان و در طی سال ها عمارت ها از بین رفته و فضای باغ به 11 هزار و 469 متر مربع محدود شد تا اینکه در دوران پهلوی اول ساختمان کنونی نگارستان با 64 اتاق و 4 سالن ساخته شد.

قاجار و پهلوی در باغ نگارستان

باغ نگارستان گرچه در دوران فتحعلی شاه قاجار ساخته شد اما در طول تاریخ شاهد حوادث و اتفاقات فراوانی بود. یکی از این اتفاقات تاجگذاری محمد شاه قاجار و نشستن و بر روی تخت طاووس بود مهمترین اتفاقی که باغ نگارستان پس از تاجگذاری محمد شاه قاجار شاهد آن بود و حادثه تلخ قتل میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی صدر اعظم وقت بود که به دلیل مخالفت با سیاست حکومتی موافق با انگلیس محبوبیت خود نزد شاه را از دست داد و در یکی از حوض خانه های باغ نگارستان به دستور شاه به قتل رسید.

در دوران ناصرالدین شاه قاجار نگارستان کاربری سیاسی خود را از دست داد و با توجه به تغییراتی که در مرز بندی شهر تهران انجام شد نگارستان نیز وارد حوزه شهری تهران شد. در دوره مظفرالدین شاه اولین مدرسه کشاورزی و صنایع هنرهای زیبا تحت سرپرستی کمال الملک در باغ نگارستان افتتاح شد.

در همین دوران دستور ساخت عمارتی در باغ صادر شد که یکی از معماران روس مطابق با معماری ایرانی آن را ساخت. پس از قاجار و با روی کار آمدن رضا شاه پهلوی باغ نگارستان توسط میرزا یحیی قراگوزلو به محلی برای تحصیل علم تبدیل و نام آن به دارالمعلمین تغییر کرد. در سال 1315 در بخش شمال شرقی باغ عمارت عظیمی به عنوان کتابخانه تاسیس و دارالمعلمین با نام دانشسرای عالی فعالیت خود را ادامه داد.

جالب است بدانید در این دوران پروین اعتصامی به عنوان معاون کتابخانه در کتابخانه دانشسرای عالی مشغول به کار بود. سردیس برنز فردوسی نیست در همین سال ها توسط مجسمه سازی فرانسوی ساخته و در دانش سرای باغ نصب شد.

در دوران محمدرضا شاه پهلوی دانشکده های مجموعه نگارستان به تدریج به دانشگاه تهران منتقل می شدند و از سال 1335 موسسه های مختلفی مانند موسسه دهخدا، موسسه زبان های خارجی، موسسه جغرافیا، کلاس های عمومی دانشکده ادبیات و موسسه تحقیقات علوم اجتماعی فعالیت خود در مجموعه نگارستان را ادامه دادند.

پس از سرانجام حکومت پهلوی ها و روی کار آمدن جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته شد تا باغ نگارستان تخریب شده و به جای آن پارکینگ و تعمیرگاه ایجاد گردد که خوشبختانه آگاهی و اعتراض استادان و دانشجویانی که در این باغ تحصیل نموده بودند مانع تخریب مجموعه شد.

پس از پشت سر گذاشتن دهه پرفراز و نشیب شصت خورشیدی باغ نگارستان تحت بازسازی و بازسازی نهاده شد و در نهایت در سال 1392 درب های باغ موزه نگارستان تحت نظارت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران به روی عموم مردم باز شد.

عمارت مرکزی باغ موزه نگارستان تهران

عمارت مرکزی باغ موزه نگارستان در دوران پهلوی ساخته شده و امروزه به عنوان موزه مکتب کمال الملک مورد استفاده است. موزه مکتب کمال الملک آثار مختلفی از نقاشان دوره های مختلف را به نمایش گذاشته است. در بخشی از این موزه نقاشی های استاد کمال الملک و شاگردان دو نسل پس از او قرار دارند. در این بخش به خوبی می توان تاثیر کمال الملک را در آثار نقاشان به ویژه آن ها که کوشش کردند تا مکتب و سبک نقاشی وی را حفظ نمایند دید.

یکی از معروف ترین نقاشی هایی که در عمارت مرکزی یا موزه کمال الملک باغ نگارستان نهاده شده است نقاشی صف سلام فتحعلی شاه است. گفته می گردد این نقاشی به دستور کیکاووس میرزا سی و دومین پسر فتحعلی شاه در قم کشیده شده است. علاوه بر اینها آثار وقفی مانند فرش های نفیس و آثار نقره قلمزنی نقاشی ها و مینیاتورهای اهدایی مختلف را می توان در عمارت مرکزی باغ موزه نگارستان دید.

همچنین در بخش عمارت مرکزی این باغ موزه تالار گنجینه مفاخر دانشگاه تهران افتتاح شده که در آن که در آن آثار مختلفی از مفاخر کشور مانند عکاسی های دکتر محمود روح الامینی و بعضی از وسیله های دکتر محسن مقدم و غیره را می توان دید. به جز تالار گنجینه مفاخر در بخشی از عمارت مرکزی اتاق کاشی نهاده شده که در آن مجموعه ای از کاشی کاری های مختلف متعلق به قرن های سیزدهم و چهاردهم قمری در ایران به نمایش درآمده است.

تالار منیر فرمانفرمائیان

منیر شاهرودی فرمانفرمانیان از نقاشان و کلکسیونرهای کشور است که در این بخش از باغ موزه نگارستان آثاری از وی نشان داده شده است. تعداد آثار به نمایش در آمده در تالار منیر فرمانفرمائیان حدود 51 مورد اثر است که شامل آثار مختلفی از آینه کاری و نقاشی های پشت شیشه و غیره هستند.

تالار نشست

همانطور که گفتیم باغ موزه نگارستان روزگاری به عنوان دانشسرای عالی فعالیت می کرد. در بخشی از این مجموعه تالاری به عنوان تالار نشست نهاده شده است که در آن اساتید و عظیمان فرهنگ و ادب کشور جلسات و نشست های فرهنگی برگزار می کردند.

سردیس فردوسی

دانشجویان ایرانی همیشه در جهت حفظ و نمایش آثار ادبی و فرهنگی کشور کوشش کردند که نمونه شاخص آن ممانعت از تخریب مجموعه باغ نگارستان بوده است. یکی دیگر از نمونه کوشش های دانشجویان ایرانی در راستای فرهنگ و ادب کشور نیز در مجموعه باغ نگارستان نهاده شده است. محوطه ای که در آن سردیس حکیم ابوالقاسم فردوسی نهاده شده نتیجه کوشش های 410 تن از دانشجویان ایرانی مقیم اروپا و فرانسه است که با یاری های اقتصادی خود سفارش ساخت سردیس فردوسی را به مجسمه ساز مطرح فرانسوی به نام لرنزی دادند.

البته مبلغی که دانشجویان جمع آوری کردند که کمی کمتر از آن چیزی بود که برای ساخت مجسمه احتیاج بود اما با این حال این مجسمه ساز فرانسوی پس از آگاهی از نیت دانشجویان سفارش ساخت مجسمه را قبول کرد. بد نیست بدانید که در کتاب شاهنامه آخرش خوش است محمد ابراهیم باستانی پاریزی نام این 410 دانشجوی ایرانی را آورده است.

حافظیه در دل تهران

فضای باغ موزه نگارستان به قدری زیبا و چشم نواز است که حرف بازدید نماینده ای را سر شوق می آورد تا دقایقی را در گوشه ای از باغ با خود خلوت کند و چه جایی بهتر از حافظیه. حافظیه در بخشی از باغ موزه نگارستان به یاد حافظیه شیراز بنا شده و بازدیدنمایندگان به نیت شیراز زیر سقف حافظیه جمع شده بودند دقایقی را به شعر و شعرخوانی سپری می نمایند.

فعالیت های فرهنگی آموزشی باغ موزه نگارستان

باغ موزه نگارستان تهران تنها یک با موزه ساده نیست و این مجموعه دوره ها و کارگاه های آموزشی مختلفی را برگزار می نماید که هرکدام رنج سنی مختلفی را شامل می گردد به طور مثال برای بچه ها کارگاه های نقاشی و قصه گویی برای عظیمسالان نشست هایی با موضوعات فرهنگی پژوهشی برگزار می گردد.

امکانات موجود در باغ موزه نگارستان

همان طور که گفتیم مجموعه نگارستان نه تنها باغ بلکه موزه ای تماشایی است و طبعا به خاطر این موزه و فضای سبز بازدیدنمایندگان زیادی را هم به خود جذب خواهد نمود به همین دلیل امکانات مختلفی در کوچه کنار باغ فراهم شده تا بازدیدنمایندگان هنگام بازدید از این مجموعه آسایش و رفاه داشته باشند. بعضی از امکانات موجود در باغ موزه نگارستان عبارتند از کافه، رستوران، سالن برگزاری نمایشگاه، نیمکت، نگارخانه و غیره.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از باغ موزه نگارستان چقدر است؟

باغ موزه نگارستان مجموعه نسبتا وسیعی است که علاوه بر فضای سبز موزه های تماشایی هم دارد. برای استفاده از مجموعه باغ موزه نگارستان باید حتماً ورودی تهیه کنید داشته باشید باید هزینه ورودی آنها را نیز پرداخت کنید. به طور کلی اگر قصد بازدید از موزه ها و فضای باغ موزه نگارستان را داشته باشید بهتر است بین 1 تا 3 ساعت از روز خود را خالی بگذارید

فصل مناسب سفر برای بازدید از باغ موزه نگارستان چه زمانی است؟

زیباترین و تماشایی ترین فصل برای بازدید از باغ موزه نگارستان تهران فصل بهار است که هوا خنکی مدفوعی دارد و گهگاهی نم نم باران روح و جان تازه ای به فضای سرسبز باغ می بخشد و فضای باغ را در ایده آل ترین حالت ممکن برای عکاسی قرار می دهد.

چگونه به باغ موزه نگارستان تهران برویم؟

باغ موزه نگارستان در میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع نهاده شده است و بازدیدنمایندگان می توانند با استفاده از وسیله های حمل و نقل عمومی مانند مترو تاکسی و اتوبوس از مناطق مختلف تهران خود را به خیابان دانشسرا و این باغ موزه برسانند.

در نزدیکی باغ موزه نگارستان تهران از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

با این که شهر تهران شهر عظیمی است و معمولا اماکن مختلف آن از هم دور هستند، در نزدیکی باف موزه نگارستان جاهای دیدنی متفاوتی از جمله عمارت مسعودیه، موزه ایران باستان و... وجود دارند. شما می توانید پس از بازدید از باغ موزه نگارستان سری به این جاهای دیدنی بزنید.

خانه پروین اعتصامی: 1.5 کیلومتر

خزانه جواهرات ملی: 2.3 کیلومتر

عمارت مسعودیه: 2.3 کیلومتر

آتشکده آدریان: 3.6 کیلومتر

موزه ایران باستان: 3 کیلومتر

چهارسوق عظیم: 4.4 کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی باغ موزه نگارستان برای اقامت وجود دارد؟

هتل بهار: 1.3 کیلومتر

هتل فیروزه: 1.6 کیلومتر

هتل آرمان: 2 کیلومتر

هتل اسکان: 2.2 کیلومتر

هتل رز: 2.2 کیلومتر

هتل شهریار: 2.5 کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به باغ موزه نگارستان تهران هستند؟

کافه رستوران مس مس: 1 کیلومتر

رستوران تیلیت: 0.7 کیلومتر

رستوران خوشبین: 0.8 کیلومتر

رستوران عادل: 1.4 کیلومتر

رستوران چینی تی بی آی: 2.2 کیلومتر

رستوران سنتی راستان: 2.6 کیلومتر

منبع: گردشبان
انتشار: 6 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1063

به "باغ موزه نگارستان ؛ بهترین آثاری که یادآور تهران قدیم است، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ موزه نگارستان ؛ بهترین آثاری که یادآور تهران قدیم است، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید