با غار قوری قلعه آشنا شوید

به گزارش بازی ناتمام، همه شهرها دیدنی های معروفی دارند که اسمشان را یکبار هم که شده شنیده ایم. اما جاهایی هم هستند که با اینکه محبوبند و آدم های زیادی به دیدنشان می فرایند، ولی اسمشان چندان بر سر زبان ها نیست. غار قوری قلعه یا قوری قلا هم که یکی از جاهای دیدنی کرمانشاه است، در این دسته قرار می گیرد. حالا این غار کجا قرار گرفته؟

با غار قوری قلعه آشنا شوید

غار قوری قلعه کجاست؟

از کرمانشاه تا غار قوری قلا 108 کیلومتر، نزدیک به دو ساعت راه است و در فاصله 37 کیلومتری از پاوه قرار گرفته. به پاوه که رسیدید فقط 50 دقیقه راه به جای مانده. البته غار به روانسر نزدیک تر است تا پاوه و با آن 27 کیلومتر فاصله دارد.

از کرمانشاه به سمت پاوه حرکت کنید. سه راهی قزانچی- پاوه - کرمانشاه را به سمت پاوه ادامه بدهید. از شهر روانسر که بگذرید و تابلوها را دنبال کنید، به روستای قوری قلعه می رسید. غار در سمت راست جاده قرار گرفته. همه جهت آسفالت است و تابلوی راهنمایی و رانندگی دارد.

غار آبی قوری قلعه 65 میلیون ساله است و بعد از غار علیصدر بزرگترین غار آبی ایران به شمار میرود. نام عجیب غار به این دلیل است که قدیم ها قلعه ای شبیه به قوری در حدود یک کیلومتری این محل قرار داشته. روایت دیگری هم هست که می گوید در این جا دژ خیلی بزرگی ساخته شده بود.

کردها به آن قلعه گورا قلا می گفتند. گورا یعنی بزرگ و قلا به معنی قلعه. بعدتر روستایی که آن جا ساخته شد و غاری که پیدا شد، همگی به قوری قلعه معروف شدند. این غار در دامنه کوه شاهو قرار گرفته و جزو آثار میراث طبیعی ثبت شده است.

طول غار از 12 کیلومتر بیشتر است و عمقش حدود سه هزار متر. دمای توی غار حدود 7 تا 11 درجه است و رطوبتش بین 40 تا 60 درصد. پس خنک است.

این غار میلیون ها سال قدمت دارد ولی در سال 1355 تازه یک گروه غار شناس انگلیسی و فرانسوی کشفش کردند. اگرچه بعضی ها می گویند محلی ها قبلا غار را پیدا کرده بودند.

چرا باید این غار را ببینیم؟

گروه های غارشناسی در سال 1368 دوازده کیلومتر راه را در غار پیمودند و از آن نقشه برداری کردند. درون غار جهتهای پیچ درپیچی وجود دارد.. اولین محوطه وسیعی که در غار می بینید، نامش تالار مریم است. دور تالار پر است از قندیل های خیلی زیبا که شکل های مختلفی دارند. یکی از قندیل ها ظاهری شبیه به حضرت مریم (ع) دارد و به همین دلیل نامش مریم را بر تالار گذاشته اند.

در عمق هزار متری غار، یکی از زیباترین و باشکوه ترین حوضچه های آبی دنیا را می بینید. قندیل هایی شبیه به پرده در این قسمت وجود دارد که به هر کدام دست بزنید، صدای سازی را میدهد. نام این تالار را بتهوون گذاشته اند.

به عمق هزار و 500 متری که برسید، تالار عروس را می بینید. تالار عروس سنگ های کریستالی سفید و براق داد و جای پاها روی آن می ماند.

در عمق 2700 متری چند آبشار با ارتفاع 10 تا 14 متری می بینید که دیدنشان در آنجا حیرت انگیز است. در غار قوری قلا، تونلی 220 متری هم وجود دارد که به تونل برزخ معروف است.

باستان شناسان باور دارند این غار حدود 12 تا 50 هزار سال پیش محل زندگی شکارچیان بوده است.

بعد از دیدن این همه شگفتی از غار بیرون می آیید و وارد دره ای می شوید که غار در آن قرار گرفته. این دره چند چشمه طبیعی دارد و درخت ها باعث شده اند سایه ای روی دره را فرا بگیرد. درخت هایی مثل بلوط، انجیر کوهی، آلبالوی کوهی و بادام وحشی. در اطراف غار حیوان هایی مثل خرگوش، بز و روباه هم زندگی می کنند که اگر شانس بیاورید یکی از آنها را می بینید. حالا که صحبت به این جا رسید، خوب است بگوییم خفاش موش گوشی که گونه ای نادر از خفاش هاست در غار لانه دارد.

در آن حوالی رستوران و سرویس بهداشتی هم وجود دارد.

قیمت بلیط

قیمت بلیط این غار 10 هزار تومان است.

جاذبه های نزدیک

در کنار جاده ورودی غار، جاده باریکی دیده می شود که محلی ها آن را بلدند. این جاده شما را به دل طبیعت می برد. اگر زمان کافی دارید، رفتن به اینجا را از دست ندهید در اینجا گل بابونه های زیادی وجود دارد.

در فاصله 30 دقیقه ای از غار قوری قلعه، به گور دخمه روانسر می رسید. این دخمه ورودی مستطیل شکلی داردکه کارشناسان می گویند اتاق داخلش گور دخمه بوده. نقش هایی روی دیوار آن دیده می شود که از گذشت زمان آسیب دیده اند.

اگر اهل خرید هستید، می توانید در فاصله 45 دقیقه ای به بازار مرزی جوانرود بروید. در این بازارچه غرفه های زیادی وجود دارد که لباس و خوراکی و وسایل برقی به قیمت مناسب می فروشند.

بهترین فصل سفر

نوروز این غار آهکی میزبان گردشگران زیادی ست. بهار که شروع بشود تا آخر تابستان زمان مناسبی است که برنامه سفر به غار قوری قلعه کرمانشاه را بچینید.

کجا اقامت کنیم؟

می توانید شب را در هتلی در پاوه بمانید یا به کرمانشاه برگردید. هتل ارم پاوه، معمولی ست و امکانات و قیمت متوسطی دارد. برای یک شب اقامت در اتاق دو تخته 166 هزار تومان می پردازید.

گزینه بعدی این است که شب را در هتل های کرمانشاه بگذرانید. خوشبختانه در کرمانشاه از هتل ارزان تا 5 ستاره پیدا می شود که قیمت رزرو آنها از 70 هزار تومان شروع می شود.

لیست هتل های کرمانشاه به همراه قیمت

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 24 دی 1400 بروزرسانی: 24 دی 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1409

به "با غار قوری قلعه آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با غار قوری قلعه آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید