خبرنگاران تلنگر دبیر ستاد حقوق بشر به کشورهای غربی حامی صدام

به گزارش بازی ناتمام، تهران - خبرنگاران - دبیر ستاد حقوق بشر ایران و معاون امور بین الملل قوه قضاییه خطاب به سه کشور غربی درباره کشتار حلبچه نوشت: چاقو دسته خود را نمی برد!

خبرنگاران تلنگر دبیر ستاد حقوق بشر به کشورهای غربی حامی صدام

به گزارش روز سه شنبه خبرنگاران از ستاد حقوق بشر، علی باقری کنی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در توییتر با اشاره به سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه نوشت: جهان هرگز فراموش نمی کند آمریکا، انگلیس و فرانسه حتی جلوی صدور بیانیه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت استفاده صدام دیکتاتور از سلاح شیمیایی را هم گرفتند.

وی در ادامه این توئیت اضافه نمود: امروز سالگرد کشتار هزاران انسان بی گناه در حلبچه با سلاح آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی است.

یکی از عظیم ترین جنایت های رژیم بعث عراق حمله به سردشت در روز 25 اسفند سال 1366 بود که در این حمله بسیاری از ساکنان غیرنظامی این شهر شهید شدند و هشت هزار تن دیگر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و مسموم شدند. سکوت مجامع بین المللی پس از این رویداد سبب شد تا این رژیم به استفاده از سلاح های کشتار جمعی ادامه و از آن پس به صورت مستمر نواحی گوناگون ایران و منطقه های کردنشین عراق را مورد هجوم سلاح های شیمیایی قرار دهد.

عراق از اواخر دهه هشتاد میلادی با یاری مستقیم کارشناسان و دانشمندان شوروی سابق و یوگسلاوی، آمریکا، آرژانتین، برزیل، اسپانیا، هلند، ایتالیا، مصر، آلمان، فرانسه و چندکشور دیگر مبادرت به خرید مواد و تجهیزات فراوری در کنار خرید مستقیم عوامل مخرب شیمیایی کرد.

اسناد و شواهد نشان می دهد انتقال مواد اولیه و فراوری عوامل شیمیایی تحت پوشش و عناوین فریبنده نظیر سموم دفع آفات کشاورزی، سموم حشره کش ها، کودشیمیایی و با آگاهی کامل کشورها و شرکت های غربی از مقاصد اصلی عراق صورت گرفت؛ از همین رو بود که این کشورها مانع صدور بیانیه شورای امنیت علیه صدام شدند.

منبع: ایرنا
انتشار: 24 فروردین 1400 بروزرسانی: 24 فروردین 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1041

به "خبرنگاران تلنگر دبیر ستاد حقوق بشر به کشورهای غربی حامی صدام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تلنگر دبیر ستاد حقوق بشر به کشورهای غربی حامی صدام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید