قابلیتهای ناگفته گردشگری در جزیره هرمز

به گزارش بازی ناتمام، خبرنگاران ، گروه استان ها- احمد رنجبری*: هرمز جزیره ای است با ویژگی های منحصربه فرد و جاذبه های فراوان برای گردشگری، انتخاب مناسبی برای مسافران جهت گذران اوقات فراغت. هرساله شمار زیادی از علاقمندان طبیعت گردی، ایام نوروز و فصولی مانند پاییز و زمستان جزیره زیبای هرمز را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می نمایند.

قابلیتهای ناگفته گردشگری در جزیره هرمز

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های کانادا انتخاب و طی کنید.

هرمز، جزیره ای بیضی شکل به مساحت 42 کیلومترمربع در ورودی خلیج فارس و 8 کیلومتری بندرعباس واقع شده است. این جزیره را به علت موقعیت جغرافیایی آن و مجاورت با تنگه هرمز، کلید خلیج فارس می دانند. در طول تاریخ نیز ازنظر راهبردی و بازرگانی از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

گردشگری در ردیف پیروز ترین صنایع جهان محسوب می گردد، درآمدهای ارزی، توسعه روابط علمی، فرهنگی، ایجاد اشتغال به صورت مستقیم و غیرمستقیم و نمایش ثبات و امنیت کشور، دستاورد توسعه صنعت گردشگری است. در جهان امروز گردشگری رویکرد گسترده ای به موضوع اکو توریسم(طبیعت گردی) دارد. انسان های خسته از زندگی شهری و ماشینی همیشه فرصت هایی را جستجو می نمایند که به دور از هیاهوی روزمره زندگی رو به طبیعت بیاورند.

ازآنجایی که جزیره هرمز دارای کارکرد اکولوژیکی منحصربه فردی نسبت به اکوسیستم های مشابه خود در خشکی ها دارد، بسته بودن اکوسیستم های خشکی این جزیره باعث شده تا در فرایند تکامل سیری خاص طی گردد؛ به همین جهت تمامی سطوح اکولوژیکی آن نوعی شاخص زیستی محسوب می شوند که بازتاب دهنده تحول و تکامل فرایندهای اکولوژیک و دستگاه های حیات بخش است.

جزیره هرمز در دهانه خلیج فارس واقع شده و از لحاظ نظامی، سیاسی، اجتماعی، مالی و زیست محیطی دارای ارزش و فرصت های فراوانی است. وجود معدن خاک سرخ، حضور بیش از 7500 نفر سکنه در جزیره، چشم انداز زیبای زمین ساختی، تنوع چشمگیر کانی ها و رخنمون های زمین شناسی، وجود آبسنگ های مرجانی، سواحل صخره ای، غارهای دریایی و شکل و جنس متنوع کرانه های ساحلی در کنار پوشش گیاهی بومی و حیات وحش ساکن در این جزیره و بعضی یادمان های تاریخی و فرهنگی پیوند خورده با زندگی بومی ازجمله ویژگی هایی است که می تواند طبیعت گردان را به خود جلب کند.

قلعه پرتقالی ها، مکتب خانه ها، بازار زعفرانیه، برج گلک، خانه های قدیمی و کوه های رنگین کمانی زیبا ازجمله مکان های دیدنی و تاریخی جزیره هرمز را شکل می دهد.

جزیره هرمز قلب خلیج فارس، جزیره ای بسیار تأثیرگذار در طول تاریخ، در روزگار قدیم این جزیره محل ارتباط تجار شرقی و اروپایی و آفریقایی بوده است، سال 1272 میلادی مارکوپولو درراه سفر به چین از هرمز دیدن کرد، او هرمز را در نزدیکی شهرآباد میناب توصیف می نماید و می نویسد: بازرگانان هندی با کشتی های پر از ادویه، سنگ های قیمتی، مروارید، لباس های ابریشمی، طلا و عاج فیل و دیگر کالاها به هرمز می آیند و کالاهای خود را به بازرگانان در هرمز می فروشند.

تجار آفریقایی بیشتر چوب هایی معروف به چوب چندل را به این منطقه می آوردند که دریانوردان جنوبی از این چوب ها برای ساخت لنج استفاده می کردند، تجار چینی بیشتر پارچه های ابریشمی می آوردند و تجار هندی انواع ادویه های مختلف را به این منطقه می آوردند. مردم این جزیره اکثراً ثروتمند و صاحب خانه های زیاد در هندوستان و چین و آفریقا بوده اند و اوقات استراحت خود را در این کشورها می گذرانده اند.

هرموز نام بندری معتبر در مصب رود میناب با خلیج فارس بوده است. شهر میناب کنونی بر روی خرابه های این بندر ساخته شده است. هرموز قدیم در اوایل عهد مغول تجارت پررونقی داشته است. با هجوم مغولان در حدود سال 700 هجری، مردم شهر هرموز ابتدا به جزیره قشم و سپس به جزیره هرموز که در آن موقع زرون (معرب آن جرون که بعدها نام بندری در محل بندرعباس کنونی شد و به تلفظ پرتغالی بندر گمبرون خوانده شد) نام داشت کوچ کردند و شهری در آن بنا کردند و نام آن را به یاد شهر قدیم خود هرموز گذاشتند.

به تدریج و طی قرون بعد این شهر نام خود را به همه جزیره داد و بندر جرون (گمبرون بعدی) نام خود را از آن وام گرفت. عظمت شهر و جزیره هرموز به قدری شد که دو قرن بعد و تا زمانی که توسط پرتغالی ها اشغال شد مرکز ولایات خلیج فارس ازجمله بحرین بوده است.

شاه عباس در سال 1622 میلادی جزیره هرموز و سواحل جنوبی ایران در خلیج فارس را از اشغال پرتغالی ها خارج ساخت و شهرهای هرموز و گمبرون را تخریب کرد و بندرعباس فعلی را بر خرابه های گمبرون راسخ کرد. هرمز امروز به هیچ عنوان رونق گذشته را ندارد.

در جهت دریایی قشم به جزیره هرمز کوه هایی به رنگ زرد، سفید و قرمز دیده می گردد. در میان این کوه ها، کوه قرمزرنگی وجود دارد که خاکش خوراکی است و مردم محلی از خاک سرخ آن به عنوان ادویه در طبخ ماهی و نان و تهیه ترشی، مربا و سُس استفاده می نمایند.

مردم محلی این کوه را گِلک می نامند و خاک سرخ آن را مانند نمک در تهیه انواع غذاها مصرف می نمایند. این کوه با ارتفاع تقریبی 200 متر در جنوب جزیره هرمز قرارگرفته و از خاک آن در صنایع سرامیک سازی و رنگ سازی نیز استفاده می گردد.

در سال 909 دریانورد پرتغالی آلفونسو د آلبوکرک که به مستعمرات پرتغال در آسیا سفرکرده بود برحسب اتفاق گذرش به خلیج فارس افتاد و با آن نواحی آشنایی پیدا کرد و بلافاصله با حضور در دربار مانوئل پادشاه پرتغال طرح خود برای اشغال جزایر خلیج فارس را ارائه نمود و به تصویب رساند. او در سال 912 به خلیج فارس بازگشت و پس از کشتار و وحشیگری فراوان پیروز به فتح هرموز در سال 913 گشت و قلعه ای در جزیره هرمز ساخت.

آلبوکرک (پرتغالی) اعتقاد داشت هر کشوری که سه نقطه مالاگا- عدن و هرمز را در اختیار داشته باشد بر تجارت جهان حاکم خواهد بود. اهمیت هرمز آن قدر بود که استعمارگران انگلیسی را نیز به طمع انداخته بود. سپاه ایران به دلیل شکایت های ایرانیان گمبرون قصد تنبیه پرتغالی ها در خلیج فارس کرد و نه تنها جزیره هرمز را آزاد ساخت بلکه پرتغالی ها را تا مومباسا در کنیا مجبور به عقب نشینی کرد؛ و این مقدمه ای برای شکست های پی درپی پرتغال در شرق آفریقا شد.

همچنین ازنظر گردشگری وجود سواحل بکر و نزدیک به آب های خلیج فارس و تنگه هرمز و آثار تاریخی ازجمله غار نمکی که هنوز در ثبت آثار تاریخی قرار نگرفته به دوران قبل از اسلام می رسد و به یکی از مراکز تجاری و محل صید و صیادی در کشور معروف است.

در سه دهه گذشته فعالیت های عمرانی زیادی برای آبادانی توسط نظام قدس جمهوری اسلامی صورت گرفته و حتی رفت وآمدهای بود اما بعد از مدتی این به حال خود رها شد تا اینکه سال گذشته با پیگیری های که صورت گرفت از سوی امام آدینه و شورای شهر هرمز در قالب الحاقیه به منطقه آزاد قشم در مجلس شورای اسلامی به کلیات این طرح رأی داده شد.

به واسطه ظرفیت های لازم تجاری ، کشاورزی و صیادی به عنوان یکی از مناطقی که خود زمان های نه چندان دور به عنوان قطب اول تجارت در سطح بین المللی و کشور مطرح بود و اکنون هم که ظرفیت های لازم برای کار و تلاش برای آبادانی دارد.

ظرفیت هایی همچون ساحل زیبا و رنگی ، گونه پرندگان و حیوانات دریایی پیرامون ساحل هرمز نیز جالب توجه است. پرندگان دریایی متنوع، دلفین ها، لاک پشت ها، جنگل های مانگرو یا حرا بخشی از این جذابیت هاست که در پیرامون دریا شکل گرفته است و برای کسانی که به این جنس از طبیعت علاقه مند هستند می تواند جذابیت داشته باشد.

عمده آثار تاریخی هرمز مربوط به همان زمان است که می توان به آن ها بازار زعفرانی (محل خریدوفروش ادویه جات)، قلعه پرتغالی ها، مکتب خانه ها، قصر صورت، قصر بی بی گل، برج گلک، برج تیرانداز، برج ناقوس، برکه صورت، برکه هشتاد گزی، اسکله سنگر محدلی، بازار چهل ستون، انبارهای معدن و برج ناصر اشاره نمود.

جزیره هرمز باوجود ابنیه و محوطه های ارزشمند و بی بدیل فرهنگی، تاریخی و جلوه ها و مناظر طبیعی و خدادادی، گنجینه ای از شگفتی های طبیعی و موزه ای بی نظیر از آثار فرهنگی، تاریخی را که بعضاً قدمتی به اندازه تاریخ بشریت داشته و همچون خورشیدی بر تارک جهان امروزی می درخشند، البته انتظار می رود جزیره هرمز با احیا فعالیت مالی به ویژه فعال شدن منطقه آزاد و الحاق شدن به منطقه آزاد قشم ، آغاز فعالیت تجاری و گردشگری به زودی فراهم گردد.

این جزیره سابقه دیرینه سکونت انسان دارد و درگذشته دور رونق و آبادانی به خود دیده و امروز هم جزیره هرمز با تلاش و تلاش مردم و مسئولان به این سمت پیش خواهد رفت و صندلی خود در سطح جهانی بازمی یابد.

این جزیره را به علت موقعیت جغرافیایی آن و مجاورت با تنگه هرمز، کلید خلیج فارس می دانند. همین موقعیت است که آن را در طول تاریخ، ازنظر سوق الجیشی و بازرگانی از اهمیت خاصی برخوردار ساخته است.هرموز اصلاً نام بندری معتبر در مصب رود میناب با خلیج فارس بوده است.

عظمت شهر و جزیره هرموز به قدری شد که دو قرن بعد و تا زمانی که توسط پرتغالی ها اشغال شد مرکز ایالات خلیج فارس ازجمله بحرین بوده است.شاه عباس در سال 1031 جزیره هرموز و سواحل جنوبی ایران در خلیج فارس را از اشغال پرتغالی ها خارج ساخت و شهرهای هرموز و گمبرون را تخریب کرد و بندرعباس فعلی را بر خرابه های گمبرون راسخ کرد.

منطقه نمونه گردشگری جزیره هرمز یکی از مهم ترین مناطق نمونه گردشگری نه تنها در استان بلکه در کشور محسوب می گردد. در صورت ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ایجاد امکانات و تأسیسات گردشگری اعم از اقامتی و پذیرایی و نیز ایجاد کلوپ های دریایی در جزیره هرمز، معنای واقعی گردشگری این جزیره شکل خواهد گرفت.

جزیره هرمز دارای ظرفیت های خوبی ازلحاظ گردشگری، مالی، فرهنگی، توریستی و آب هوای است، لذا با بهره گیری از این پتانسیل های موجود می تواند صندلی بالای در توسعه صنعت گردشگری دریایی داشته باشد. ضروری است دولت و ارگان های دولتی برای سرمایه گذاری و توسعه این جزیره همت خودشان را افزایش دهند. همچنین در این راستا مصوبه الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم در توسعه و رونق مالی و گردشگری این جزیره تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.

*روزنامه نگار

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 196

به "قابلیتهای ناگفته گردشگری در جزیره هرمز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قابلیتهای ناگفته گردشگری در جزیره هرمز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید