کمبود فضای کسب و لحاظ نکردن نیازهای صنعت در رشته ها از دلایل افزایش دانشجویان دکتری

به گزارش بازی ناتمام، مدیر سابق امور آموزشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، بااشاره به افزایش چند برابر پذیرش دانشجویان دکتری در چند سال اخیر گفت: دلیل اصلی این افزایش، ارزیابی نکردن نیازهای صنعت در رشته ها و گرایشات مختلف است.

کمبود فضای کسب و لحاظ نکردن نیازهای صنعت در رشته ها از دلایل افزایش دانشجویان دکتری

دکتر ایرج امرایی عضو هیئت علمی دانشکدة مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در گفت وگو با خبرنگاران، به بررسی دلایل افزایش فارغ التحصیلان دکتری پرداخت ود گفت: کمبود فضای کسب و کار و ارزیابی نکردن نیازهای صنعت در رشته ها و گرایشهای مختلف از اصلی ترین علت افزایش فارغ التحصیلان دکتری است.

وی شرح داد: فارغ التحصیلان ارشد نیز به دلیل اینکه جذب بازار کار نمی شوند، برای پر کردن فاصله هایی که در زندگی با آن روبرو می شوند به تحصیل در مقطع دکتری روی می آورند که البته فضای مدرک گرایی موجود در کشور نیز بی تأثیر نیست.

دکتر امرایی در ادامه با بیان راهکارهایی برای اصلاح وضعیت موجود، گفت: کیفی کردن دوره ها و کنترل پذیرش دانشجویان دکتری که از سوی دانشگاه ها و وزارت علوم نیز پیگیری می شود، از جمله راهکارهای در حال اجرا برای اصلاح این امر است. زیرا وزارت علوم باوجود واگذاری جذب دانشجو در دوره دکتری به دانشگاه ها، به این مراکز اعلام کرده است اگر در یک دانشگاه رشته ای نیازمندی های مشخصی مثل اعضای هیئت علمی و امکانات پژوهشی را نداشته باشد اجازه پذیرش دانشجو در مقطع دکترا را ندارد.

به عقیده دانشیار دانشگاه خواجه نصیر، آموزش عالی و سازمان سنجش در جهت درستی حرکت می کنند و دانشگاه ها هم رسالتی که بر عهده دارند را به درستی انجام می دهند اما بخش بزرگ تر این مشکل مربوط به قوانین و فضایی است که بیرون از دانشگاه وجود دارد، در بیشتر مؤسسات پژوهشی و دانشگاه های پیشرفته دنیا، بسکمک از فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد جذب بازار کار می شوند و تعداد خیلی کمی وارد دوره های دکترا می شوند.

دکتر امرایی با اشاره به ضرورت قضاوت درست راجع به آموزش عالی، اظهارکرد: دولت باید با ساختار مشخصی نیازهای پژوهشی صنایع و نهادهای دیگر را با دانشگاه ها پیوند دهد و دانشگاه ها نیز باید موضوعات رساله دکتری دانشجویان را درجهت رفع مسائل کشور در حوزه هایی مثل صنعت و موضوعاتی که در چارچوب اولویت های پژوهشی صنایع باشند هدایت کنند. حمایت های صنایع از طرح های پژوهشی که در قالب خاتمه نامه یا رساله دکتری انجام می شوند نیز می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

وی در ادامه شرح داد: اگر در حل مساله ساماندهی پذیرش دانشجویان دکتری، فقط وزارت علوم و سازمان سنجش تصمیم گیرنده باشند حتماً این مقدار پذیرش را کم خواهند کرد ولی بخش مشکل ساز، وجود نهادهای تصمیم گیرنده دیگری هستند که معتقدند باید رشد کمی علمی کشور حفظ شود و این رشد فقط با افزایش پذیرش دانشجو محقق می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیر با اشاره به اینکه دانشگاه ها می توانند کمتر از سقف مجاز دانشجو بپذیرند و اجباری برای تعداد مشخص دانشجو وجود ندارد، گفت: دانشگاه ها شرایط تحصیلی دانشجویان برای فارغ التحصیلی را نظام مند کرده اند؛ مثلاً اگر دانشجو مقاله پژوهشی در ژورنالی چاپ می کند حتماً باید این مجله جزو 25 درصد اول ژورنال های دنیا باشد و اگر می خواهند رساله دکتری خود را با درجه عالی دفاع کنند حتماً باید یک اختراع مؤثر داشته باشند یا اینکه نتیجه کار خود را در ژورنال های معتبر دنیا ثبت کرده باشند.

دکتر امرایی در ادامه افزود: دانشگاه ها نیز باید اعضای هیئت علمی و دانشجویان را تشویق کنند تا موضوعات تحقیق خود را در راستای رفع نیازهای کشور انتخاب کنند.

مدیر سابق امور آموزشی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اظهار کرد: اگر قصد داریم در کل دوره ها به سمت حذف کنکور حرکت کنیم، قدم اول شروع حذف آزمون ورودی از دوره های ارشد و دکتراست، در این شرایط دانشگاه ها سعی می کنند از طریق مصاحبه دانشجویانی که قابلیت پژوهشی و علمی بالایی دارند را جذب کنند اما اگر آزمون به تنهایی ملاک باشد افرادی جذب می شوند که اگرچه در جواب دادن سوال چهار گزینه ای متبحرند ولی قابلیت پژوهشی خوبی ندارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 26

به "کمبود فضای کسب و لحاظ نکردن نیازهای صنعت در رشته ها از دلایل افزایش دانشجویان دکتری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود فضای کسب و لحاظ نکردن نیازهای صنعت در رشته ها از دلایل افزایش دانشجویان دکتری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید