حیوانات هم دارای لهجه هستند؟

به گزارش بازی ناتمام، تهران (پانا) - تمامی موجودات دنیا دارای نوعی روش ارتباطی برای تعامل با همنوعان خود هستند و در این میان شاید انسان ها از شرایط منحصر به فردی برخوردار هستند. مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد علاوه بر انسان ها، حیوانات نیز دارای لهجه هستند.

حیوانات هم دارای لهجه هستند؟

به گزارش آخرین خبر، انسان ها دارای زبان های مختلفی هستند که از آن طریق با یکدیگر ارتباط برقرار نموده و حرف می زنند. نکته جالب توجه در این میان، وجود لهجه های مختلف و متفاوت بین افرادی است که حتی با یک زبان مادری مشترک صحبت می نمایند و جوامع مختلف همزبان در نقاط متفاوت جغرافیایی، واژه ها را با اشکال مختلفی تلفظ نموده و به اصطلاح دارای لهجه های متفاوتی هستند.

دنیای جانوران اما متفاوت با انسان ها بوده و حیوانات از روش های گسترده تری برای ارتباط استفاده نموده و در این میان بعضی از ارتباطات حیوانات کاملاً سخت و غیر قابل تغییر است. به عنوان مثال ، یک پروانه از ترشح مواد شیمیایی خاصی برای برقراری ارتباط با همنوعانش استفاده نموده و هیچگاه نمی تواند بیاموزد که ماده شیمیایی متفاوتی را فراوری کند. از سوی دیگر حیواناتی که ارتباطات پیچیده تری دارند ، غالباً با کپی برداری از اطرافیانشان ، ظرافت های زبان خود را می آموزند.

در سال 1958 میلادی، محققان دانشگاه کمبریج نشان دادند که نوع نر سهره جنگلی که در انزوا پرورش یافته و عظیم آوازهایی بسیار ساده تر از همنوعان آزاد خود در طبیعت می خوانند. به گزارش سیناپرس، ظاهراً این پرنده دارای یک میزان مهارت خاص در آوازخوانی و چهچهه زدن بوده و مابقی مهارت های آوازخوانی و جلب توجه جنس مخالف و ارسال پیغام به سایر همنوعانش را به مرور زمان و از سایر سهره ها می آموزد.

پژوهش های بعدی جانورشناسان نشان داد که بعضی جمعیت های جدا شده جانوران با گذشت زمان قادر به ایجاد نوعی زبان خاص برای خود هستند که با همنوعان آن ها متفاوت است.

نتایج یک مطالعه در سال 2016 در دانشگاه پراگ نشان داد که سهره های اروپایی که در قرن نوزدهم از انگلستان به نیوزیلند وارد شده، از آهنگها و نت هایی استفاده می کرد که دیگر توسط همتایان ان ها در قاره اروپا خوانده نمی شوند.

هر چند موضوع داشتن لهجه ظریف تر در دنیای حیوانات، یک مساله کاملاً جدید است اما جانورشناسان معتقدند که در یک گونه معین و یکسان از پرندگان که در مناطق مختلفی زندگی می نمایند، گویش های مختلفی وجود دارد.

با آنالیز سایر موجودات همچون نهنگ ها و دلفین ها می توان به این نتیجه رسید که توالی های مختلف موجود در اصوات این حیوانات در گروه های مختلف، متفاوت است. این مساله عمدتا در نحوه ارتباط گیری آن ها با اعضای گروهشان دیده شده و کمتر برای مسائل زیستی همچون جفت گیری کاربرد دارد و به همین دلیل پژوهشگران ادعا می نمایند که این لهجه های متفاوت و اصوات در گروه های نهنگ ها بیشتر شبیه سرودهای ملی یا شعارهای ویژه یک تیم فوتبال باشد تا لهجه های متفاوت.

البته از دید زبان شناسی برای واجد شرایط شناخته شدن یک لهجه ، باید حیوانی را پیدا کنیم که صدای متمایزی را در منطقه ای فراوری کند که هنوز هم برای گروه های دیگر قابل درک است ، حتی اگر قبلاً با آن برخورد ننموده باشند.

به گزارش سیناپرس، در سال 2006، گزارش شد که گاوهای ساکن در مناطق مختلف ممکن است با لهجه های متمایز ما ما نمایند. نتایج یک مطالعه صورت گرفته در سال 2012 در دانشگاه لندن نشان داد که هنگامی که بزهای جوان به یک گروه اجتماعی جدید پیوستند ، به مرور زمان با تغییر لهجه روبرو می شوند.

در نهایت از مجموع مطالعات فوق می توان نتیجه گرفت که حیوانات نیز دارای لهجه های مختلف هستند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 28 خرداد 1400 بروزرسانی: 28 خرداد 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1145

به "حیوانات هم دارای لهجه هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حیوانات هم دارای لهجه هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید