خبرنگاران انعقاد تفاهم نامه همکاری پژوهشی میراث فرهنگی زنجان و دانشگاه بوخوم آلمان

به گزارش بازی ناتمام، زنجان - خبرنگاران - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: بر اساس تفاهم نامه منعقد شده، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان، پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با دانشگاه بوخوم آلمان همکاری پژوهشی خواهند داشت.

خبرنگاران انعقاد تفاهم نامه همکاری پژوهشی میراث فرهنگی زنجان و دانشگاه بوخوم آلمان

با تور آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ دیدن کنید.

امیر ارجمند روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اضافه کرد: همکاری پژوهشی بین بنیاد علمی و پژوهشی آلمان (DFG) و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان، در مورد مناطق معدن کاری فلات مرکزی انجام می گردد.

وی ادامه داد: این تفاهم نامه برای بهره مندی حداکثری از ظرفیت های این موسسه بین المللی و اداره کل میراث فرهنگی برای انجام پروژه های بین المللی امضا شده است.

بنیاد پژوهش آلمان (DFG) با بیش از 80 سال سابقه بزرگترین موسسه غیر دولتی حامی پژوهش آلمان است.

ارجمند گفت: کاوش در معدن موجب توجه بخشی از باستان شناسی ایران به یکی از شاخه های کمتر مورد توجه قرار گرفته، به نام باستان شناسی معدن شده است.

لازم به ذکر است پیش از این در چند مرحله مطالعه و کاوش در معدن تاریخی نمک چهرآباد زنجان با همکاری دانشگاه بوخوم آلمان صورت گرفته است.

این معدن تاریخی به دلیل ویژگی های خاص خود، مقادیر قابل توجهی از مواد ارگانیک، ابزارهای معدنکاوی و همچنین مومیایی های طبیعی موسوم به مردان نمکی را در خود جای داده است.

کاوش ها در این محوطه باستانی از سال 83 شروع شده است و از سال 89 تا کنون اداره کل میراث فرهنگی زنجان کاوش در محوطه تاریخی معدن چهرآباد را با مشارکت و همکاری موزه و دانشگاه بوخوم آلمان دنبال می نماید.

مردان نمکی، مومیایی های نمکی کشف شده از معدن نمک روستای چهرآباد در حوالی شهر زنجان هستند که بر اساس مطالعات صورت گرفته قدمت بعضی از آنها به بیش از 2 هزار و 300 سال پیش (دوره هخامنشیان) می رسد.

به گزارش خبرنگاران، هم اکنون از 6 مومیایی کشف شده، آثار 2 مرد نمکی به دلیل متلاشی بودن در مخزن اشیای مردان نمکی موزه ذوالفقاری زنجان نگهداری می گردد و سه مومیایی مردان نمکی در موزه عمارت ذوالفقاری زنجان و یک مومیایی نیز در موزه ملی ایران در معرض بازدیدکنندگان واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 557

به "خبرنگاران انعقاد تفاهم نامه همکاری پژوهشی میراث فرهنگی زنجان و دانشگاه بوخوم آلمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران انعقاد تفاهم نامه همکاری پژوهشی میراث فرهنگی زنجان و دانشگاه بوخوم آلمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید