ایده های طراحی اتاق مطالعه

به گزارش بازی ناتمام، فضای اتاقی که در آن به مطالعه می پردازید باید به گونه ای باشد که مطالعه شما مؤثر واقع گردد. چنین فضایی باید باعث ایجاد انگیزه در شما شده و به گونه ای طراحی شده باشد که تمرکز شما را به هم نریزد. این بدان معنا نیست که چنین فضایی باید ساکت و بدون هیچ صدایی باشد، بلکه طراحی آن باید با تیپ شخصیتی شما هماهنگی داشته و در شما آرامش ایجاد کند. مکانی که در آن به مطالعه می پردازید بر نحوه عملکرد شما تاثیر می گذارد. برای مثال اگر در اتاق خود از مبلمان استفاده می کنید شکل و نحوه چیدمان مبلمان باید به گونه ای باشد که با سلیقه و شخصیت شما هماهنگی داشته باشد. در این صورت بازده شما نیز در زمان مطالعه بیش تر خواهد شد.

ایده های طراحی اتاق مطالعه

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

توجه به علایق شخصی

اولین قدم برای طراحی فضای اتاق مطالعه تهیه لیستی از علایق شخصی می باشد. به بررسی شخصیت خود بپردازید و فضایی که در آن احساس راحتی می کنید را مجسم کنید. برای مثال به دنبال میز و جایگاه باشید که با آن احساس راحتی می کنید. هم چنین باید فضای مناسب کاری را نیز در نظر بگیرید تا برای انجام کارها و مطالعه کردن دچار کمبود جا و مشکل نشوید. به یاد داشته باشید اگر برای مطالعه و یا انجام کارهای خود احتیاج به استفاده از کامپیوتر دارید آن را به گونه ای قرار دهید که در هنگام استفاده فاصله مناسب با آن رعایت شده و به چشم شما آسیب نرسد.

روشنایی مناسب

استفاده از روش نورپردازی مناسب در چنین فضایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یک اتاق تاریک علاوه بر این که باعث اذیت شدن چشم در هنگام مطالعه می گردد، باعث ایجاد خواب آلودگی در فرد نیز خواهد شد. اما به یاد داشته باشید که استفاده از نور زیاد هم برای مطالعه توصیه نمی گردد. نکته مهم دیگر در خصوص انتخاب روشنایی جهت تابش نور می باشد. برای مثال می توانید از یک چراغ مطالعه تنها برای ایجاد روشنایی در آن قسمت و یا در مقابل از یک چراغ برای روشنایی کل اتاق بهره ببرید. استفاده از نور طبیعی برای مطالعه در طول روز بسیار مفید می باشد، اما ممکن است نور خورشید در برخی ساعات مطالعه باعث اذیت چشم گردد به همین خاطر نصب یک پرده مناسب نیز حائز اهمیت می باشد.

نحوه چیدمان وسایل

بهتر است وسایلی که بیش تر به آن ها احتیاج دارید را در دسترس و در کنار یکدیگر قرار دهید تا در موقع احتیاج به راحتی آن ها را پیدا کنید. این موارد به نحوه ساماندهی وسایل بستگی دارد. برای مثال وسایلی مانند مداد، کاغذ، خط کش و غیره که برای مطالعه، مدرسه و یا دانشگاه احتیاج دارید باید در یک محل قرار گیرند.

ساماندهی

از کشوی میز مطالعه خود به بهترین شکل استفاده نمایید. شما می توانید وسایلی که روی میز قرار دارند را داخل کشو قرار داده و سطح میز را مرتب نمایید. اگر کشوی میز فضای زیادی برای قرار دادن وسایل ندارد می توانید از جعبه هایی زیبا بر روی میز مطالعه برای قرار دادن وسایل خود استفاده نمایید. با این کار علاوه بر ایجاد زیبایی می توانید وسایل خود را نیز نظم دهید.

ایجاد فضایی تعیین برای مطالعه

اگر از جمله افرادی هستید که در تخت خواب به مطالعه می پردازید، احتمالا در هنگام مطالعه چرتی هم می زنید. پیشنهاد ما به شما اختصاص دادن فضایی مجزا برای مطالعه می باشد. فرقی نمی نماید این قسمت گوشه ای کوچک یا فضای بزرگی از اتاق باشد. مهم آن است که فضای مطالعه به گونه ای باشد که باعث ایجاد حواس پرتی نگردد.

راهکاری در جهت جلوگیری از حواس پرتی

بیشتر افراد در هنگام مطالعه دچار حواس پرتی می شوند. برای جلوگیری از چنین اتفاقی فضای مطالعه باید تمیز و مرتب باید. سعی کنید از سبک مینیمالیست در طراحی اتاق مطالعه استفاده نمایید. طراحی به این سبک با استفاده از یک میز شیشه ای ساده و استفاده از چند وسیله مهم و اساسی امکان پذیر می باشد.

استایل به سبک افراد ماجراجو

آیا فرد ماجراجویی هستید؟ اگر چنین است از رنگ خاکستری برای رنگ آمیزی دیوار های اتاق مطالعه استفاده نمایید. چرا که این رنگ با خلق و خوی چنین افرادی هماهنگی دارد. برای دیزاین اتاق نیز می توانید از یک وسیله نقره ای رنگ بهره ببرید. کفپوش چوبی و استفاده از یک میز فلزی تطابق پذیری مناسبی با این سبک اتاق مطالعه خواهد داشت. چنین اتاقی نه تنها با روحیه افراد ماجراجو تطبیق دارد بلکه باعث ایجاد تِم هیجان انگیزی می گردد.

ارتباط نحوه دکوراسیون و ایجاد انگیزه

استفاده از وسایلی مانند مجسمه، عکس و پوستر هایی که به آن ها علاقه دارید به شخصی سازی اتاق مطالعه یاری می نماید. اما آیا انجام این کار صحیح است؟ در هنگام استفاده از این وسایل باید در نظر داشته باشید که آیا وسیله ای که مورد استفاده قرار می دهید باعث ایجاد انگیزه در شما خواهد شد. سعی کنید اگر از عکس یا هر وسیله دیگری روی دیوار اتاق مطالعه استفاده می کنید نگاه کردن به آن باعث ایجاد انگیزه در شما گردد. برای مثال برخی افراد با قرار دادن برگه امتحانی که از آن نمره خوبی نگرفته اند برای به دست آوردن نمره ای بهتر انگیزه پیدا نموده و در نتیجه کوشش بیش تری می نمایند.

پرهیز از اغراق در طراحی اتاق مطالعه

هدف از طراحی اتاق مطالعه، افزایش عملکرد فرد و اخذ نتیجه بهتر می باشد. اگر در زیباسازی چنین فضایی بیش از توجه به خود مطالعه در طراحی آن اغراق کنید به احتمال زیاد نتیجه ای عکس دریافت خواهید کرد و چنین فضایی به هیچ وجه مناسب مطالعه نخواهد شد و در نتیجه بازده شما نیز پایین خواهد آمد. در آخر به بیان نکات کلی که به شما در طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه یاری خواهد نمود می پردازیم.

  • اتاق مطالعه باید از تهویه هوای خوبی برخوردار باشد.
  • در طول روز با کشیدن پرده ها و باز کردن پنجره ها اجازه دهید نور و هوای کافی به داخل اتاق مطالعه بتابد.
  • استفاده از رنگ های پاستیلی روشن در ایجاد فضایی آرام به شما یاری خواهد نمود.
  • از میز مطالعه تنها برای قرار دادن کتاب ها خود استفاده نمایید و از شلوغ کردن آن پرهیز کنید.
  • به یاد داشته باشید که عملکرد مغز زمانی که دمای هوا 19 درجه می باشد در بالاترین حد ممکن واقع شده است.
  • استفاده از چند گلدان گیاه سبز رنگ به ایجاد سر زندگی در اتاق مطالعه یاری می نماید.
  • با نصب جدولی بر روی دیوار که روی آن هدف و آرزوهای خود را نوشته اید، انگیزه کاری و تحصیلی خود را بالا ببرید.
منبع: ساختمانچی
انتشار: 18 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 130

به "ایده های طراحی اتاق مطالعه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایده های طراحی اتاق مطالعه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید