خوشمزه ترین سوغاتی ها و زیبا ترین صنایع دستی اردبیل چیست !!

به گزارش بازی ناتمام، برترین سوغات اردبیل

در این مقاله از وب سایت گردشگری خبرنگاران شما علاقه مندان به خرید سوغاتی را با برترین سوغات اردبیل آشنا خواهیم پرداخت . پس با ما همراه باشید.

خوشمزه ترین سوغاتی ها و زیبا ترین صنایع دستی اردبیل چیست !!

استان اردبیل یکی از استان های شمال غربی کشورمان است که آب و هوایی سرد، اما مردمی خونگرم و میهمان نواز دارد . هر استانی با توجه به شرایط اقلیمی و فرهنگی که دارد دارای خوراکی های متنوعی است. سوغات و خوراکی های این شهر بسیار متنوع و لذیذ هستند و بسیاری از آنان، همانند عسل یا سرشیر اردبیل نزد تمام ایرانیان شناخته شده و از مجبوبیت بسیاری برخوردارند.در این مطلب خوشمزه ترین سوغاتی ها و زیبا ترین صنایع دستی اردبیل را معرفی می کنیم، با ما همراه باشید تا در سفر بعدی به این شهر زیبا برترین سوغاتی ها را بخرید.

سوغاتی های اردبیل چیست ؟

عسل سبلان

از بین استان های مختلف ایران که دستی در فراوری عسل دارند، استان اردبیل و به خصوص نواحی سبلان، برترین عسل کشور را به متقاضیان ارائه می نمایند. موقعیت جغرافیایی این استان، تنوع گونه های گیاهی را برایش به ارمغان آورده و راهش را برای فراوری عسلی فوق العاده و باکیفیت هموار کرده است. اگر بتوانید عسل اصل و طبیعی سبلان که عصاره گیاهان دامنه این کوه هستند، را تهیه کنید بی شک یکی از مهم ترین عناصر طب سنتی ایران را به دست آورده اید. عصاره گیاهانی چون پونه، گشنیز، اقاقیا و به خصوص گون و آویشن که در این معجون طبیعی یافت می گردد، برای بسیاری از بیماری ها و ناراحتی های جسمانی مفیدند. عسل بعلاوه می تواند برترین جایگزین برای قند و شکر باشد و طعم شیرینی را به لحظاتتان بدهد.

سرشیر و کره

دامنه های سبلان و تپه های بسیار اردبیل، سبب گشته اند تا دامپروری در این استان به رونق برسد و به تبع آن محصولاتی که از دام ها به دست می آیند، کیفیت مثال زدنی و منحصر به فردی داشته باشند. کره و سرشیر اردبیل عمدتا هنگام صبح در کنار عسل قرار می گیرند تا صبحانه ای کامل بسازند؛ اما باید در مصرف آن ها احتیاط نمود. سرشیر یکی از مشتقات لبنیات با حدود 60 درصد چربی است و در کنار مواد مغذی بسیاری که دارد، به هیچ وجه به افرادی که چربی خون یا مسائل عروقی دارند پیشنهاد نمی گردد.

حلوای سیاه یا قره حلوا

در زبان ترکی رنگ سیاه را قره می گویند. یکی از خوشمزه ترین شیرینی های سنتی استان اردبیل حلوای سیاه است که بسیار معروف است و تاریخچه ای حدود یک قرن دارد. مردم این شهر حلوا سیاه را هنگام سرما با چای نوش جان می نمایند.

باقلوا

یکی از شیرینی های خوشمزه ایرانی باقلوا است که در هر شهر بر اساس ذائقه مردم آن شهر تهیه می گردد. باقلوای اردبیل روش تهیه خاص خود را دارد و در تهیه آن از شیر، تخم مرغ، گردو و پودر پسته استفاده می گردد. برای تهیه باقلوای خوشمزه کافی است که به شیرینی فروشی های اردبیل سر بزنید.

قطاب عسلی خلخال یا بالاباتماز

قطاب یکی از سوغاتی های محبوب یزد است و بسیاری از ما قطاب را با نام یزد به خاطر می آوریم. قطاب عسلی یا بالاباتماز قطاب مخصوص اردبیل، در منطقه خلخال است که با عسل پخته می گردد. در تهیه این شیرینی از عسل، مغز گردو، پودر دارچین و میخک استفاده می گردد.

نان برنجی خلخال یا قند چوریی

نان برنجی در استان اردبیل نیز به عنوان یکی از شیرینی های سنتی پخته می گردد. این شیرینی زبان زد خاص و عام است و در زبان محلی به آن قندچوربی می گویند. علت نام گذاری این شیرینی به قندچوربی استفاده از پودر قند در ترکیب اولیه نان برنجی است.

شکلات رسته

شکلات رسته یکی از خوشمزه ترین شکلات های محلی اردبیل است که از کاکائو در تهیه آن استفاده می گردد. از مواد اولیه این شکلات می توانیم به شیر، شکر، کره، خامه، سرشیر و مغز گردو اشاره کنیم.

قرابیه

قرابیه از آن شیرینی هایی است که گذر زمان نتوانست سبب فراموشی اش گردد و حالا در خیلی از شیرینی فروشی ها به عنوان نوعی محبوب به فروش می رسد.کلوچه قرابیه با استفاده از بادام، شکر و سفیده تخم مرغ تهیه می گردد و روی آن را معمولا با مغز پسته تزئین می نمایند. طعم شیرین و بافت نرم و ترد قرابیه هواداران زیادی برای آن به ارمغان آورده است.

فطیر و نان نزیک

نزیک نام یک نان خوشمزه است که در خلخال و سایر شهرهای استان اردبیل عموما هنگام صبحانه یا زمان افطار مصرف می گردد و ما آن را با عنوان نان روغنی می شناسیم. این نان به علت نداشتن جوش شیرین بسیار سالم است و حضور زردچوبه در مواد اولیه اش، رنگی جالب و اشتها برانگیز به آن می بخشد. نان نزیک در گذشته به صورت خانگی پخته می شد اما امروزه می توانید با مراجعه به نانوایی ها و شیرینی فروشی های اردبیل آن را تهیه و نوش جان کنید. مواد تشکیل دهنده نان روغنی اردبیلی روغن، آرد گندم، شیر، نمک و مخمر هستند و مغز آن با آرد و روغن و زردچوبه پر می گردد. اگر نزیکِ شیرین دوست داشته باشید می توانید به مواد داخل این نان شکر هم بیافزایید.

تخمه آفتابگردان

یکی از سوغاتی های خوشمزه اردبیل تخمه آفتاب گردان است. آفتابگردان در بسیاری از منطقه ها اردبیل، آذربایجان غربی و کرمانشاه رشد می نماید. این ماده خوراکی سرشار از ویتامین ها و املاح ضروری برای بدن، ازجمله ویتامین E و B، آهن، پتاسیم و منیزیم بوده و می توانند سبب برطرف گرفتگی عضلات و ورم مفاصل گردد.

صنایع دستی استان اردبیل

صنایع دستی اردبیل نیز سوغاتی بی نظیر برای هدیه به عزیزانتان است.

  • دیدنی های شهر زیبا و رویایی خلخال ، اردبیل
  • آبشار زیبای چالاچوخور ، اردبیل
  • آشنایی با جاذبه های گردشگری اردبیل
  • پل معلق شیشه ای هیر ، اردبیل
منبع: تاپ تراول
انتشار: 23 مهر 1403 بروزرسانی: 23 مهر 1403 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1824

به "خوشمزه ترین سوغاتی ها و زیبا ترین صنایع دستی اردبیل چیست !!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوشمزه ترین سوغاتی ها و زیبا ترین صنایع دستی اردبیل چیست !!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید