10حقیقت درباره گوبکلی تپه، مکانی باستانی و رازآلود در ترکیه

به گزارش بازی ناتمام، اگر به باستان شناسی و مکان های تاریخی علاقه دارید یک سورپرایز برایتان داریم. در همسایگی کشورمان سایت باستان شناسی کشف شده که با دیدنش شگفت زده خواهید شد. این مکان اسرارآمیز گوبکلی تپه نام داشته و در کشور ترکیه قرار گرفته است. حکاکی حیوانات، سرهای پیدا شده، مگالیت ها و پارک ملی نمرود که به صدها سال قبل حتی پیش از اهرام ثلاثه مصر تعلق دارند باستان شناسان را شگفت زده و گردشگران را تحت تاثیر قرار داده اند. در ادامه درباره گوبکلی تپه ترکیه و داستان های اسرارآمیزش بیشتر می خوانیم.

10حقیقت درباره گوبکلی تپه، مکانی باستانی و رازآلود در ترکیه

تفریحات مهیج و متنوع نقشی مهم در محبوب شدن یک مقصد در میان گردشگران دارند اما این سایت های باستان شناسی هستند که بیش از هر چیز ارزش تاریخی به یک مکان می بخشند. کشور ترکیه نیز با قدمت چند صد ساله هم توانسته نظر علاقه مندان به مکان های تاریخی را به خود جلب نموده وهم هواداران تفریحات مهیج و مدرن را راضی نگاه دارد. گوبکلی تپه ترکیه از منطقه ها تاریخی و کمتر شناخته شده این کشور است که می خواهیم در اینجا با معماری و جاذبه هایش آشنا شویم. (رزرو)

تاریخچه گوبکلی تپه / Göbekli Tepe

بسیاری از باستان شناسان گوبکلی تپه را قدیمی ترین مکان عبادی در دنیا می دانند. سایتی باستانی که تصاویری نو از شیوه زندگی ساکنان هزاران سال قبل را به نمایش می گذارد. قدمت این منطقه به 600 سال قبل بازمی گردد و همین مسئله کنجکاوی تاریخدانان را برای کشف وسایل و شمایل موجود در گوبکلی تپه بیشتر نموده است. سازمان میراث دنیای از سال 2015 کار بر روی این سایت را شروع و ده ها آثار ارزشمند را از دل خاک بیرون کشید. البته تاریخ کشف اولیه گوبکلی تپه به سال 1960 بازمی گردد در آن موقع باستان شناسی به نام پیتر بندیکت به طور اتفاقی سرستون های این مکان اسرارآمیز را کشف کرد. سپس در دهه 1990، یک باستان شناس به نام کلاوس اشمیت چند قبر و پناهگاه را در این مکان کشف کرد اما همان طور که اشاره شد در سال 2015 به طور کاملا از دل خاک بیرون آورده شد.

گوبکلی تپه و ثبت در میراث دنیای یونسکو

کشف آثاری که قدمت آن به بیش از 6500 سال قبل بازمی گردد و معماری منحصربه فرد دلایل کافی بودند که نام گوبکلی تپه ترکیه را در لیست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسانند. باستان شناسان معتقدند که کشف این سایت تاریخی به خاتمه نرسیده و امید دارند که همچنان می توان قطعه های ارزشمند و حتی قدیمی تری را به دست آورد. حتی بعضی از تاریخ شناسان مدعی هستند که آثار کشف شد در گوبکلی تپه ممکن است به 12 هزار سال قبل از برسد. نکته مهم اینکه هیچ آثاری از زندگی در این سایت تاریخی دیده نشده و بدین ترتیب باستان شناسان حدس می زنند که گوبکلی تپه محلی بوده که برای عبادت استفاده می شده است.

گوبکلی تپه ترکیه در کجا واقع شده است؟

شهر شانلیرفا (Şanlıurfa) در جنوب شرقی ترکیه میزبان سایت تاریخی گوبکلی تپه است. در واقع این مکان باستانی ارزشمند در 15 کیلومتری شانلیرفا مدرن قرار گرفته و نکته جالب اینکه تا مدت ها در دل خاک ها و تپه ها مدفون شده بود. اما پس از کشف شدن به علت قرارگرفتن بر روی تپه از فاصله دور هم شکوه آن دیده می گردد. به عقیده باستان شناسان عبادتگاه گوبکلی تپه برای اینکه به محیط اطراف خود مشرف باشد بر روی بلندی ساخته شده است.

معماری گوبکلی تپه

طبق تحقیقات صورت گرفته به وسیله کارشناسان به احتمال زیاد معماران و سازندگان گوبکلی تپه ترکیه در هزاران سال قبل بسیار باهوش بوده و قطعا بر علم هندسه و ریاضی نیز تسلط داشته اند. چرا که معماری این بنا بسیار شگفت انگیز و منحصربه فرد است. تا جایی که بسیاری آن را مهمترین کشف قرن حاضر می دانند. این در حالی ست که گوبکلی تپه هنوز به طور کامل کشف نشده و در طی سال های آینده قرار است قسمت بیشتری از این مکان باستانی از دل خاک بیرون آمده اطلاعات بیشتری را درباره زندگی انسان های اولیه در اختیار بشریت قرار دهد.

جاذبه هایی که در گوبکلی تپه خواهید دید

تمامی اشایی که از دل خاک های گوبکلی تپه بیرون کشیده شده اند منحصربه فرد بوده و پنجره ای تازه بر روی باستان شناسان برای کشف دنیای گذشته بازنموده اند. حکاکی هایی از تصویر حیوانات که بر روی سنگ ها دیده می گردد، جمجمه های پیدا شده از انسان های اولیه، استخوان های حیوانات و غیره همه و همه بسیار شگفت انگیز بوده و بی شک اگر به آثار باستانی علاقه داسته باشید حسابی تحت تاثیر قرار خواهید گرفت. در ادامه جاذبه هایی که در گوبکلی تپه خواهید دید را مرور خواهیم کرد.

پارک ملی کوه نمرود/Dualdove

اینکه گوبکلی تپه دقیقا مطعلق به کدام دوره و چند هزار سال پیش است هنوز معین نیست. بعضی از آثار کشف شده در آن به 6000 سال، بعضی به 9000 سال و بعضی نیز حتی به 12000 هزار سال قبل تعلق دارند. اما استخوان های پیدا شده در محلی که به پارک نمرود معروفیت پیدا نموده ساخت این منطقه را به حدود 9500 سال قبل یعنی 7000 هزار سال قدیمی تر از استون هنج (متعلق به دوران نوسنگی و عصر برنز در انگلستان) برمی گردانند.

حکاکی های حیوانات در گوبکلی تپه

حکاکی هایی که بر روی سنگ ها در گوبکلی تپه ترکیه کشف شده اند در نوع خود بی نظیرند. این حکاکی ها تصاویری از حواناتی مانند گراز، مار یا تمساح هستند. حتی بروی بعضی از سنگ های کشف شده تصاویر سه بعدی شیر به عنوان حیوان نگهبان دیده می گردد. تمامی این نقش ها نه به آسانی بلکه با تحقیقات و وسایا مخصوص کشف شده و در حال حاضر گردشگران می توانند از تماشا آن ها لذت ببرند.

سرهای پیدا شده در گوبکلی تپه

مجموعه گوبکلی تپه ترکیه نه فقط یک معبد بلکه از مجموعه چندین معبد تشکیل شده و وجود بناها با دیوارهای متعدد این فرضیه را به اثبات می رساند. احتمالا از هریک از این بناها برای برگزاری مراسم مذهبی خاص استفاده می شده است. اما نکته جالب تر اینکه در گوبکلی تپه جمجمه های سر انسان های نخستیم نیز از زیر خاک بیرون کشیده شده اند. این گشف از نظر باستان شناسی بسیار حائز اهمیت بوده و می تواند تکمیل کننده تحقیقات درباره انسان های نخستین باشد.

باغ عدن و گوبکلی تپه

طبیعتا اگر گوبکلی تپه را بازسازی کنیم چشم انداز و تصاویری بسیار زیباتر از خرابه های امروز را خواهیم دید. آثار کشف شده نشان می دهد که این منطقه روزی مکانی خوش آب و هوا، قله های و کوه های زیبا، مراتع سرسبز و حتی انواع حیوانات وحشی بوده است. حتی بعضی از باستان شناسان معتقدند گوبکلی تپه مکان اصلی باغ عدن و کتاب مقدس بوده است. بر اساس همین کشفیات و نشانه ها این مکان باستانی در ترکیه را قدیمی ترین عبادتگاه دنیا معرفی نموده اند.

مگالیت ها در گوبکلی تپه

مگالیت ها ستون های T شکل از سنگ آهک نرم تا ارتفاع حدود 16 فوت هستند که تا کنون باستان شناسان 43 مورد از آن ها را در گوبکلی تپه ترکیه کشف نموده اند. بعضی از این ستون های ایستاده کاملا ساده و خالی بوده و بر روی بعضی هم نقش هایی از حیوانات حک شده است. بر روی یکی از مگالیت ها تصویری از یک زن برهنه که در جلوی ستون نشسته است به وضوح دیده می گردد. به اعتقاد باستان شناسان هر یک از این تصاویر ممکن است نمادی مقدس برای مردمی که در هزاران سال قبل زندگی می نموده اند به بوده است.

معروفترین جاذبه های تاریخی ترکیه

در کشور ترکیه بناهای بسیاری وجود دارند که به هزاران سال قبل تعلق داشته و برای باستان شناسان و گردشگران علاقه مند به تاریخ مجذوب کننده هستند در ادامه با تعدادی از این جاذبه ها آشنا می شویم:

  • قلعه پنبه ای، شهر هیراپولیس
  • مسجد سلیمیه و بخش های مختلف آن
  • پارک ملی گورمه و مرکز صخره های کاپادوکیه
  • شهر سافران بولو (Safranbolu)
  • خاتوشا؛ مرکز امپراتوری هیتی
  • اِفِسوس در استانبول
  • کوه نمرود در استانبول

جهت رزرو می توانید با همکاران ما در واحد تورهای خارجی در ارتباط باشید.

منبع: ستاره ونک
انتشار: 3 آبان 1401 بروزرسانی: 3 آبان 1401 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1644

به "10حقیقت درباره گوبکلی تپه، مکانی باستانی و رازآلود در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10حقیقت درباره گوبکلی تپه، مکانی باستانی و رازآلود در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید