چرا پشه ها زیر گوش مان وزوز می نمایند؟

به گزارش بازی ناتمام، تهران (پانا) - پشه ها، این موجودات موذی، اغلب به عنوان اعصاب خردکننده ترین حشراتی محسوب می شوند که روزانه و به خصوص در فصل تابستان با آن ها سر و کار داریم.

چرا پشه ها زیر گوش مان وزوز می نمایند؟

به گزارش خبرنگاران، پشه های ماده بعد از تشخیص حضور یک انسان، با نشستن روی بدن قربانی به وسیله حسگر های موجود در پا های خود متوجه می شوند که آیا خون فرد مناسب شان هستن یا نه.

تحقیقات نشان داده که باکتری های حاضر در ناحیه پوست انسان ها نقش مهمی در جذب پشه ها دارند. به این صورت که این حشرات بیشتر جذب افرادی می شوند که تنوع باکتری های روی پوست شان کمتر است.

بوی بد پا نیز برای پشه های ماده رایحه ای جذاب منتشر می نماید که آنان را به این سمت از بدن انسان می کشد، با این حال بیشتر افراد به دلیل نشنیدن صدا متوجه بال زدن پشه در اطراف مچ پای خود نمی شوند.

هنگامی که یک پشه ماده به سمت هدف پرواز می نماید، بال های خود را تقریبا 500 بار در ثانیه با فرکانس 450 تا 500 هرتز به هم می زند. این صدا برای پشه های نر آهنگ دلنشینی است که به هنگام جفت یابی آنان را برانگیخته می نماید. البته در چهره افرادی که این صدا را می شنوند برانگیختگی خاصی به چشم نمی خورد.

پیشتر در سال 2013 نتایج یک تحقیق که در نشریه PLOS One منتشر شد نشان می داد باکتری های عامل فراوری بوی بد به نام Brevibacterium که در پوست انسان حضور دارند، همان ها هم باعث ایجاد بوی پنیر لیمبرگر می شوند، عامل جذب پشه ها به شمار می فرایند.

پژوهشگران می گویند بهترین راه اجتناب از پشه ها پوشیدن لباس هایی با رنگ روشن، زدن کرم های ضدپشه و دوری از محل تجمع این موجودات (نظیر مرداب ها و تالاب ها) به هنگام غروب و طلوع آفتاب است چرا که در این مواقع این حشرات بیشتر فعال هستند

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 13 تیر 1400 بروزرسانی: 13 تیر 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1172

به "چرا پشه ها زیر گوش مان وزوز می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا پشه ها زیر گوش مان وزوز می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید