پاک کردن لکه روغن از فرش

به گزارش بازی ناتمام، آیا تابه حال با این صحنه روبه رو شده اید که لکه روغن و چربی روی فرش ریخته باشد و بخواهید این لکه چسبناک را از فرش جدا کنید؟

پاک کردن لکه روغن از فرش

در این شرایط احتمالا با چالش های زیادی روبرو خواهید شد؛ به خصوص اگر رنگ فرش تان روشن باشد، لکه چربی و روغن بیشتر به چشم می آید. اما این بار جای نگرانی نیست!

چراکه ما می خواهیم در این مطلب از وبلاگ خبرنگاران، چند روش ساده و تاثیرگذار برای پاک کردن لکه روغن از فرش را به شما معرفی کنیم.

نکات کلیدی

  • قبل از آغاز روند پاک کردن لکه چربی از روی فرش، حتما برچسب فرش را بخوانید تا از جنس تاروپود فرش اطلاع پیدا کنید.

    ممکن است استفاده از این روش ها به فرش شما آسیب وارد نمایند و بهتر باشد برای پاک کردن لکه روغن از روی فرش، از افراد متخصص یاری بگیرید.

  • استفاده از محصولات شیمیایی برای پاک کردن لکه روغن از فرش را به شما توصیه نمی کنیم؛ چراکه می توانند آسیب زیادی به فرش شما وارد نمایند.
  • اجازه ندهید الکل مدت زمان طولانی روی فرش باقی بماند؛ چون به فرش آسیب وارد می نماید.

پاک کردن روغن از روی فرش در 5 گام

فرقی ندارد این لکه مربوط به غذای آبگوشت، روغن زیتون و سیب زمینی سرخ شده است یا هر غذای دیگر! شما باید دست به کار نظافت شوید و لکه چربی را هرچه سریع تر از روی فرش تمیز کنید.

گاهی اوقات حتی دیده شده که افراد سریع لکه ها را تمیز نمی نمایند و در نتیجه در درازمدت تمیز کردنشان سخت تر از همواره می گردد. پس پاک کردن لکه روغن از روی فرش را به تعویق نیندازید.

گام 1: لکه روغن را تمیز کنید

برای قدم اول در روند از بین بردن روغن روی فرش، شما به یک حوله یا دستمال یک بارمصرف نیاز دارید.

آن را روی فرش بکشید تا تمام لکه های روغن را جذب خود کند. توجه داشته باشید طریقه دستمال کشیدن شما می تواند بسیار مؤثر باشد.

چراکه گاهی روغن بیشتر پخش می گردد و در نتیجه تمیز کردن چربی از روی فرش سخت تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: پاک کردن لکه روغن از فرش

گام دوم: جوش شیرین دشمن لکه های روغن و چربی

مقداری جوش شیرین برای نظافت روی لکه روغن و چربی موجود روی فرش بریزید.

3 تا 6 ساعت منتظر بمانید تا جوش شیرین تمام لکه های چربی و روغن را جذب خود کند.

حالا به یاری جاروبرقی تمام پودر جوش شیرین را از روی فرش پاک کنید.

در بیشتر مواقع این روش تاثیرگذار است و لکه به صورت کامل از روی فرش پاک می گردد. اما اگر این اتفاق نیفتاده، بهتر است به سراغ مرحله بعد بروید. تا به این سوال چگونه روغن را از روی فرش پاک کنیم جواب بهتری بدهید.

بیشتر بخوانید: ساختن لکه بر مبل خانگی

گام سوم: استفاده از پودر جوش شیرین، ذرت یا پودر بچه

جوش شیرین یا پودر بچه معمولا می تواند روغن و هرگونه لکه چربی را از روی فرش پاک کند.

برای پاک کردن لکه روغن از روی فرش با پودر بچه باید به یاری مسواک یا برس تمام پودر را روی فرش پخش کنید. اجازه دهید حداقل 15 دقیقه لکه ها روی فرش باقی بمانند.

سپس فرش را جاروبرقی بکشید تا پودر و چربی به صورت کامل از بین بروند. البته برای تاثیر بیشتر می توانید از پنبه آغشته به الکل (برترین و موثرترین حلال روغن) هم استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید: 7 روش پاک کردن لکه روغن از مبل

گام چهارم: محلول آب و صابون برای پاک کردن لکه روغن از فرش

  • اگر لکه روغن روی فرش پاک نشده، می توانید از مخلوط آب گرم و صابون یا مایع ظرفشویی استفاده نموده یا اقدام به خرید محلول چربی گیر کنید.
  • حالا یک پارچه تمیز یا مسواک قدیمی بردارید و آن را با این محلول آغشته کنید. سپس روی تمام قسمت هایی که لکه روغن و چربی هست، بکشید.
  • 2 تا 3 دقیقه منتظر بمانید. این کار را تا زمانی که لکه به صورت کامل از روی فرش پاک گردد، ادامه دهید.
  • در نهایت برای از بین بردن صابون اضافی روی فرش به آب و پارچه یا اسفنج تمیز نیاز دارید. بعد از انجام این کار می توانید تغییر را به چشم خود ببینید.

گام پنجم: از نیروی متخصص یاری بگیرید

اگر نتوانستید تمام لکه های روغن و چربی را از روی فرش پاک کنید، کافی است از نیروهای متخصص و حرفه ای خبرنگاران یاری بگیرید تا از بین بردن روغن از روی گلیم فرش را برای شما در کوتاه ترین زمان انجام دهند.

بیشتر بخوانید: دستورالعمل پاک کردن لکه روغن ماشین (تست شده!)

پاک کردن روغن از روی فرش با حلال خشکشویی

حتما قبل از استفاده از حلال خشکشویی آن را آزمایش کنید. مقداری حلال خشکشویی را روی یک پارچه تمیز یا دستمال کاغذی بریزید و آن را روی یک منطقه کوچک و دور از دید قرار دهید. پس از چند دقیقه، یک پارچه مرطوب بردارید و حلال را پاک کنید. اجازه دهید منطقه آزمایش خشک گردد و مطمئن شوید که حلال هیچ لکه ای باقی نگذاشته است یا رنگ فرش را از بین نبرده است.

روش دیگر روی منطقه لکه روغن، حلال خشکشویی را بمالید. با استفاده از یک پارچه یا دستمال کاغذی، حلال را روی فرش بکشید، در حالی که از لبه های بیرونی به سمت وسط لکه حرکت می کنید. به میزان کافی محکم فشار دهید تا حلال به عمق الیاف فرش نفوذ کند.

پس از 5 دقیقه، یک پارچه مرطوب یا حوله کاغذی بردارید و حلال خشکشویی را از روی فرش پاک کنید. اجازه دهید محل لکه خشک گردد. برای سرعت بخشیدن به خشک شدن از یک فن بهره ببرید. اگر پاک کردن روغن از روی فرش با موفقیت انجام نشد مجدد مراحل را تکرار کنید.

پاک کردن لکه روغن نو از فرش

  • اگر لکه روغن روی فرش قدیمی نیست و این اتفاق به تازگی افتاده است، می توانید برای پاک کردن لکه روغن از فرش از یک دستمال بهره ببرید.
  • در نهایت با یک چاقو روغن به جامانده روی فرش را پاک کنید. بعلاوه یک حلال رنگی تهیه کنید تا این لکه ها به سرعت از بین بروند.
  • توجه داشته باشید در زمان انجام کار باید حتما دستکش در دست داشته باشید.
  • برای انجام این کار نیاز به آب ولرم و یک قاشق غذاخوری هیدروژن پر اکسید (آب اکسیژنه) دارید.
  • حالا باید این 2 را با هم مخلوط و سپس به یاری اسفنج آن را روی فرش بکشید. چند دقیقه ای صبر و آن را قبل از سفید شدن یا آسیب فرش با آب گرم بشورید.
  • انجام این کار می تواند باعث گردد هم محلول و هم لکه روغن و چربی به صورت کامل از بین بروند.

محاسبه رایگان هزینه خدمات قالیشویی در محل!

اگر به مباحث خانه داری در حوزه پاک کردن روغن از روی فرش علاقمند هستید پیشنهاد می کنیم مقاله آموزش تصویری پاک کردن لکه شمع از فرش و پاک کردن لکه انار از فرش در 5 گام ساده را نیز مطالعه کنید.

بعلاوه اگر برای پاک کردن لکه روغن از روی فرش تان به یاری تخصصی نیاز داشتید، با استفاده از سرویس قالیشویی در محل خبرنگاران، این نوع لکه را در زمان کوتاهی از بین ببرید.

توصیه متخصص نظافت منزل آقای حسینی به شما

اگر تا به امروز چالش های زیادی برای پاک کردن لکه روغن از فرش داشته اید، حالا می توانید با این روش ها لکه های چربی را از روی فرش پاک کنید تا فرش شما دیگر حالت چسبندگی نداشته باشد.

مباحث مرتبط به پاک کردن روغن از روی فرش:

  • شستشوی صحیح فرش در منزل
  • برق انداختن فرش بدون شستن
  • برترین زمان برای شستن قالی
منبع: آچاره
انتشار: 2 دی 1402 بروزرسانی: 2 دی 1402 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1789

به "پاک کردن لکه روغن از فرش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاک کردن لکه روغن از فرش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید