مکان های دیدنی و گردشگری ازنا Azna

به گزارش بازی ناتمام، شهر ازنا در 36 کیلومتری شرق شهرستان دورود و 24 کیلومتری غرب شهرستان الیگودرز واقع شده و گذشته تاریخی آن با تاریخ منطقه دورود و الیگودرز عجین شده است. شهر ازنا قبلاً جزو محدوده سیاسی شهرستان اراک از استان مرکزی بود و در حال حاضر یکی از شهرستان های استان لرستان به شمار می رود. این شهر با جاده ای به اصفهان مرتبط شده و خط لوله سرتاسری نفت از آن می گذرد. چشمه قلقلی، غار تمبورلی، دشت ازنا و تپه علی آباد از دیدنی های این شهرستان است.در ادامه همراه خبرنگاران باشید تا با دیدنی های ازنا بیشتر آشنا شوید.

مکان های دیدنی و گردشگری ازنا Azna

اگر علاقمند به سفر با بهترین قیمت بلیت کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

بلیط هواپیما در طاهاگشت

تونل برفی ازنا

اشترانکوه یکی از بلندترین قله های رشته کوه زاگرس است که قسمت شمالی آن در شهر ازنا قرار گرفته است و یکی از جاذبه های طبیعی آن تونل برفی است. تونل برفی اثری طبیعی است که در منطقه کمندان شهر ازنا قرار گرفته است و یکی از خطرناک ترین جاذبه های گردشگری این شهر است. تونل برفی از جمع شدن برف در طول سال های زیادی به وجود آمده است و به دلیل ریزش برف در فصل های سرد فقط در بهار و تابستان می توان از آن بازدید کرد. این تونل 800 متر طول و نزدیک به 3 متر ارتفاع دارد و داخل آن یک رود در جریان است.

امام زاده قاسم

در فاصله چهل کیلومتری شمال غربی شهرستان الیگودرز، بر سر راه ازنا شازند در روستای امام زاده قاسم بقعه ای مشهور به امام زاده قاسم واقع است.بنای موسوم به امام زاده از نوع مقابر با نقشه خارجی مربع شکل است و دارای گنبد دو پوش به شکل رک شانزده ضلعی و گنبد نیم کروی داخلی است.بدنه بنا از 3 طبقه تشکیل شده است، طبقه زیر زمین که همان سردابه می باشد، یک طبقه که شامل حیاط، رواق ها و گنبدخانه، طبقه اول شامل اتاق های مجزا می باشد که مورد استفاده استراحت زائرین واقع می شده است.کتیبه ای بر روی دروازه ای دو لنگه در انتهای ایوان غربی امازاده قرار گرفته است که تاریخ ساخت این در چوبی را در ماه محرم الحرام سال 738 هجری قمری اعلام می دارد.در ساخت پی این بنا از قلوه سنگ های بزرگ و کوچک استفاده شده است و دیوار ها و گنبد بقعه نیز از آجر و گچ ساخته شده اند.

امام زاده آقا پیر عباد

این امامزاده محل دفن یکی نوادگان موسی کاظم بنام محمد یا محمد رسول یا محمد سروی است. گفته می گردد، در زمان خلافت عباسی برای تبلیغ مذهب تشییع و نیز دعوت مردم به دین اسلام به این منطقه مهاجرت نموده است، محمد رسول در تنگه عبوری در پایین همین امامزاده به دست ماموران عباسی شناسایی شده و بعد از زخمی شدن در محل همین امامزاده روی تخته سنگی کشته می گردد و در همان جا به خاک سپرده می گردد، سالها بعد عده ای از علاقه مندان روی قبر ایشان ساختمانی بنا نموده و محل ملاقات گردشگران و زائران میگردد.

قلعه تاریخی کمندان در ازنا

قلعه تاریخی کمندان که یادگاری از دوران قاجار است در 18 کیلومتری جنوب شهرستان ازنا در استان لرستان قرار گرفته است. محل قرارگیری قلعه تاریخی کمندان به گونه ایست که بر روستای کمندان اشراف کامل دارد. در ساخت این قلعه که در بلندای صخره ای به ارتفاع 2200 متری ساخته شده است از مصالح آجر استفاده نموده اند.

چشمه قُلقُل

برای دیدن چشمه قلقل یا قلقلی که از جاهای دیدنی ازنا است، باید به روستای زیبای دربند، یکی از توابع ازنا بروید. چشمه قلقل ازنا قل قل کنان، از دل کوهی سنگی خارج می گردد و به خاطر همین به آن چشمه قلقل می گویند. این چشمه در میان تنگه ای کوچک و سرسبز قرار گرفته، در هر ثانیه، 45 لیتر آبدهی دارد و آب آن بسیار خنک و گواراست. این چشمه پرآب بین روستای دربند ازنا و شهرک ویژه مالی واقع شده و برای دسترسی به آن، باید کمی پایین تر از پاسگاه محیط بانی محیط زیست شهرستان ازنا بروید. درختان کهنسال، سبزه زارهای وسیع و گلزارهای عطرآگینی که اطراف این چشمه پرآب هستند، زیبایی این تفریحگاه را دوچندان نموده اند. امامزاده میرجبرئیل و بازمانده قلعه ای قدیمی در شرق روستای توبه دروار و در نزدیکی این چشمه قرار دارند.

روستای کمندان

کمندان روستایی از توابع شهر ازناست که در دامنه اشترانکوه قرار گرفته است. رودخانه کمندان و چشمه های جوشانی که از اشترانکوه سرچشمه می گیرند در بستر این روستا جریان دارند و طراوت بیشتری به طبیعت سرسبز آن می بخشند. پوشش گیاهی متنوعی از جمله درختان بید کهنسال، که در فصل تابستان سایه خنکی را به عابران هدیه می دهند، در این روستا وجود دارد. ساکنان خونگرم کمندان در بیشتر روزهای سال پذیرای گردشگران و کوهنوردان داخلی و خارجی اند.

آبشارهای اشترانکوه

آبشارهای اشترانکوه ازنا در استان لرستان واقع است. اشترانکوه، کوه بسیار زیبایی است که در بین دو شهرستان ازنا و درود واقع شده است و از قلل پر برف تا دامنه های آن، زندگی در جریان و گردش است. ازنا شهرستانی است که از نظر صنعتی، مالی و گردشگری حائز اهمیت بوده و جلوه های طبیعی این منطقه نیز دیدنی و قابل توجه می باشند. در نزدیکی روستای تنگ اسیر در جنوب غرب ازنا سرابی زیبا واقع شده که دارای آبی زلال است که از اعماق زمین به بیرون می جهد. این سراب اگرچه چندان به آبشار شبیه نیست ولی بهانه ای است برای آشنایی با طبیعت زیبای این منطقه. همچنین در لابلای دره زیبای ازنادره آبشارهای بسیار زیبا و بلندی وجود دارند که بوسیله گروه های مختلف کوهنوردی گزارش شده اند. اشترانکوه با چشمه قلقل، تونل برفی کمندان، دهکده گردشگری دره تخت، دریاچه گهر، دشت طیان، شن اسکی و سفیدکوه، تابلویی کم نظیر از زیبایی های خلقت را به نمایش گذاشته است و قلل اشترانکوه مانند گل گل، سن بران، میرزایی، فیالستون، تخت شاه و ازنادره، همگی از نقاط عمده گردشگری و کوهپیمایی این منطقه به حساب می آیند.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 8 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 188

به "مکان های دیدنی و گردشگری ازنا Azna" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکان های دیدنی و گردشگری ازنا Azna"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید