مسئولیت نشناسی اروپا تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟

به گزارش بازی ناتمام، یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است که ایران بیش از این بدلیل فشار های روز افزون از ناحیه افکار عمومی نمی تواند یکجانبه خسارت دولت های مسئولیت نشناس و غیر متعهد به قوانین بین المللی و ناقضین توافق نامه برجام را از جیب ملت ایران پرداخت نماید.

مسئولیت نشناسی اروپا تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟

با ما سفر کنید و با تور اروپا ارزان از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز آدینه با صدور بیانیه ای تایید کرد که نامه ای را در خصوص نگرانیهایی جمهوری اسلامی ایران نسبت به نحوه عملکرد تروئیکای اروپایی و عدم اجرای مفاد قید شده در برجام، از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دریافت کرده است. در نامه دکتر ظریف عنوان شده است که ایران مطابق با بنده 36 برجام سازوکار حل و فصل اختلافات را چند بار شروع کرده و به خاتمه رسانده است. بورل در بیانیه خود در خصوص سازوکار حل اختلاف عنوان کرده است که در این خصوص اقدام لازم انجام شده و برگزاری نشست حضوری میان اعضای کمیسیون مشترک برجام سبب شده تا بازه زمانی معین شده جهت رسیدگی به درخواست فعال سازی سازوکار حل اختلافات در چارچوب برجام تمدید و اختلافات ارجاع شده از سوی ایران در فرصتی دیگر مورد آنالیز قرار گیرد. به گفته بورل، محدودیت های کرونایی و پیچیده بودن مسائل و اختلافات مطرح شده، موجب تمدید بازه زمانی سازوکار حل اختلاف شده است. وی تاکید کرده که کلیه طرف ها به رغم وجود اختلاف نظرها به حفظ توافق هسته ای وین متعهد و مصر هستند.

سعید محمدی کارشناس سیاست خارجی درباره نامه وزیر خارجه به بورل و پاسخ او به ظریف، به خبرنگاران گفت: وزیر امور خارجه ایران پیش از این در پنج نامه مستقل موارد عدم پایبندی ایالات متحده و سه کشور اروپایی را طبق بند 36 برجام به کمیسیون مشترک ارجاع کرده است. در آخرین نامه محمد جواد ظریف به بورل موضوع بی تحرکی و مسئولیت نشناسی سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا، در قبال توافق نامه بین المللی برجام به عنوان معظلی در راستای اجرای این توافق مطرح و برگزاری نشست کمیسیون حل اختلاف درخواست شده است. این درخواست هشداری در قبال هرگونه زیاده خواهی و رفتارهای غیرمسئولانه اروپا با تاکید بر این است که ایران می تواند اقدامات لازم و متناسب را در قبال ادامه فرایند مسئولیت ناپذیری و زیر پا گذاشتن تکالیف برجام از سوی تروئیکای اروپایی، بنحو مقتضی مد نظر قرار دهد.

این کارشناس مسائل بین الملل در پاسخ به اینکه؛ به گفته جوزپ بورل نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام بلافاصله پس از برطرف شدن نگرانی های دوران همه گیری کرونا تشکیل خواهد شد و اعضا درخصوص اختلاف ها و مسائل موجود به رایزنی خواهند پرداخت آیا راهگشای اختلاف ایران و اروپا می شود، گفت:

چند نکته در این خصوص، ضروری است ذکر شود:

1-متاسفانه در همین ایام سخت پاندمی کرونا شاهدیم که تروئیکای اروپا ضمن عدم پایبندی به انجام تکالیف و مسئولیت های مصرح در توافق برجام با زیاده خواهی، پرونده ای برای ایران در شورای حکام مفتوح نمود تا قطعنامه ای را جهت تشدید فشار حداکثری از ناحیه تروریسم اقتصادی آمریکا آن هم بنا به گزارش های غیر مستند پخت و پز و صادر کنند. این اقدام نه تنها مغایر با روح توافق برجام و مساعی ایران برای زنده نگه داشتن برجام بود، بلکه سناریو سازی فرصت طلبانه ای برای تکمیل زنجیره اقدامات ماجراجویانه آمریکا و نیز تامین لوازم برای دیگر اهداف فرا برجامی شرکای مسئولیت نشناس می باشد.

2- همگان معتقدند که شرایط پاندمیک کرونا مشارکت و همراهی یکپارچه جامعه دنیای را برای مبارزه و شکست دادن این ویروس مهلک، ضروری کرده است. فراموش نشود که ایران بخشی از جامعه دنیای است، اما در این شرایط سخت کلیه جهت مبادلات اقتصادی، تجاری و انسانی دولت و ملت ایران بدلیل برقراری تروریسم اقتصادی از سوی دولت دونالد ترامپ و مشارکت حداکثری تروئیکای اروپا با سیاست های خصمانه و تروریستی این کشور علیه ایران برخلاف تکالیف مصرح در توافق برجام ، مسدود شده است. این فشارها به گونه ایست که کانال طراحی شده با عنوان اینستکس نیز در نطفه عقیم مانده است.

به این ترتیب اینک که در موج دوم حمله ویروس و پاندمی مهلک کووید 19 قرار گرفته ایم هم چنان امکان تامین دارو، تجهیزات پزشگی و ملزومات انسانی رفاهی و حتی خرید آمبولانس و دیگر تجهیزات حیاتی برای مردم ایران از خارج قطع و یا دچار ممنوعیت و محدودیت های ناشی از تروریسم اقتصادی آمریکا شده است. تلخ تر اینکه همراهی تروئیکای اروپایی با اراده و منویات جنایت کاران تروریست و همدست با ویروس کرونا در دولت دونالد ترامپ، شرایط بهداشتی، درمانی و رفاهی ملت ایران به عنوان یک عضو جامعه بین المللی و طرف متعهد توافق نامه برجام را به طور جدی با مشکل و تنگنا روبرو کرده است.

3- ایران بارها درخواست کرده جهت های مبادلات اقتصادی برای تهیه ملزومات مبارزه با پاندمی کرونا و تامین امور رفاهی ملت ایران هرچه سریعتر باز شود. اینکه به بهانه پاندمی کرونا موضوع حل و فصل اختلافات به منظور تبری جستن از سیاست های خصمانه دونالد ترامپ به زمان دیگری موکول شود، با هیچ منطقی سازگار نیست. در نتیجه چنین برداشت می شود که مقام ارشد اتحادیه اروپا با چشم بستن بر واقعیات و ضرورت های حیاتی، استمرار جنایت ضد بشری آمریکا و همراهی تروئیکا با ترامپ را بدین شکل توجیه می کنند. این رویه نه تنها جان انسان ها را در ایران بلکه مبارزه با پاندمی مهلک کرونا در دنیا را با مخاطره روبرو می کند. بنا بر این چشم پوشی در قبال اقدامات ناصواب، غیر مسئولانه و شرارت آمیز آمریکا و دیگر شرکای وظیفه نشناس اروپایی برجام، آن هم پس از شش درخواست از سوی ایران موجه نمی باشد.

4- ایران دارای تاریخی 7 هزار ساله است و ملت ایران در تاریخ پر فراز و نشیب خود حوادث فراوانی را در روابط بین الملل تجربه کرده است و در یک کلام، معنای بیانیه آقای جوزپ بورل را کاملا درک می کند.

سعید محمدی در پاسخ به اینکه این مسئولیت نشناسی اروپا تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟ اضافه نمود: توافق برجام بر اساس مصوبه 2231 شورای امنیت برای همه طرفین لازم الاجرا و تعهد آور است. این توافق بین المللی ذیل مصوبه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد از سویی توسط یک شریک قلدر تروریست بواسطه زیر پا گذاشته شدن همه قوانین بین المللی و خصوصا مصوبه شورای امنیت نقض شده است؛ در عین حال سه شریک دیگر اروپایی این توافق (فرانسه، آلمان و بریتانیا)، به دلیل تبعیت از سیاست های جنایت کارانه دولت دونالد ترامپ، صرفا منافع حداکثری خود را در نظر گرفته و بنا به اصل سود جویی از اجرای توافق سر باز می زنند.

آقای بورل اگر در این زمان که در وخیم ترین شرایط پاندمی کرونا بسر می بریم، عهد شکنی ها بازنگری و خاتمه داده نشود و اختلافات برای ایجاد جهت همکاری و مشارکت، حل و فصل قرار نشود، چه زمان دیگری برای حل این مشکل مناسب خواهد بود؟ چرا که دولت ایران بیش از این بدلیل فشار های روز افزون از ناحیه افکار عمومی نمی تواند یکجانبه خسارت دولت های مسئولیت نشناس و غیر متعهد به قوانین بین المللی و ناقضین توافق نامه برجام را از جیب ملت ایران پرداخت نماید.

این کارشناس سیاست خارجی در نهایت به خبرنگاران گفت: دولت دونالد ترامپ اینک بدلیل اتخاذ سیاست های نژاد پرستانه و فاشیستی در داخل و خارج آمریکا در انتهای راه قرار گرفته است. تکلیف او و سیاست های ضد بشری، فاشیستی و نژاد پرستانه اش را ملت آمریکا به وسیله صندوق های رای روشن خواهد کرد، اما از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و به ویژه تروئیکا اروپایی انتظارمی رود که حداقل در قبال ملت اروپا و جامعه دنیای مسئولانه عمل کرده، به رفتار های دوگانه و وعده های توخالی که راه علاجی نیز برای پاندمی مهلک کرونا نمی باشد، خاتمه دهند.

در این شرایط به هر طریق ملت ایران با اتکا به دانش بومی، دانشمندان و سرمایه های ارزشمند خود جهت برطرف تنگناهای ایجاد شده و فشارهای ناشی از تروریسم اقتصادی دولت دونالد ترامپ و پیرو آن اقدامات مخرب و موذیانه شرکای اروپایی برجام بریتانیا،آلمان وفرانسهرا جستجو و مرتفع خواهد کرد. اما فشارهای حداکثری ناشی از تروریسم اقتصادی آمریکا که منجر به جنایت علیه بشریت علیه مردم ایران شده است و نیز متمم آن رفتار های فرصت طلبانه از ناحیه شرکای مسئولیت نشناس برجام که منجر به تشدید خسارات دولت و ملت ایران در سخت ترین شرایط پاندمی مهلک کرونا شده، هرگز از سابقه تاریخی حذف نخواهد کرد.

در همین رابطه بیشتر بخوانید:

انفجارهای مشکوک در پنج سالگی برجام!

خدایی: اگر خاتمه تحریم تسلیحاتی ایران رقم بخورد،شکست ترامپ است

لاوروف: با تمام توان برای حفظ برجام کوشش می کنیم

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 613

به "مسئولیت نشناسی اروپا تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسئولیت نشناسی اروپا تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید