معرفی تعدادی از معروف ترین شهرهای پایدار جهان

به گزارش بازی ناتمام، وقتی واژه شهر مدرن و پیشرفته را میشنویم، ناخودآگاه شهرهایی مثل پاریس، لندن یا نیویورک به ذهنمان می آیند. به راستی، چه عواملی باعث می شوند تا یک شهر را پیشرفته بدانیم؟ پیشرفته و مدرن بودن شهرها به چه ملاک هایی بستگی دارد؟ آیا فقط پیشرفت صنعتی در یک شهر می تواند دلیل پایدار بودن آن باشد؟ با ما در مقاله معروف ترین شهرهای پایدار جهان همراه شوید تا شما را با تعدادی از پایدارترین شهرهای جهان آشنا کنیم. قطعا، آشنایی با دیدنی ترین شهرهای پایدار جهان برایتان جالب خواهد بود.

معرفی تعدادی از معروف ترین شهرهای پایدار جهان

خصوصیات شهرهای پایدار

شهر پایدار، شهری است که از نظر فرهنگی، سیاسی، بوم شناسی و اقتصادی، یک زندگی پایدار در آن جریان داشته باشد و نه تنها انسانها، بلکه حیوانات و گیاهان هم از شرایط زندگی مناسبی برخوردار باشند. بطور خلاصه، شهر پایدار شهری مبتنی بر اصل حفظ محیط زیست، تخریب نکردن آن، ایجاد رفاه و امنیت اجتماعی و اقتصادی هست. در یک شهر پایدار اتلاف انرژی، مواد غذایی و آب کمترین مقدار را دارا بوده و انرژی مورد نیاز شهر از منابعی مانند انرژی خورشیدی تامین می شود.

شهرهای پایدار جهان

لیسبون پرتغال

لیسبون شهری است که بر پایه اصول صحیح شهرسازی ساخته شده و اصول حمل و نقل در این شهر مبتنی بر استفاده از سوخت های سالم و تجدید پذیر بجای سوخت های فسیلی است. استفاده از ماشین های برقی، اتوبوس ها و قایق های برقی رو به افزایش بوده و در سال 2020، این شهر از طرف کمیسیون اتحادیه اروپا به عنوان مرکز سبز انتخاب شد. توجه به فضای سبز در این مورد از معروف ترین شهرهای پایدار جهان قابل ملاحظه بوده و پارکهای زیادی در این شهر ساخته شده اند، طوریکه 85 درصد مردم این شهر در فاصله 300 متری خود فضای سبز دارند.

بیشتر بخوانیدراهنمای سفر به لیسبون | شهر همیشه بیدار

ونکوور کانادا

ونکوور برای تبدیل شدن به یکی از پایدارترین شهرهای جهان تلاش زیادی کرده و جهت خوبی را پیموده است. در این راستا هم فعالیت های مهمی نظیر تامین برق با پنل های خورشیدی، ایجاد روف گارن و ایجاد شبکه سبز 24 کیلومتری شکل گرفته اند. ونکوور مجموعه ای از مظاهر طبیعی مانند دریا و ساحل، جنگل و کوهستان بوده و با این وجود، در این مورد از دیدنی ترین شهرهای پایدار جهان توجه خاصی به ایجاد فضای سبز شده است. در سال 2010، حدود 122000 درخت در این شهر کاشته شده و تصمیم بر این است که این رقم تا 150000 برسد. با این فرایند هوشمندانه، احتمال می رود ونکوور تا سال 2040 از هر گونه آلودگی و زباله پاک شود.

بیشتر بخوانیدراهنمای سفر به شهر ونکوور و عالمی از تجربیات تازه

کپنهاگ دانمارک

اگر به کپنهاگ سفر کنید، با شهری پاک و زیبا با فضاهای سبز بسیار روبرو می شوید و وسایل نقلیه خورشیدی و برقی در شهر توجه شما را جلب می کنند. احتمال می رود تا سال 2025 این شهر به اولین شهری تبدیل شود که هیچ آلودگی کربنی در آن وجود ندارد. در این مورد از پایدارترین شهرهای جهان 98 درصد زباله بازیافت و به انرژی تبدیل شده و فقط 2 درصد از زباله این شهر دفن می شود. کپنهاگ جز شهرهایی است که شادترین مردم جهان را دارد و امید به زندگی در این شهر بالا و آمار جرم پایین است.

بنگالورو هند

بنگالورو یکی از شهرهای پایدار برتر جهان بوده و در این شهر فعالیت های محیط زیستی در حال رشد هستند. شرکتهای متعددی با اجاره دادن اسکوتر برقی و دوچرخه، سهم بسزایی در کاهش آلودگی هوا و ترافیک دارند. توجه به ایجاد فضای سبز بطور گسترده در این شهر از دیگر فاکتورهای پایداری آن است. این فعالیت ها در زمینه حمل و نقل و حفظ و تقویت محیط زیست، بنگالورو را به یک شهر پاک و بدون آلودگی هوا تبدیل کرد.

سنگاپور

سنگاپور در شمال خط استوا منطقه ای ثروتمند و مدرن بوده که به شدت شلوغ هست. یکی از مسائل منطقه ها پر جمعیت، موضوع اشتغال بوده که این منطقه یکی از پایین ترین آمار بیکاری را داشته است. موضوع دیگر، تولید زباله است که در سنگاپور با روش های پیشرفته این مشکل حل شده و هیچ آلودگی وارد شهر نمی شود. از نظر اقتصادی مردم این منطقه در رفاه بوده و دولت سنگاپور برنامه های متعددی برای حمایت از خانواده های فقیر دارد، مثل تامین هزینه بهداشت و مخارج تحصیل.

بیشتر بخوانیدراهنمای سفر به سنگاپور | سفر به شهر شیر

پورتلند ایالات متحده آمریکا

پورتلند دارای پارکهای بسیار و فضاهای سبز زیادی بوده و دوچرخه سواری در آن بسیار آسان و لذت بخش است، چون راههای مخصوص و مناسبی برای این کار در سطح شهر ایجاد شده اند. همچنین، وجود جاذبه های طبیعی بسیار و پیاده روهای مناسب برای پیاده روی و گردش در شهر، افراد را به گشت و گذار دعوت می کند. این شهر هوشمند علاوه بر فضاهای سبز زیبا، کتابخانه رایگانی هم دارد. از دیگر امتیازات این شهر، ایجاد شرایط مناسب برای اقلیت های اجتماعی و وجود رستوران های مخصوص افراد گیاهخوار است.

بیشتر بخوانیدخوشگذرانی در پورتلند، شهری زیبا و فوق العاده برای استراحتمنبع: همگردی
انتشار: 16 مرداد 1401 بروزرسانی: 16 مرداد 1401 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1600

به "معرفی تعدادی از معروف ترین شهرهای پایدار جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی تعدادی از معروف ترین شهرهای پایدار جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید