تصمیم پاکستان برای ازسرگیری حرکت قطارهای باری به ایران و ترکیه خبرنگاران

به گزارش بازی ناتمام، راه آهن پاکستان تصمیم گرفته است تا خط قطار باری کانتینری را که این کشور را به ایران و ترکیه مرتبط می نماید از پنج شنبه 4 مارس از سربگیرد.

تصمیم پاکستان برای ازسرگیری حرکت قطارهای باری به ایران و ترکیه خبرنگاران

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، راه آهن پاکستان تصمیم گرفته است تا خط قطار باری (کانتینری) که این کشور را به ایران و ترکیه مرتبط می نماید از 4 مارس (پنج شنبه) از سربگیرد. ستاد راه آهن، دستورالعمل هایی را برای نهایی کردن ترتیبات در این زمینه صادر نموده است.

حبیب الرحمان گیلانی، رئیس راه اهن پاکستان این خبر را تایید و اظهار داشت: حرکت این قطار از 4 مارس از استانبول شروع می گردد و پس از 180 ساعت وارد زاهدان خواهد شد. گفته می گردد مقصد این قطار کراچی است اما هنوز تایید نشده است. این قطار 24 کانتینر 40 فوتی را حمل خواهد نمود.

وی اضافه نمود: ما واگن های خود را به زاهدان می فرستیم تا از آنجا انتقال محموله های انجام گردد...ایستگاه راه آهن کویته ترتیبات این اقدام را انجام می دهد.

این راستا در میان سه کشور مسافتی به طول 6 هزار و 566 کیلومتر است. قطار کانتینری مسافت 1990 کیلومتری اسلام آباد را طی می نماید و به ایران می رسد و از آنجا به وسیله تهران به ترکیه عزیمت می نماید.

نخستین قطار باری در 14 آگوست 2009 از این راستا حرکت نموده بود. پس از افتتاح، در مجموع حرکت 8 قطار عملیاتی شدند اما پس از مدتی به دلایل امنیتی، حرکت قطارها متوقف شد.

لازم به ذکر است فعالیت آزمایشی خط آهن ITI در سال 2009 تحت پروژه سازمان همکاری های مالی شروع شد. راستا این خط آهن از سوی سازمان بین الملل به عنوان کریدور بین المللی این سه کشور شناخته و تا به امروز فقط برای سفرهای آزمایشی استفاده شده است.

کاهش راستا زمان و هزینه انتقال بار

این خط آهن میخواهد به میزان چشمگیری راستا ترانزیت کالا از استانبول به اسلام آباد را کاهش دهد. در زمان آزمایش آن، قطار باری از اسلام آباد پس از نزدیک به 13 روز و طی مسافت 6500 کیلومتر به استانبول رسید. این راستا بعدها بیشتر و به 11 و نیم روز کاهش یافت.

در مقایسه، انتقال کالا از کشورهای اروپایی به پاکستان به وسیله راه دریایی تقریبا 45 روز زمان می برد. حداکثر ظرفیت این قطار 20 واگن 40 فوتی است.

تقویت مبادلات تجاری

گفته می گردد تمامی این خط آهن برای هر سه کشور فوق العاده پرمنفعت است. هدف این خط لوله در ابتدا تقویت همکاری مالی میان پاکستان، ایران و ترکیه و پس از آن با سایر کشورهای عضو سازمان همکاری های مالی است.

امکان توسعه تا اروپا

هرچند این پروژه با هدف تقویت روابط مالی میان کشور موسس عضو اکو راه اندازی شده است، با این حال، یک راستا کوتاه، امن و مقرون به صرف انتقال کالا میان آسیا و اروپا ارائه می دهد و منافعش به کشورهای دیگر هم می رسد. این کریدور از ترکیه به وسیله تونل زیر آبی مارمارای می تواند به شبکه ریلی اروپا متصل گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 23 فروردین 1400 بروزرسانی: 23 فروردین 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1038

به "تصمیم پاکستان برای ازسرگیری حرکت قطارهای باری به ایران و ترکیه خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیم پاکستان برای ازسرگیری حرکت قطارهای باری به ایران و ترکیه خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید