نیم نگاهی به هواپیماهای نظامی آب نشین؛ قسمت دوم

به گزارش بازی ناتمام، طی سال های آغازین جنگ جهانی اول شرکت های هوانوردی و طراحان برجسته تصمیم به حذف محدودیت های پرنده های آب نشین گرفتند تا از این طریق پیروز به افزایش ضریب پیروزیت این محصولات در میدان نبرد شوند.

نیم نگاهی به هواپیماهای نظامی آب نشین؛ قسمت دوم

به گزارش خبرنگاران به نقل از گانز مانیتور، در ادامه به بخش دوم از تاریخچه پرنده های آب نشین خواهیم پرداخت:

عصر طلایی

طی سال های آغازین جنگ دنیای اول شرکت های هوانوردی و طراحان برجسته تصمیم به حذف محدودیت های پرنده های آب نشین گرفتند تا از این طریق پیروز به افزایش ضریب پیروزیت این محصولات در میدان نبرد شوند. در این میان کمپانی سوپرمارین رقابت تنگاتنگی با سایر فراورینمایندگان داشت و از این رو مسابقه هواپیماهای آب نشین در سال 1912 کلید خورد. این کوشش ها تا سال 1922 به طول انجامید و در نهایت سوپرمارین پیروز شد مدل پادشاه دریا II را با خود به خانه ببرد.

پادشاه دریا II

کمتر از یک دهه بعد، هواگرد S.6B که محصول دیگری از سوپرمارین بود و با سرعت حداکثری 574 کیلومتر بر ساعت به پرواز در می آمد با ثبت رکورد دنیای پیروز رقابت هواپیماهای آب نشین شد. بعدها از این نمونه به عنوان یک الگوی اساسی برای فراوری پرنده های پیشرفته تر استفاده شد.

سوپرمارین S.6B

از آن جایی که بسیاری از عظیمترین شهرهای دنیا؛ ساحلی و مجهز به امکانات بندری بودند، این طور به نظر می رسید که کل کره زمین برای کار با پرنده های آب نشین و قایق های پرنده بهینه سازی شده است! از این رو نه تنها بریتانیایی ها بلکه آمریکایی ها و شمار زیادی از دیگر کشورهای دنیا به دنبال ارائه طراحی های بهتر از هواپیماهای آب نشین منحصر به فرد خود بودند.

نقطه عطف هواپیماهای آب نشین؛ بوئینگ 314 کلیپر

عکسی که مشاهده می کنید یک فروند بوئینگ 314 کلیپر در انگلستان به تاریخ 4 آوریل سال 1939 پس از پرواز با 21 مسافر بر فراز اقیانوس اطلس است. این بیشترین تعداد افرادی است که تا به امروز داخل هواپیمای مسافربری در یک پرواز از میان اقیانوس اطلس حضور یافته اند.

طی دهه 1930 میلادی قایق های پرنده چگونگی انجام سفرهای بین قاره ای مردم را به طور کلی تغییر داده بودند و در این بین هیچ نسخه ای به شهرت 314 کلیپر نمی رسید. شاید متعجب شوید اما پرنده مذکور با برد شگفت انگیز خود می توانست مسافتی معادل 5632 کیلومتر را بدون هیچگونه مسئله ای بپیماید. 314 کلیپر این برد را مدیون 4 موتور رایت با قدرت 1500 اسب بخار بود.

بازگشت به نبرد

در اواخر سال 1939، اروپا برای باری دیگر به دام جنگ افتاد و هواپیماهای آب نشین مجددا به فرصتی تازه برای اثبات نقش حیاتی خود در این سری از درگیری ها دست یافتند. با این حال ماهیت نبردهای مذکور به گونه ای بود که منجر به مسائل لجستیکی متعددی می شد، مسائلی که حتی قایق های پرنده هم توانایی مدیریت آنها را نداشتند.

نیروهای مسلح کشورهای مختلف به دنبال راهی برای جا به جایی سریع سربازان خود در تمام نقاط دنیا بودند. بنابراین باندهای پرواز عظیمی که زمانی از نظر مالی غیر عملی به شمار می رفتند، از دیدگاه منطقی ضرورت اجرایی یافتند. در مقایسه با بودجه 2 میلیارد دلاری سرمایه گذاری شده در پروژه منهتن (نام پروژه ای است که به ساخت بمب اتم انجامید) و حتی هزینه 3 میلیارد دلاری اختصاص یافته به توسعه هواپیمای B-29، هزینه ساخت باندهای عظیم چندان زیاد به نظر نمی رسید. این در حالی است که پرنده های آب نشین بدون هیچ هزینه تراشی اضافه برای توسعه باندهای عریض، قادر به استفاده از باندهای پرواز وسیع آبی بودند.

در مجموع ویژگی های مثبت متعدد هواپیماهای آب نشین سبب شده بود تا با هر تغییری در میدان نبرد هماهنگ گردد و بتوانند برای مدت زمانی طولانی به خدمت خود ادامه دهند. برای مثال PBY کاتالینا یکی از همین قایق های پرنده بود و طی جنگ دنیای دوم استفاده گسترده ای از آن به عمل آمد. این هواپیما سرعت کمی داشت و برد آن 4023 کیلومتر گزارش شده است.

هواپیماهای آب نشین جنگ دنیای دوم

در سال های انتهایی جنگ دنیای دوم، صنایع هوانوردی به دستاوردهای قابل ملاحظه ای از جمله هواپیماهای مجهز به موتور جت با قابلیت پرواز در ارتفاعات بیشتر، با سرعت بالاتر و در عین حال مسافت های طولانی تر رسیده بودند. اما هنوز هم ضرورت استفاده از پرنده هایی که به باند فرودگاه متکی نبودند، احساس می شد. از این رو پرنده های آب نشین باز هم توانستند به خدمت نظامی فعال خود ادامه دهند.

در سال 1947 قایق پرنده هیوز H-4 هرکولس توسط شرکت هواپیماسازی هیوز معرفی گردید. گفتنی است که بخش قابل توجهی از بدنه هواپیما به علت محدودیت های استفاده از آلومینیوم طی جنگ و با هدف کاهش وزن کلی از چوب صنوبر ساخته شده بود.

در ادامه تصاویری از این دست پرنده ها را مشاهده خواهید کرد:

PBY-5A کاتالینا

آرادو AR 196

آیچی E13A

گرومن JF-2

نقطه عطف هواپیماهای آب نشین؛ مارتینXP6M-1 سی مستر

نیروی دریایی آمریکا در سال 1952 تصمیمی جدید مبنی بر فراوری یک قایق پرنده پیشرفته دیگر گرفت. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرارداد ساخت یک پرنده آب نشین دوربرد با شرکت آمریکایی گلن ال. مارتین کمپانی به امضا رسید. نتیجه این قرارداد مارتینXP6M-1 سی مستر بود که نخستین پرواز خود را در تاریخ 14 ژوئیه سال 1955 به انجام رساند.

سی مستر ظرفیت بارگیری قابل توجهی را به نمایش گذاشته بود که بخش عمده ای از آن از طریق 4 موتور توربوجت آلیسون J71 تامین می شد. این هواپیما در مجموع به عنوان گزینه مناسبی برای ماموریت های تحویل هسته ای آمریکا در نظر گرفته شد. با این حال دو پروتوتایپ اولیه از سی مستر در اواسط پرواز به کلی در هم شکستند و 4 نفر را به کشتن دادند.

آیا فرصتی پیش روی پرنده های آب نشین برای بازگشت وجود دارد؟

با وجود آن که سالیان زیادی از جنگ های دنیای اول و دوم و دوران اوج پرنده های آب نشین می گذرد، اما رقابت میان ابرقدرت های دنیا همچنان در جریان است. طی سال های اخیر چین سرمایه گذاری گسترده ای را در بخش مدرن سازی و تجهیز نیروهای مسلح خود به انجام رسانده است. با توجه به تصمیم مذکور، این کشور برای پشتیبانی نظامی و لجستیکی از نیروهایش که به فاصله هزاران کیلومتر در اقیانوس پخش شده اند نیازمند راه حلی کاربردی و موثر است. بهترین متد؟ طراحی یک پرنده آب نشین جدید!

امروزه به دلیل استفاده گسترده از بالگردهای ترابری سنگین که می توانند بدون هیچ مسئله ای راه خود را به سوی مناطق دور از دسترس باز نمایند، صندلی قایق های پرنده و هواپیماهای آب نشین تضعیف شده است. با این حال هنوز هم فراوری مجدد چنین محصولاتی دور از انتظار نخواهد بود.

AG600 چینی

انتها

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 29 دی 1399 بروزرسانی: 29 دی 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 867

به "نیم نگاهی به هواپیماهای نظامی آب نشین؛ قسمت دوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیم نگاهی به هواپیماهای نظامی آب نشین؛ قسمت دوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید