اجرای حکم قضائی در مورد درختکاری محدوده حریم تخت جمشید

به گزارش بازی ناتمام، خبرنگاران/فارس مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مرودشت از اجرای حکم قضایی در خصوص اراضی تغییر کاربری و درختکاری شده محدوده حریم تخت جمشید خبر داد.

اجرای حکم قضائی در مورد درختکاری محدوده حریم تخت جمشید

به گزارش خبرنگاران، سعید صفرزاده گفت: در خصوص اتهام فردی که اقدام به تغییر کاربری و انجام درختکاری در محدوده حریم درجه یک تخت جمشید کرده بود، حکم قضایی مبنی بر قلع و قمع در این محدوده، صادر و اجرا شد.

وی ادامه داد: بنا بر نظریه کارشناس رسمی دادگستری تخلف واقع شده، موجب تزلزل بنیان آثار تاریخی تخت جمشید شده و خلاف ضوابط حریم محوطه میراث جهانی تخت جمشید، دال بر ممنوعیت درختکاری در این محدوده، بوده است.

صفرزاده، افزود: براساس ضوابط محوطه میراث جهانی تخت جمشید، تمامی محدوده حریم درجه یک به دلیل آثار شهر پارسه جدای از تختگاه دارای ارزش تاریخی بوده و باید حفظ و حراست شود. از این رو هرگونه عملیات تسطیح، درخت کاری و کند و کاو در آن برای جلوگیری از تخریب آثار ممنوع اعلام شده است.

مسئول اداره میراث فرهنگی مرودشت با بیان اینکه حفظ ضوابط حریم و عملکرد شایسته نیروهای یگان حفاظت در این مورد بر هیچ کس پوشیده نیست، افزود: جا دارد مردم قبل از اینکه علیه تخلفات آنها در مراجع قضایی طرح دعوی شود، به اخطارهای مأموران یگان حفاظت توجه کنند و نسبت به حفظ حریم میراث فرهنگی خود را مسئول بدانند.

وی در خصوص سفارش و مماشات با ساخت و سازهای غیرمجاز ، مطرح نمود: هر گونه تخلف اجرا شده در رابطه با حریم محوطه میراث جهانی تخت جمشید، نقش رستم و نقش رجب، توسط بخش حقوقی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پایگاه تخت جمشید، پیگیری و در مراجع قضایی مطرح می شود و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

صفرزاده از فعال شدن خط 1804 برای گزارش مردمی در خصوص شرایط تغییر کاربری اراضی و ساخت و سازهای غیر مجاز و کاوش ها و حفاری های غیر قانونی در شهرستان مرودشت خبر داد و گفت: این سامانه آماده دریافت مشارکت های مردمی در ارتباط با حفظ حریم سه گانه تخت جمشید و ضوابط آن است.

به گزارش خبرنگاران، ممنوعیت احداث هرگونه ساختمان و هر نوع مستحدثات و تاسیسات ،غرس اشجار، دخل و تصرف در اراضی و هر نوع کند و کاو، نصب پایه های چراغ و نظایر آن از ممنوعیت های قانونی حریم تخت جمشید است.

براساس قانون انجام زراعت در اراضی مزروعی که آثاری در آن مشهود نیست و در اثر بررسی نیز مشهود نشود بدون کاربرد وسایل مکانیزه (به شرط سطحی بودن و نداشتن نیاز به شخم زنی عمیق) بلا مانع است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 279

به "اجرای حکم قضائی در مورد درختکاری محدوده حریم تخت جمشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای حکم قضائی در مورد درختکاری محدوده حریم تخت جمشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید