پاسخ به سوالات ایمنی شناسی در یک کتاب

به گزارش بازی ناتمام، به گزارش خبرنگاران کتاب ایمنی شناسی پزشکی نوشته مشترک جمعی از پزشکان و گروه ایمونولوژی دانشکده پزشکی و مرکز تحقیقات ایمونولوژی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی تهران به تازگی از سوی انتشارات ارجمند راهی بازار کتاب پزشکی شده است.

پاسخ به سوالات ایمنی شناسی در یک کتاب

محمد حسین نیک نام در گفت وگو با خبرنگار ایبنا درباره بیوگرافی کلی کتاب و موضوع اصلی آن گفت: کتاب ایمنی شناسی پزشکی، با استفاده از منابع و مقالات بومی و بین المللی روز ایمونولوژی توسط گروه و مرکز تحقیقات ایمونولوژی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی تهران به رشته تالیف در آمده است. این کتاب شامل دو بخش اصلی مبانی ایمونولوژی شامل فصل های ایمنی ذاتی، ایمنی هومورال، ایمنی سلولار و ایمنی مخاطی، و بخش بالینی شامل قسمت های واکسیناسیون، ازدیاد حساسیت و آلرژی، نقص ایمنی، خود ایمنی، ایمنی شناسی پیوند و ایمنی شناسی سرطان است. همچنین یک فصل جامع مجزا در باره سایتوکاین ها به عنوان آخرین فصل کتاب آورده شده است.

به گفته نیک نام، کتاب ایمنی شناسی پزشکی متناسب با منابع درسی و امتحانات دانشجویان پزشکی، داروسازی، پرستاری، مامایی و پیراپزشکی نگاشته شده و منطبق با احتیاجهای علمی بومی کشور است. شایان ذکر است تمامی اشکال این کتاب محصول طراحی همکاران ایرانی است.

با توجه به موارد ذکر شده در کتاب این اثر شامل مقالات بومی است، نیکنام در پاسخ به این پرسش که آیا این امر به طور دقیق مقالات و تحقیقات خاص اقلیم و شرایط کشور ما را در برمی گیرد و بر اساس احتیاج تحقیقاتی در پزشکی ما اجرا شده است، گفت: بارزترین مورد کتاب بحث واکسیناسیون است که در هر کشوری می تواند ویژگی ها و دستورالعمل های خاص خود را دارا باشد. در این مورد مستندات کشور خودمان مد نظر قرار گرفته و همانطور که در بخش منابع آمده است در این رابطه در این اثر از آخرین کتاب برنامه و راهنمای ایمن سازی مصوب کمیته کشوری ایمن سازی و همچنین سند جامع حمایت طلبی فراوری واکسن در کشور استفاده شده است.

وی با اشاره به شرایط موجود و شیوع پاندمی کرونا اینکه چقدر این اثر می تواند برای پژوهشگران و محققان در این زمینه مورد استفاده قرار بگیرد؛ بیان کرد: در همه گیری کرونا عملکرد سیستم ایمنی بدن، به عنوان بخش مهم دفاعی بدن در مقابله با این ویروس بیش از پیش مورد توجه گرفت. محققان و جامعه پزشکی مورد سوالات متعددی در باره نقش دفاعی سیستم ایمنی و کم و کیف آن قرار دارند. همزمانی این کتاب با این افزایش توجه البته جالب است و این کتاب می تواند برای علاقه مندان به شناخت بیشتر این سیستم و پاسخگویی به سوالات مربوطه منبع استانداردی به حساب بیاید.

این عضو فرهنگستان علوم پزشکی درباره ارزیابی خود از شرایط تالیف و ترجمه در باب موضوعاتی مانند ایمنی شناسی برای عموم مردم گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، تا حد زیادی کتاب برای عموم مردم درباره موضوعاتی موضوعاتی چون سیستم ایمنی بدن کم یا حتی ناچیز بوده است؛ حال نگارش کتابی به زبان ساده درمورد سیستم ایمنی، به منظور استفاده عموم مردم کار ارزشمندی است. نمونه هایی از این دست وجود دارد و امیدوارم گروه نویسندگان این کتاب و یا گروه های مشابه با توجه به این ضرورت در صورت امکان به این اقدام مهم همت بورزند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 9 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 584

به "پاسخ به سوالات ایمنی شناسی در یک کتاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ به سوالات ایمنی شناسی در یک کتاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید