قصه ضمن پرورش تخیل کودک، او را با مهارت های زندگی آشنا می نماید

به گزارش بازی ناتمام، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در خوزستان، زینب خوررشیدی، فوق لیسانس زبان و ادبیات فارسی، 37 سال دارد و در سال 1393 به عنوان مربی ادبی در مرکز کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان مسجدسلیمان فعالیتش را شروع کرد. وی که چاپ دو کتاب با عناوین نگاهی به باورهای دینی در ادبیات کودک و گربه گامبالوی مهربان را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده، این روزها با شرکت در طرح مجازی پیک امید کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان توانسته با قصه گویی شبانه اوقات شادی را برای بچه ها ایجاد کند.

قصه ضمن پرورش تخیل کودک، او را با مهارت های زندگی آشنا می نماید

خورشیدی در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: یکی از موضوعاتی که در کارگاه ها و جلسات شعر و داستان اهمیت دارد، ارائه طرح های جدید، جذاب و متنوع برای بچه ها است. موقعیت و روحیه اعضا از مهم ترین ارکانی است که من همیشه در موضوعات و ارائه طرح جلسات، آنها را در اولویت قرار می دهم.

وی درباره روش اجرای طرح مجازی پیک امید گفت: روش کار به این صورت است که در جلسات ابتدا شعر یا داستان کوتاهی برای بچه ها خوانده و پس از بحث و گفتگو و زمانی که ذهن اعضا آماده شد، آنها را به سمت موضوع مورد نظر هدایت می کنم. من تمام کوشش خود را به کار می بندم تا با کارگاه های نوشتن خلاق به صورت سرگرمی و بازی، بچه ها را به طور غیرمستقیم به سمت نوشتن سوق دهم.

این نویسنده با اشاره به ویژگی های قصه بیان نمود: بچه ها از قصه ها بسیار تاثیر می گیرند. قصه تخیل کودک را پرورش داده و او را با مهارت های زندگی و اجتماع آشنا می نماید. یک قصه خوب برای بچه ها باید ساده و روان و ملموس باشد تا راحت تر ارتباط برقرار نمایند تا اگر نکته تربیتی و آموزشی در قصه وجود داشته باشد، بتوانند به آسانی مفهوم را دریافت نموده و با شخصیت های قصه همزادپنداری نمایند.

خورشیدی در پاسخ به این پرسش که ابزارها چه نقشی در شکل گیری قصه دارند، توضیح داد: قصه ها در هر شکل، از طریق ابزار و بدون آن، با زبان شیرین قصه گو برای تکوین شخصیت بچه ها ضروری هستند. قصه گو می تواند با کلام خود کودک را جذب و حس کنجکاوی اش را برانگیزد و او را برای شنیدن ادامه قصه ترغیب اش کند.

قصه گوی خوزستانی ادامه داد: قصه با ابزار دقیقا همان کار کتاب داستان را برای کودک انجام می دهد. مثل زمانی که برای کودک کتاب خوانده می گردد و همزمان دوست دارد تصاویر را ببیند و سطر به سطر داستان را با تصاویر تطبیق داده و سوال کند. به شخصه بر این باورم که برای بچه ها گروه سنی (الف و ب) قصه گویی با ابزار شیرین است چون بچه ها درحالی که قصه را می شنوند، تصویری از قصه را نیز پیش رو دارند و این حس خوبی به بچه ها می دهد تا بیشتر جذب قصه شوند.

مولف گربه گامبالوی مهربان درباره تفاوت برگزاری کارگاه شعر و داستان در فضای مجازی با برگزاری آن به شکل حضوری هم گفت: حُسن کار در فضای مجازی این است که احتیاجی به رفت و آمد نیست و بچه ها می توانند در خانه و در هر زمان از کلاس ها استفاده نمایند. وقتی مطلب نوشتند، آن را به اشتراک گذاشته و از مربی هدایت بگیرند که در سرانجام قطعا اثر بهتری خلق می گردد.

خورشیدی در عین حال گفت: اما کار در فضای مجازی معایبی هم دارد. برگزاری کارگاه ها احتیاج به اینترنت دارد که هزینه بر است، و ممکن است برخی از بچه ها نتوانند از کارگاه های مجازی استفاده نمایند. نکته دیگر اینکه قطعا آموزش و گفت وگو به صورت زنده تاثیرگذارتر است. اما به هر حال در این ایام روش مجازی مثبت بود و بچه ها توانستند در قرنطینه آثار خوبی خلق نمایند.

مربی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان مرکز مسجد سلیمان افزود: اعضای کانون در این مدت توانستند آثار ارزنده ای در ارتباط با موضوع کرونا و قرنطینه، بهار، شکوفایی و امید و همچنین آثاری به گویش بختیاری، شعر نو و دلنوشته خلق نمایند. خدا را شاکرم که توانستم خروجی خوبی از این کارگاه ها دریافت کنم. در سرانجام آثار اعضا به دفتر آفرینش های ادبی ارسال شد و بچه ها از اینکه آثارشان در فضایی بزرگتر به نمایش درآید، بیشتر تشویق و ترغیب می شوند.

وی در سرانجام ضمن تاکید بر مطالعه به همه بچه ها و نوجوان یادآور شد: از بچه ها و نوجوانان می خواهم که مطالعه نمایند و با خواندن آثار نویسندگان و شاعران گذشته و معاصر؛ دایره واژگان خودشان را گسترش داده تا دنیای وسیع تری برای آنان ترسیم گردد. اگر به این کار عشق ورزیده و از نیروی تخیل خود به خوبی استفاده نمایند، بدون شک آنها هم روزی آثاری ماندگار و زیبا خلق خواهند کرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 20 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 454

به "قصه ضمن پرورش تخیل کودک، او را با مهارت های زندگی آشنا می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قصه ضمن پرورش تخیل کودک، او را با مهارت های زندگی آشنا می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید