عکس دیده نشده از اسمال بزّاز؛ دلقک ناصرالدین شاه که یک خیابان به نامش بود

به گزارش بازی ناتمام، اسمال بزاز مشهورترین دلقک دربار ناصرالدین شاه بود که عایدی سرشارش و قباحت شوخی هایش هر دو به یک مقدار معروف هستند. او زمانی در خیابانی که امروز مولوی نامیده می گردد سکونت داشت و به همین علت آن خیابان در دوران قاجار به نام او معروف بود.

عکس دیده نشده از اسمال بزّاز؛ دلقک ناصرالدین شاه که یک خیابان به نامش بود

به گزارش فرادید؛ محمد حسن اعتمادالسلطنه در خاطرات روزنوشت خود نمونه هایی از شوخی ها و حرکات اسماعیل بزاز را حکایت نموده که یک نمونۀ قابل نقل آن از این قرار است: وقتی ناصرالدین شاه از یکی از سفر های خود مراجعت می نماید، به همۀ همسفرانش خلعت و هدیه می دهد؛ اسماعیل بزاز هم که در آنجا حاضر بوده می گوید: حالا که به هر سگ و گربه خلعت دادید، ما را هم از این نمد کلاهی بدهید!

اسماعیل بزاز در اواخر عمر از شغل مطربی و لودگی توبه می نماید، به سفر حج می رود و مسجدی نیز در نزدیکی خانه اش بنا می نماید. بعضی از نویسندگان او را ذاتا شخصیتی خوش قلب و مهربان معرفی نموده اند که از دستگیری از نیازمندان دریغ نمی ورزید.

در اینجا تصویری از دستۀ اسمال بزاز را می بینید که خود او نیز در میان آنان حضور دارد. در ردیف افراد ایستاده، نفر چهارم از سمت چپ اسمال بزاز است. در یک طرف او تنبک زن دسته ایستاده و در طرف دیگر پسر رقاصی که لباس دخترانه پوشیده است.

منبع: فرارو
انتشار: 18 تیر 1402 بروزرسانی: 18 تیر 1402 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1754

به "عکس دیده نشده از اسمال بزّاز؛ دلقک ناصرالدین شاه که یک خیابان به نامش بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس دیده نشده از اسمال بزّاز؛ دلقک ناصرالدین شاه که یک خیابان به نامش بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید