بخت به عمارت تابستانی سلطان صاحبقران رو کرد!

به گزارش بازی ناتمام، خبرنگاران : در پیچ و خم جاده زیبا و دل انگیز چالوس در دامنه های با ابهت البرز روستایی است به نام شهرستانک ؛جایی که ناصرالدین شاه ،سلطان خوشگذران عهد قاجار عمارت تابستانیش را آنجا ساخت .

بخت به عمارت تابستانی سلطان صاحبقران رو کرد!

به گزارش خبرنگاران: طبق اعلام فریدون محمدی مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی البرز ، قرار است کاخ شهرستانک به بزرگترین مجموعه اقامتی و بومگردی کشور تبدیل گردد. بازسازی این بنا اکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و پس از بازسازی کامل ظرفیت اقامت حدود 500 نفر را دارد.

عمارت ناصری معروف به کاخ شهرستانک در روستایی به همین نام واقع شده که هوای فوق العاده مطبوع و دلکشی دارد. بوی هیزم سوخته ، زنگوله گوسفندان، خاک خیس و باران خورده و یک کلام نفس های زنده طبیعت آنجا سرمستتان می نماید.

روستای شهرستانک یکی از مهم ترین روستاهای جاده چالوس است که در یک دره سرسبز واقع شده دره ای که باغ های میوه و کوچه باغ های آن روح انسان را تازه می نماید. انتهای دره شهرستانک به سه دره منتهی می گردد که یکی به سمت قله توچال می رود (مسیری که کوه نوردان از قله توچال به سمت شهرستانک می آیند) دیگری به سمت میگون که به دره هملون می رسد و دره ای دیگر که به سمت جنوب شرق واقع است.

کاخ را در سال 1878 میلادی به فرمان ناصرالدین شاه معماری به نام آقا محمدابراهیم خان برای اقامت ییلاقی پادشاهان قاجار بنا نموده است. پس از سقوط قاجاریه، کاخ به علت بی توجهی، شرایط جوی نامناسب و غارت و تخریب انسانی، رو به ویرانی می نهد. روند تخریب و ویرانی بنا تا حدود سال 1348 خورشیدی ادامه داشت، تا در این سال با تصمیم فدراسیون کوهنوردی ایران به عنوان اقامتگاه موقت کوهنوردان بازسازی شد.

کاخ شهرستانک در 16 شهریور 1376 با شماره 1925 در لیست آثار ملی ایران ثبت شد.

این کاخ برای ناصر الدین شاه بسیار ارزشمند بود به طوری که دستور داد از کشور آلمان کاغذ دیواری های زیبایی برای پوشش دیوارهای داخلی آن بیاورند. علاوه بر این برای تمامی قسمت ها و تزئینات و کاشی کاری های کاخ نیز دستور داد به برترین شکل ممکن انجام دهند.

از جمله اقداماتی که در این راستا انجام شد می توان به نصب درب و پنجره های اورسی، استفاده از شیشه های رنگی، کاشی کاری ها و گچ بری های بسیار زیبا و … اشاره کرد. اگر چه کاخ شهرستانک در زمان قاجاریه به زیبایی معروفیت داشت اما متاسفانه امروزه هیچگونه آثاری از تزئینات این عمارت باقی نمانده است.

کاخ شهرستانک در گذشته به قدری زیبا و حیرت انگیز بود که استاد کمال الملک تصمیم گرفت که نقاشی از آن بکشد تا برای آیندگان به یادگار بماند. این اثر هنری بی نظیر از نقاش ماهر استاد کمال الملک در حال حاضر در کاخ گلستان نگهداری می گردد و علاقمندان می توانند در هنگام بازدید از کاخ گلستان در تهران شاهد این نقاشی بی نظیر باشند. کاخ شهرستانک به علت ویژگی های متمایز و زیبایی منحصر به فردی که داشت به عنوان یادگاری از دوره قاجاریه در سال 1376 به ثبت ملی رسید.

در حال حاضر کاخ شهرستانک کرج دیگر آن شکوه و عظمت گذشته را ندارد و به شدت تخریب شده است. از این رو احتیاج به بازسازی و بازسازی دارد تا بتواند بار دیگر مورد تحسین همگان قرار گیرد.

دسترسی

برای رسیدن به شهرستانک و کاخ ناصری، باید به دل جاده کرج به چالوس بزنید. پس از طی حدود 60 کیلومتر از کرج مسیری فرعی را خواهید دید که شما را به شهرستانک راهنمایی خواهد نمود. البته برای رسیدن به کاخ باید بخشی از مسیر را نیز پیاده روی کنید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 9 آبان 1401 بروزرسانی: 9 آبان 1401 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1646

به "بخت به عمارت تابستانی سلطان صاحبقران رو کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخت به عمارت تابستانی سلطان صاحبقران رو کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید