چرا ب.ام.و X1 در ایران خوب نفروخت؟

به گزارش بازی ناتمام، کوچک ترین محصول ب.ام.و در بخش کراس اوور کامپکت به سرنوشت بدی دچار شده . این خودرو که قرار بود برای ب.ام.و در بازار ایران نقش یک محصول کوچک و نیمه مالی در رقابت با لکسوس NX را بازی کند، حالا با نام X1 در حاشیه بازار گوشه نشین شده است. خودرویی که از پاییز سال 96 وارد بازار کشور شده و بدون داشتن رقیب مستقیم، نبرد با مینی کانتری من، لکسوس ان ایکس، دی اس7 کراس بک و بعضی دیگر از رقبا پذیرفته است.

چرا ب.ام.و X1 در ایران خوب نفروخت؟

تصور ابتدایی این بود که این خودرو به سیاق بازارهای اروپا یا آمریکای شمالی که در آنجا فروش موفقی دارد، نگاه بازار را به خود جلب کند ولی هرچه زمان گذشت شرایط X1 وخیم تر شد. البته که X1 همه ایده های لازم برای موفقیت در ایران به عنوان یک خودرو نیمه لوکس و شاسی بلند را دارد ولی خب وقتی این همه رقیب در بازار حضور دارد و خریدار هم کم است، طبیعتا شانس زیادی برای تداوم بقای این خودرو وجود ندارد.

کراس اوور کوچک ب.ام.و بی هیچ اغراقی یک ترکیب جالب از تجمل، کشش، عملکرد و زیبایی را به خریداران ارائه می نماید ولی وقتی X3 در بازار حاضر است و NX هم دلبری می نماید همه این ویژگی ها رنگ می بازد. این خودرو که در نسل قبل هم در ایران موفقیت چندانی کسب نکرد، در نسل جدید تغییر استراتژی داده و به صورت دیفرانسیل جلو با امکان انتخاب حالت چهارچرخ محرک به خریداران سرویس می دهد. چیزی که در مقایسه با نسخه دیفرانسیل عقب X1 نسل قبل کاملا حال و هوایی شهری از خود بروز می نماید.

مدل 2016 ب. ام .و ایکس1 پلتفرم خود را از سری 2 اکتیوتورر و گرن تورر که بیشتر در اروپا عرضه می شوند، به عاریه گرفته است. این همان پلتفرمی است که برای نسل سوم مینی هم استفاده خواهد شد. درحالی که نسل اول ایکس1 به عنوان یک تفسیر منحصربه فرد از یک کراس اوور برای تفریح و سرگرمی بیشتر طراحی شده بود، ایکس1 جدید کمی محافظه کارانه و با تکرار زبان طراحی و سبک ب.ام.و معرفی شده است. مدل 2016 ب. ام. و ایکس1 از چهره ای قوی تر و مردانه تر سود می برد. چراغ های جلو با نوارهای ال ای دی، سپر جلوی اسپورت و جلوپنجره برجسته تر همراه با روکش های پلاستیکی روی بدنه، سقف با شیب ملایم و اسپویلر در عقب، مجموعه ای دل نشین و متناسب را خلق نموده اند.

همچنین درحالی که طول خودرو کاهش یافته، افزایش فاصله بین دو محور، عرض و ارتفاع خودرو، تغییر قرارگیری موتور از حالت طولی به عرضی و کاهش اندازه موتورها باعث شده تا فضای بیشتری برای سرنشینان و بار آنها فراهم گردد. فضای داخلی مدرن همراه با سیستم سرگرمی مستقل آی درایو (iDrive) با نمایشگر 6/6 اینچی و روکش های پارچه یا چرم داکوتا و تجهیزاتی نظیر نمایشگر سربالا و سیستم های ایمنی پیشرفته ای نظیر هشدار خروج از خط و پیشگیری از برخورد با ترمزهای اضطراری اتوماتیک و دستیار حرکت در ترافیک با کروز کنترل تطبیقی و هشدار برخورد با عابر پیاده و غیره از جمله موارد قابل ذکر این مدل هستند. مشتریان می توانند با سفارش تریم های ایکس لاین و ام اسپورت، یک طراحی جذاب تر شامل کیت های آیرودینامیکی بدنه و چرخ های آلیاژی 18 اینچی سبک وزن و روکش های داخل کابین چرم و آلکانترا و تزئینات آلومینیومی را به دست آورند.

ب .ام .و ایکس1 دیفرانسیل جلو در ایران با یک موتور چهار سیلندر دو لیتری توربو که 228 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور فراوری می نماید قابل سفارش است. این مدل که از سیستم ایکس درایو یا چهارچرخ محرک اختصاصی ب.ام.و سود می برد، در حالت عادی 100 درصد گشتاور را روی چرخ های جلو دریافت می نماید اما در صورت احتیاج چرخ های عقب به وسیله یک کلاچ چند صفحه ای درگیر می شوند.

این خودرو که در محدوده قیمتی 1.350 میلیونی قابل خریداری است، در مقایسه با لکسوس ان ایکس از طراحی و اصالت بالاتری برخوردار است ولی زیباتر نیست. دینامیک رانندگی X1 هم عالی است ولی این به مزیت مطلق دوام بالای ان ایکس نمی چربد ضمن اینکه قیمت هم در یک سطح یکسان قرار گرفته است پس باید این خودرو کوچک آلمانی در مقایسه با رقیب ژاپنی فروش کمتری را تجربه کند. ایکس1 جدید که نسبت به نسل قبل خود، حدود 30 کیلوگرم سبک تر شده، طبق آنالیز ما، عملکرد خوبی در زمینه شتاب صفر تا 96 کیلومتر داشته و در کمتر از 5/6 ثانیه می تواند به این سرعت برسد. عددی که برای NX تا هشت ثانیه هم طول می کشد. منتها گیر ماجرا ناتوانی عمده در فضای غیرجاده ای و نیز ابعاد کوچک اتاق برای پنج سرنشین است. جایی که محصول ب.ام.و دقیقا 20 سانتی متر کوچک تر از NX بوده و فضای صندوق بارش هم با 505 لیتر گنجایش، حدود 50 لیتر کوچک تر از رقیب ژاپنی است. می بینید! لکسوس از هر نظر خودرو خانوادگی تری برای خریداران این کلاس جذاب است. کوچک ترین عضو مردان ایکس فعلا باید پشت سر NX سماق بمکد.

منبع: دیوار
انتشار: 30 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 80

به "چرا ب.ام.و X1 در ایران خوب نفروخت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ب.ام.و X1 در ایران خوب نفروخت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید