پپسی کولا شکسته شد

به گزارش بازی ناتمام، کارخانه زمزم نبش خیابان آزادی -جیحون در تکه دهم پایتخت، یکی از مکان های جذاب برای بسیاری از اهالی ساکن در همسایگی کارخانه و حتی رهگذران بود.

پپسی کولا شکسته شد

خبرنگاران / بهاره خسروی : بسیاری از اهالی، ساعت ­ها پشت شیشه رو به خیابان کارخانه پپسی کولا (نام سابق کارخانه زمزم) حبیب­ الله ثابت پاسال مشغول تماشای مراحل پر شدن و چرخش شیشه­ های نوشابه می­ شدند. اما همین که آتش شکل­ گیری انقلاب شعله­ ور و موج خروشان تظاهرات مردمی، به نابودی عناصر ضد اسلامی و انقلابی در سال 1357 منجر شد، ورق برگشت و به سبب بهایی بودن صاحب کارخانه، مردم در یکی از تظاهرات­ هایشان آغاز به تخریب آن کردند.

به گفته یکی از شاهدان عینی ماجرا، روز 11 بهمن­ ماه سال 1357 بود که دوباره سیل خروشان مردم خشمگین برای از میان برداشتن عناصر طاغوتی، در خیابان آزادی (آیزنهاور) به راه افتاد. راستا و هدف آنها نابودی کارخانه پپسی کولا بود. مه غلیظی از دود و آتش خیابان را دربرگرفته بود. مردم بی محابا به این کارخانه حمله بردند و با شکستن شیشه­ های کارخانه و روشن کردن آتش در اطراف آن، آغاز به دادن شعار علیه صاحبان بهایی کارخانه کردند و یک صدا خواهان تعطیلی آن شدند.

البته خیابان آزادی، یکی از خیابان های تاریخی و نوستالژیک در جریان تظاهرات های مردمی دوران انقلاب بود که هنوز هم با گذشت بیش از چهار دهه از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی، مرور خاطراتش جذاب، خواندنی، دیدنی و شنیدنی است. برای مثال ساختمان نیمه کاره ابتدای خیابان شادمهر تقاطع آزادی، مکان ثابت پناه گیری و تجمع بسیاری از مردم حاضر در تظاهرات های خیابان آزادی بود. مصطفی عظیمی، از کسبه خیابان آزادی، با یادی از این ساختمان قدیمی که این روزها تبدیل به مجتمع ادارای و مسکونی شده، می گوید: روزهای انقلاب، نوجوان 15 یا 16 ساله بودم. مانند همه مردم شور انقلابی و هیجان شرکت در تظاهرات داشتم. ساختمان نیمه کار نبش خیابان شادمهر (مسرور سابق)، پاتوق همه انقلابیونی بود که از دست ماموران فرار می کردند. عکس این ساختمان در همه تصاویر مربوط به وقایع سال 1357 است. به تعبیر برخی ها ساختمان انقلابی است.

آقا مصطفی در میان تعریف خاطراتش از روزهای انقلاب، به استحکام این ساختمان اشاره می نماید و در ادامه می گوید: نکته جالب ماجرا مستحکم بودن سازه های این ساختمان است که در آن روزها حجم زیادی از جمعیت را تحمل می کرد بی آنکه در طول مدت مبارزه، خبری از ریزش یا سقوط این ساختمان ثبت گردد. هر روز میزبان جمعیت زیادی از انقلابیون بود که یک صدا فریاد می زدند: استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 256

به "پپسی کولا شکسته شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "پپسی کولا شکسته شد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پپسی کولا شکسته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید