اعلامیه مشترک ایران و روسیه در زمینه حقوق بین الملل

به گزارش بازی ناتمام، در جریان سفر وزیر امور خارجه کشورمان به مسکو، ایران و روسیه اعلامیه مشترکی در زمینه ارتقای حقوق بین الملل صادر کردند.

اعلامیه مشترک ایران و روسیه در زمینه حقوق بین الملل

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، در جریان سفر وزیر امور خارجه کشورمان به روسیه و پس از ملاقات محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، دو طرف اعلامیه مشترکی در زمینه ارتقای حقوق بین الملل صادر کردند.

متن این این اعلامیه مشترک 13 بندی به توضیح زیر است:

1. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بر تعهد کامل خود به اصول حقوق بین الملل که در منشور ملل متحد و اعلامیه سال 1970 درباره اصول حقوق بین الملل مربوط به روابط محبت آمیز و همکاری میان دولت ها منطبق با منشور ملل متحد، منعکس شده اند، تاکید می نمایند. اصول حقوق بین الملل که اساس روابط بین المللِ عادلانه و برابر هستند، همکاری برد برد را به منصه ظهور می رسانند و فضای مشترکی را برای همکاری های امنیتی و مالیِ برابر و جدایی ناپذیر ایجاد می نمایند.

2. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بر این نکته اشتراک نظر دارند که اصل برابری حاکمیت ها برای ثبات در روابط بین الملل حیاتی می باشد. دولت ها از حقوق خود بر مبنای استقلال و برابری بهره مند می شوند و تعهدات و مسئولیت هایشان را بر اساس احترام متقابل بر عهده می گیرند. دولت ها حق دارند در ایجاد و اِعمال حقوق بین الملل به صورت برابر مشارکت نمایند. آنها همچنین متعهد هستند به نحو منسجم و مستمر، حقوق بین الملل را با حسن نیت رعایت نمایند.

3. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بر اصل لزوم خودداری دولت ها از تهدید یا توسل به زور علیه تمامیت سرزمینی یا استقلال سیاسی هر کشور دیگر برخلاف منشور ملل متحد، تأکید می نمایند. بر این اساس، آنها مداخله های نظامی یک جانبه را محکوم می نمایند.

4. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه از اصل عدم مداخله در امور داخلی یا خارجی دولت ها به طور کامل حمایت می نمایند و هر گونه مداخله دولت ها در امور داخلی یا خارجی دولت های دیگر با هدف تغییر جعلی حکومت های مشروع را که ناقض اصل مزبور است، محکوم می نمایند.

5. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه هر گونه اقدام یا کوشش برای تضعیف یا بی ثبات سازی دولت ها یا نهادهای آنها را به هر شکل یا بهانه ای، نقض اصل یادشده قلمداد می نمایند.

6. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه اِعمال فراسرزمینی مغایر با حقوق بین الملل قوانین ملی دولت ها را به عنوان مصداق دیگری از نقض اصل عدم مداخله در امور داخلی دولت ها محکوم می نمایند.

7. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، به عنوان بخشی از اصل عدم مداخله در امور داخلی یا خارجی دولت ها؛ حق حاکمه و غیر قابل نقض دولتها در مشخص نظام سیاسی، مالی، فرهنگی و اجتماعی خود برای توسعه روابط بین المللی و اِعمال حاکمیت دائمی بر منابع طبیعی خود، مطابق با اراده مردمشان و بدون دخالت خارجی، مداخله، براندازی، اجبار یا تهدید به هر صورت را مورد تاکید قرار می دهند.

8. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه بر اصل حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات تأکید نموده و اعتقاد استوار دارند که دولت ها باید اختلافات شأن را به وسیله ابزارها و سازوکارهایی که در خصوص آن توافق نموده اند، حل و فصل نمایند. این فرایند به حل مسالمت آمیز اختلافات بر طبق حقوق بین الملل قابل اِعمال یاری نموده و در نتیجه می تواند به کاهش تنش ها و افزایش همکاری صلح آمیز منجر گردد. بدیهی است، برای حفظ نظم حقوقی بین المللی، ضرورت دارد که همه ابزارها و سازوکارهای حل و فصل اختلافات، مبتنی بر رضایت باشند و با حسن نیت و روحیه همکاری به کار گرفته شوند. اهداف مذکور نباید با سوءاستفاده در عمل، تضعیف گردند.

9. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در این زمینه اشتراک نظر دارند که اجرای با حسن نیت اصول و قواعد کلی شناخته شده حقوق بین الملل، مانع از رویه اتخاذ استانداردهای دوگانه یا تحمیل اراده بعضی دولت ها بر بعضی دیگر خواهد شد. آنها تحمیل اقدام های زورمدارانه یکجانبه -که همچنین به عنوان تحریم های یک جانبه شناخته شده اند- را مصداقی از چنین رویه ای قلمداد می نمایند. اقدام های زورمدارانه یکجانبه به ویژه در شکل اقدام قهری مالی، گروه هایی را که در آسیب پذیرترین شرایط مالی و اجتماعی هستند، هدف قرار می دهند. بنابراین همه کشورها باید از اعلام و اِعمال هر گونه اقدام زورمدارانه یکجانبه اجتناب نمایند؛ زیرا این اقدامات مانع از تحقق کامل توسعه مالی و اجتماعی می شوند و آثار منفی بر بهره مندی از همه حقوق بشر از جمله حق توسعه، تجارت و سرمایه گذاری دارند.

10. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، تروریسم را در هر شکل و صورتی، به عنوان یک تهدید جهانی علیه صلح و امنیت بین المللی محکوم می نمایند و آن را تضعیف نماینده نظم بین المللیِ مبتنی بر حقوق بین الملل می دانند. آنها تاکید می نمایند که تروریسم نباید به مذهب، ملیت، گروه قومی یا تمدنی پیوند داده گردد. اقدامات تروریستی، صرف نظر از انگیزه و زما ن و مکان آن و توسط هر کس که ارتکاب یابند، اقدامی مجرمانه و غیرقابل توجیه خواهند بود. آنها هم چنین بر ضرورت کوشش مشترک و رویکرد جامع در پیشگیری و مقابله با تروریسم، وفق حقوق بین الملل از جمله منشور ملل متحد تاکید می نمایند و علاوه بر این، بر غیرقابل پذیرش بودن اتهام زنی های ناروا علیه نهادهای رسمی دولت های دیگر که می تواند کوشش های بین المللی در مبارزه با تروریسم را به چالش بکشد، تأکید می نمایند. به علاوه آنها از اجرای یکپارچه و متوازن راهبرد جهانی ملل متحد برای مقابله با تروریسم حمایت می نمایند.

11. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه اعلام می دارند که تعهدات بین المللی مربوط به مصونیت دولت ها، اموال و مقامات آنها باید همیشه توسط کشورها محترم شمرده شوند. نقض این تعهدات در تضاد با اصل برابری حاکمیت دولت ها است و می تواند به افزایش تنش ها منجر گردد.

12. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه مصمم هستند با روینمودهای غیرقانونی یکجانبه در حل و فصل بحران های جهانی مقابله نموده و فعالانه روینمودهای جمعی و چندجانبه عادلانه مبتنی بر اصول و قواعد کلی شناخته شده حقوق بین الملل را برای حل مسائل فوری و ضروری منطقه ای و جهانی ارتقا دهند. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه مفاهیمی را که در کوشش برای تضعیف نظم بین المللی مبتنی بر حقوق بین الملل هستند، مردود اعلام می نمایند.

13. جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه تصمیم می گیرند که در راستای روابط مبتنی بر مشارکت راهبردی فیمابین، همکاری های خود را با هدف رعایت و ارتقا حقوق بین الملل و استقرار یک نظم بین المللی عادلانه و مبتنی بر حقوق بین الملل گسترش دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 4 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 574

به "اعلامیه مشترک ایران و روسیه در زمینه حقوق بین الملل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلامیه مشترک ایران و روسیه در زمینه حقوق بین الملل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید