گران قیمت ترین آثار هنری سال 2021

به گزارش بازی ناتمام، شیوۀ ارزش گذاری روی آثار هنری همیشه بحث داغی بین اهل هنر و حتی عامۀ مردم بوده است. چه چیزی باعث می شود یک اثر هنری قیمتی سرسام آور پیدا کند؟ پاسخ دقیقی به این پرسش نمی شود داد، اما وقتی به فهرست آثاری که با قیمت های بالا به فروش رسیده اند نگاه می کنیم، معروفیت هنرمند معمولا (و نه همیشه) یکی از مهم ترین ویژگی های آثار گران قیمت است. البته معروفیت هنرمند هم بی دلیل به دست نمی آید و کیفیت آثار است که این معروفیت را ایجاد می کند. پس انگار یک ارتباط دوطرفه وجود دارد. کیفیت آثار باعث معروفیت هنرمند می شوند و هر چه این معروفیت بیشتر می شود قیمت آثار بالاتر می رود. اما واقعا دلایل بالا رفتن قیمت یک اثر آنقدر زیاد است و عوامل موثر در این امر آنقدر گوناگون و پراکنده هستند که شاید هیچوقت نشود یک الگوی ساده برای چنین موضوعی ارائه کرد.

گران قیمت ترین آثار هنری سال 2021

به گزارش خبرنگاران؛ سال گذشته باز هم رکورد های زیادی در عالم تجارت هنر جا به جا شد. در سال 2020 فقط دو اثر از ده اثر گرانقیمت سال بالای 50 میلیون دلار ارزش داشتند، اما امسال همۀ ده اثر برتر از مرز 50 میلیون گذشته اند. در اینجا فهرست ده اثر گرانقیمت هنری را که در حراج های سال گذشته به فروش رسیده اند، به ترتیب از ارزانترین تا گرانترین ملاحظه می کنیم.

1. تابلوی شمارۀ 17 اثر جکسون پولاک (1951)

قیمت: 61.6 میلیون دلار

موفقیت این اثر واقعا غافلگیرکننده بود، چون این اثر متعلق به نسلی قدیمی تر از نقاشی های پولاک بود که به نقاشی های سیاه معروف هستند، در حالی که معروفیت پولاک بیشتر مدیون نقاشی های چندرنگ اوست. تخمین قیمت اولیه 35 میلیون دلار بود، اما این اثر رکورد قیمت قبلی آثار پولاک را که 58.3 میلیون دلار بود شکست. اصالت این اثر قطعی است و تردیدی در اینکه کار خود پولاک است وجود ندارد.

2. تسخیر ژیائو به دست امپراطور جیان لانگ اثر ژو یانگ (قرن هیجدهم)

قیمت: 65 میلیون دلار

این نقاشی طومارگونه و استثنایی که با جزئیات ظریف و دقیقی کشیده شده، با قیمتی که برای آن پرداخته شد به یکی از گرانترین آثار هنری چینی تبدیل شد. ژو یانگ نقاش دربار امپراطور جیان لانگ بود و در این نقاشی صحنه هایی از جشن پیروزی امپراطور بر نواحی غربی چین را به تصویر کشیده است.

3. هر روز: پنج هزار روزِ اول اثر بیپل (مایک وینکلمن) (2021)

قیمت: 69.3 میلیون دلار

واقعا هیچ کس انتظار چنین اتفاق خارق العاده ای را نداشت. این اثر یک طراحی دیجیتالی متشکل از پنج هزار تصاویر کوچک است که خلق آن از سال 2007 تا 2021 طول کشیده است. اتفاق باورنکردنی این بود که اولین قیمت معین شده برای این اثر فقط 100 دلار بود، اما پیشنهاددهندگان قیمت آن را تا رقم خیره کنندۀ نزدیک به 70 میلیون دلار بالا بردند. خریدار نهایی یک استودیوی تولید هنر دیجیتال بود که روی رمزارز های دیجیتال هم سرمایه گذاری می کند. این خرید یک جور تبلیغات بزرگ برای رمزارز آن ها بود و نام شرکت آن ها را بر سر زبان ها انداخت. 69 میلیون دلار پول خیلی زیادی است، اما ظاهرا معروفیت یک شبه ای که این بنیاد سرمایه گذاری دیجیتال به دست آورد ارزش پرداخت این پول را داشته است.

4. برکۀ نیلوفر های آبی اثر کلود مونه (1917)

قیمت: 71.35 میلیون دلار

این یکی از مشهورترین آثار مونه است. استفادۀ غنی و درخشان او از رنگ های مختلف جلوۀ برجسته ای به این اثر بخشیده است. این اثر بار ها و بار ها در موزه های مختلف آمریکا و اروپا به نمایش درآمده است.

5. آلونک های چوبی در میان درختان زیتون و سرو ونسان ونگوگ (1889)

قیمت: 71.35 میلیون دلار

قیمت بالای این اثر نشان داد که آثار استادان بزرگ اکسپرسیونیسم هنوز هم مشتاقان زیادی دارند. این اثر با قیمتی که روی آن گذاشته شد تبدیل به یکی از پنج اثر گران قیمت ونگوگ شد. او این نقاشی را موقعی که در آسایشگاه سن رمی در فرانسه زندگی می کرد کشید.

6. مجسمۀ بینی اثر آلبرتو جیاکومتی (1947)

قیمت: 78.4 میلیون دلار

فروش این اثر خیلی ها را شگفت زده کرد، اما نه به خاطر قیمتش، چون معروفیت آثار جیاکومتی آنقدر هست که چنین قیمتی برای آثارش دور از انتظار نباشد. این شگفتی به خاطر خریدار اثر بود که یک میلیونر حوزۀ ارز های دیجیتال به نام جاستین سان است. سان تنها 31 سال سن دارد و بنیانگذار رمزارز ترون است. او این اثر را حالا در یک موزۀ مجازی به نمایش گذاشته است؛ چیزی که احتمالا خود جیاکومتی اصلا فکرش را هم نمی توانست بکند.

7. تابلوی شمارۀ 7 اثر مارک روتکو (1951)

قیمت: 82.5 میلیون دلار

قیمت آثار روتکو در سال های اخیر نسبتا افت کرده بود، اما این اثر که از جهت میزان، رنگ و سال خلق اثر یکی از بهترین کار های او محسوب می شود، دوباره قیمت آثار او را بالا برد، اما باز هم به بالاترین رکورد آثار او که 86.9 میلیون دلار بود نرسید. خریدار این اثر یک ثروتمند آسیایی بود.

8. پرترۀ مردی جوان با مدالی در دست اثر ساندرو بوتیچلی (1480)

قیمت: 92.1 میلیون دلار

آثار بوتیچلی کمیاب هستند و به همین علت طبیعی بود که این اثر ظریف و اسرارآمیز قیمت بالایی کسب کند. این رقم رکورد قیمت آثار بوتیچلی را که 10 میلیون دلار بود شکست. هویت جوانی که پرتره اش کشیده شده معلوم نیست، اما احتمال دارد برادر لورنزو مدیچی باشد که حاکم جمهوری ونیز و بزرگترین حامی فرهنگ و هنر دورۀ رنسانس بود.

9. در این مورد اثر ژان میشل باسکیت (1983)

قیمت: 93.1 میلیون دلار

سال 2021 سال باسکیت بود، چون مجموع قیمت آثار فروخته شدۀ او به 414 میلیون دلار رسید و معروفیت او را بیشتر کرد. این اثر را یک تاجر ایتالیایی که بنیانگذار خانۀ مد والنتینو است خریداری کرد. آثاری از باسکیت که طرح جمجمه را در خود دارند جزو پرمشتری ترین کار های او هستند که این هم یکی از آن هاست. این اثر هم به نوعی یک خودنگاره است و هم نمادی از مرگ؛ ضمن اینکه یادآور گذشتۀ باسکیت به عنوان یک هنرمند خیابانی نیز هست.

10. زنِ نشسته کنار پنجره اثر پابلو پیکاسو (1932)

قیمت: 103.4 میلیون دلار

پیکاسو دوباره افتخار گران ترین اثر سال را از آن خودش کرد. مجموع فروش آثار او در این سال هم به رقم 657 میلیون دلار رسید. این اثر پرتره ای از نامزد او ماری ترس است.

منبع: news.artnet.com

منبع: فرارو
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1495

به "گران قیمت ترین آثار هنری سال 2021" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گران قیمت ترین آثار هنری سال 2021"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید