روح درکالبدنیمه جانزنجان روددمیده می شود، بازگشت دوباره به زندگی

به گزارش بازی ناتمام، خبرنگاران-گروه استان ها: زنجان رود که سال ها در ناخوشی به سر می برد با تدبیر مسئولان این روزها جانی دوباره گرفته و به امید رونق، نفس های تازه ای می کشد.

روح درکالبدنیمه جانزنجان روددمیده می شود، بازگشت دوباره به زندگی

زنجان رود (زنجان چای) رودخانه ای است جاری در جنوب شهر زنجان که از کوه های آق داغ در سلطانیه سرچشمه می گیرد و دو پل قدیمی میربها و سردار متعلق به عهد قاجار را در دل خود جای داده است، گرچه درگذر زمان این جریان دلنشین آب تبدیل به زباله دانی متعفن شد و کارکردهای گردشگری خود را از دست داد اما از دو سال پیش با تلاش های مسئولان بومی این ظرفیت در حال احیاست.

محدودیت اعتبار به تفرجگاه سنتی زنجانی ها هم رسید

در شرایطی نفس های مصنوعی به کمک احیای مجموعه تفریحی و گردشگری زنجان رود آمده است که استان از محدودیت اعتبارات در رنج است و گاه و بی گاه بی برنامگی ها و کارشکنی های برخی، مسئولان علاقه مند به رشد و شکوفایی استان را رنج می دهد.

اما همه این مسائل دلسوزان را از کار و تلاش بازنداشته و با تاکید بر هم افزایی ظرفیت های موجود امید به بهبود اوضاع دارند بنابراین با اولویت بندی نیازهای شهر یک به یک در پی تحقق اهداف خودکه از مطالبات عمومی نشات می گیرد هستند.

زنجان رود یکی از این پروژه های دارای اولویت است، فضایی مناسب در محدوده و ورودی شهر از سمت جنوب و با دسترسی های مناسب که در صورت احیا می تواند فرصتی مناسب برای توسعه گردشگری در این شهر باشد.

این فضا سال ها به زباله دان تبدیل شده بود که نه مسئولان برای آن دلسوزی داشتند و نه ساکنان حاشیه آن، جایی که سال ها به عنوان نقطه ضعفی در ورودی شهر خودنمایی می کرد اما باتدبیری که از دو سال پیش به کارآمد این نازیبایی به عرصه ای برای گذران اوقات خوش تبدیل شد.

اینک این پروژه نیمه تمام است و جز کف سازی و آلاچیق و آب نمای فاز نخست آن دارایی دیگری ندارد اما با اندک بضاعتش محلی برای توقف مسافران و گردشگران شده تا به مرور زمان تکمیل و مورد بهره برداری مردمان بیشتری قرار گیرد.

گرچه مجموعه زنجان رود یکی از تعلقات شهر زنجان است و اگر قرار بر احیای آن بود باید شهرداری پیش از هر نهاد دیگری قدم پیش می نهاد اما این بار مسئولان ارشد استان خود دست به کار شدند و با پیگیری و جلب همکاری ادارات مختلف کار را پیش بردند.

ساماندهی مجموعه گردشگری تفریحی زنجانرود

مدیر کل دفتر فنی استانداری زنجان ساماندهی مجموعه گردشگری تفریحی زنجانرود را یکی از پروژه های اولویت دار شهر برشمرده و می گوید: فعالسازی این پروژه که از سال ها پیش مورد پیگیری بود از سال 92 آغاز شد و از فرایند اجرایی مناسبی برخوردار است.

اسرافیل نیازی در گفتگو با خبرنگاران بابیان اینکه پروژه زنجان رود به طول 1.8 کیلومتر در سه فاز در دست اجراست یادآور شد: توافقات با شهرداری زنجان برای تحویل فاز نخست که تکمیل شده اجرا شده است.

وی می افزاید: پارسال 1.2 میلیارد تومان برای اجرای این پروژه تأمین اعتبار اما 730 میلیون تومان پرداخت شد، البته کارکرد در زنجان رود یک میلیارد تومان یعنی بیش از تخصیص بوده است.

مدیر کل دفتر فنی استانداری زنجان یادآور می شود: در پروژه زنجان رود به منظور تسریع امور چند اقدام به صورت موازی انجام می شود که ازجمله آن ها احداث دیوار ساحلی، کانال کشی، کف سازی، فراهم کردن بستر تصفیه آب، ایجاد راه دسترسی روستاها، ایجاد پارکینگ و تأمین برق در این مکان است.

نیازی با تشریح فعالیتهای اجرا شده در زنجان رود ادامه می دهد: دیواره ساحلی ضلع جنوبی و کف سازی و جدول گذاری بالغ بر دو هزار و 500 مترمربع حدفاصل پل سید محمد تا پل میربها به اتمام رسید و با تعبیه آب نما و فضای نشستن تفرجگاهی برای مردم فراهم شد.

وی با اشاره به اینکه فاز نخست زنجان رود با کف سازی سنگی طراحی شده است، بیان می کند: در فاز نخست برآمدگی های سنگی و اختلاف سطح تنوعی برای پیاده روها ایجاد کرده، حتی جهت کالسکه سواری تعبیه شده است اما در فاز دوم سبزینگی بیشتر و در فاز سوم فضایی متفاوت تر از دو فاز دیگر در طراحی لحاظ شده است به این ترتیب سه فاز با زیبایی بصری و تنوع برای مردم مهیا می شود.

به گفته وی دیواره ساحلی ضلع جنوبی احداث شده و تکمیل دیواره ساحلی ضلع شمالی در اولویت است و در صورت تأمین اعتبار می توان به سرعت فاز دوم را آغاز کرد.

نیازی با اشاره به محدودیت اعتبارات در سال جاری یادآور شد: با توجه به اینکه زنجان رود در سیل اخیر مورد تهدید بود بخشی از اعتبارات موردنیاز زنجان رود از محل حوادث غیر مترقبه تأمین می شود.

صدای آب در زنجان رود طنین انداز شد

مدیر کل دفتر فنی استانداری زنجان از جمع آوری بالغ بر 600 کامیون نخاله از زنجان رود خبر داده و اظهار می کند: در پی این اقدام علاوه بر جلب رضایت کشاورزان مجاور زنجان رود پس از سال ها صدای آب دوباره در زنجان رود طنین انداز شد و پل های قدیمی قد علم کردند.

نیازی ریزش فاضلاب به زنجان رود را یکی از بزرگترین مسائل این محل برشمرده و می گوید: به منظور هدایت پساب های جاری کانال کشی را بااعتبار مصوب 800 میلیون تومان و تخصیص 130 میلیون تومانی آغاز کردیم و مقرر شد فیلتر و آشغالگیر مناسب در جهت ورود فاضلاب توسط آبفا طراحی شود.

به گفته وی برق رسانی و نورپردازی سایت زنجان رود، تعریض پل راه آهن و ایجاد پارکینگ از دیگر برنامه های در دست اجراست و همچنین دروازه ورودی زنجان رود از سمت خیابان خیام مشخص خواهد شد.

مدیر کل دفتر فنی استانداری زنجان بهسازی و احیای بستر زنجان رود به صورت ارگانیک را از مهمترین اهداف برشمرده و می افزاید: برای اجرای این پروژه اعتبار قابل توجهی موردنیاز است که بخشی از آن با همکاری و هم افزایی منابع انسانی و امکانات ادارات مختلف تأمین می شود.

نیازی تاکید می کند: در صورتیکه همه نهادهای ذی ربط وظایف خود را به درستی انجام دهند و در اجرای پروژه های مهم استان همکاری لازم را داشته باشند اجرا با هزینه و زمان کمتر محقق می شود.

زنجان رود پس از سال ها وقفه در اجرای طرح مناسب سازی و تبدیل این منطقه به یک تفرجگاه خوب و دارای امکانات ویژه در حال حاضر توانسته به شکل مطلوب در جهت تبدیل شدن به محلی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت زنجانی ها و همچنین مسافرانی که در جهت ترانزیتی جنوب شهر زنجان تردد می کنند قرارگرفته است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 284

به "روح درکالبدنیمه جانزنجان روددمیده می شود، بازگشت دوباره به زندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روح درکالبدنیمه جانزنجان روددمیده می شود، بازگشت دوباره به زندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید