به چه زنانی نفقه تعلق می گیرد؟

به گزارش بازی ناتمام، یکی از تکالیف مرد پس از عقد نکاح آن است که به همسر خود نفقه یا خرجی بدهد.

به چه زنانی نفقه تعلق می گیرد؟

هنگامی که عقد نکاح میان زن و مردی به درستی انجام شد، شرع و قانون مجموعه ای از حقوق و تکالیف را در ارتباط میان زن و مرد برقرار می کند. در مقابل تکلیف مرد به پرداخت نفقه، زن نیز وظیفه دارد که در برابر همسر خود تمکین کند. به عبارت دیگر، عدم تمکین از سوی زن سبب می شود که دیگر مرد وظیفه ای در قبال پرداخت نفقه به ایشان نداشته باشد. در این نوشتار از خبرنگاران به بررسی تعلق نفقه می پردازیم.

نفقه زن در ازدواج دائم

در قانون مدنی به طور کامل مشخص شده است که نفقه به چه کسانی تعلق می گیرد؟ بر اساس این قانون، در عقد دائم نفقه زن بر عهده شوهر است. پرداخت نفقه زن در ازدواج دائم بر عهده همسر اوست. در این خصوص، زن هیچگونه تکلیفی بابت تامین نفقه نخواهد داشت، حتی در صورتی که زن شاغل باشد و درآمد کافی هم داشته باشد، باز هم مرد مکلف است که به او نفقه بپردازد و از این تکلیف معاف نخواهد شد. میزان نفقه زن نیز بر حسب عرف، سن و سال زن، جایگاه اجتماعی او و مسائلی از این قبیل مشخص می شود. نکته مهم در خصوص نفقه زن در عقد دائم این است که به محض اینکه خطبه عقد نکاح میان زن و مرد جاری شد، زن می تواند از همسر خود نفقه بخواهد.

نفقه زن در صورت تمکین

از جمله تکالیف متقابل زن و مرد در زندگی مشترک ناظر به تمکین و پرداخت نفقه است؛ به همین دلیل، بر اساس حکم شرع و قانون زن مکلف است که در مقابل همسر خود تمکین کند. در صورتی که زن تمکین کرد، از حق نفقه برخوردار است، اما در صورتی که تمکین نکند، این حق را از دست خواهد داد و مرد الزامی جهت پرداخت نفقه به وی نخواهد داشت. تمکین به معنای آن است که زن، شوهر خود را در امورات کلی زندگی خانوادگی و روابط زناشویی اجابت کند؛ به همین دلیل، انواع تمکین را می توان شامل تمکین عام و تمکین خاص دانست. به عنوان نمونه زن باید در منزل شوهر خود سکونت کند؛ مگر اینکه حق مشخص مسکن را حین عقد نکاح شرط کرده باشد.

نفقه زن در صورت عدم تمکین

زن مکلف است در برابر شوهر خود تمکین کند، در غیر این صورت، مجازات عدم تمکین زن یا به عبارتی آثار این عدم تمیکن از جانب زن شامل قطع شدن نفقه وی خواهد شد، بعلاوه اینکه شوهرش می تواند با مراجعه به دادگاه خانواده، اجازه ازدواج مجدد هم بگیرد؛ بنابراین در حالت کلی نفقه زن در صورت عدم تمکین از بین می رود؛ البته این امر استثنائاتی هم دارد. بر اساس قانون مدنی، در مواردی زن مجاز است که از شوهر خود تمکین نکند؛ مثلا اگر مرد مبتلا به بیماری های مقاربتی باشد، یا زن بیمار بوده و نتواند تمکین خاص کند، همچنین در مواردی که زن از حق حبس در عقد ازدواج استفاده می کند، به حکم قانون می تواند و اجازه دارد که از شوهر خود تمکین نکند. در این حالت دیگر نمی توان به وی عنوان زن ناشزه داد؛ به همین دلیل، همچنان از حق نفقه هم برخوردار خواهد بود.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر نفقه فرزند بر عهده چه کسی است؟ را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 23 آبان 1399 بروزرسانی: 23 آبان 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 738

به "به چه زنانی نفقه تعلق می گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به چه زنانی نفقه تعلق می گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید