گزارش بی بی سی از جنجال فم تریپ ایران ، عکاس نامدار فرانسوی: سلفی های زیبا کمکی به گردشگری نمی نمایند؛ دوست دارم ایران را واقعی تجربه کنم

به گزارش بازی ناتمام، هفته های اخیر در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام عکس ها و ویدیوهای گوناگونی از جاذبه های ایران منتشر می شد. تصاویری وسوسه انگیز و زیبا در حساب های اینستاگرامی پرطرفدار و غیرایرانی. اما چیزی که این تصاویر را به هم مرتبط می کرد، هشتگ های famtrip، #Feeliran# و letsfeeliran# بود.

گزارش بی بی سی از جنجال فم تریپ ایران ، عکاس نامدار فرانسوی: سلفی های زیبا کمکی به گردشگری نمی نمایند؛ دوست دارم ایران را واقعی تجربه کنم

خبرنگاران - فم تریپ (Familiarization trip) را می توان یک روش بازاریابی دانست که مختص ایران نیست و پیش تر هم در کشورهای مختلف از جمله همسایه های ایران، ترکیه و عربستان سعودی برگزار شده است. این گونه سفرها را اصولاً شرکت های مسافربری و یا خطوط هواپیمایی برای دست اندرکاران و فعالان صنعت گردشگری ترتیب می دهند تا با آشنایی نزدیک با زیرساخت ها و جاذبه های مقصد بتوانند بسته سفری شخصی شده و متناسب با سلیقه مسافرها ارائه دهند. اما گسترش شبکه های اجتماعی و درآمدزایی از این طریق، فم تریپ را هم دستخوش تغییر کرد. آنچنان که بلاگ نویس های سفر (سفرنامه نویس ها) و چهره های تأثیرگذار شبکه های اجتماعی را بر آن داشت که این وارد این عرصه نو شوند.

بی بی سی نوشت: هدی رستمی گردشگر و چهره مشهور اینستاگرامی ایرانی به یاری حامیان مالی و یک شرکت مسافربری ایرانی، پروژه فم تریپ ایران را ترتیب داده بود به نام فیل ایران (Feeliran) یا به عبارتی ایران را حس کنید تا ظرفیت های گردشگری ایران را به عنوان یک مقصد کمتر شناخته شده به دنیا بشناساند و تجربه دست اولی در اختیار گردشگرهای دعوت شده بگذارد تا به واسطه آنها چندین میلیون دنبال کننده آنها در شبکه اجتماعی هم با ایران آشنا شوند؛ حرکتی که می تواند در راستای رونق بخشیدن به صنعت گردشگری ایران تأثیرگذار باشد.

در پروژه ایران را حس کنید از 12 اینفلونسر (تاثیرگذار) مشهور از کشورهای برزیل، ترکیه، ایتالیا، فرانسه، هند، روسیه و اوکراین به ایران دعوت شده بود تا به ایران بیایند و احساسشان را درباره ایران با مخاطبان چند صدهزار نفری یا میلیونی شان در اینستاگرام به اشتراک بگذارند.

عکاس نامدار فرانسوی: مدعوین در فم تریپ در بهترین هتل ها بودند و در شیک ترین رستوران ها غذا خوردند اما ایران ابعاد بیشتری دارد و دوست دارم واقعی تر سفر کنم

ووتیارا خام عکاس نامدار فرانسوی که با دعوت برگزارکننده های فم تریپ ایران برای اولین بار به ایران سفر نموده بود، می گوید در رسانه ها نام ایران را همواره گره خورده با تحریم شنیده است.

ووتیارا خام از شرکت در فم تریپ ایران لذت برده ولی می گوید به نظر او دریافت سلفی های زیبا یاری چندانی به گردشگری نمی کند. ووتیارا می گوید مدعوین در این برنامه در بهترین هتل ها اقامت داشته و در شیک ترین رستوران ها غذا می خورده اند. اما از نظر او، ایران ابعاد بیشتری دارد و او دوست دارد باز به ایران سفر کند تا بتواند با جوانب مختلف و واقعی تر کشور آشنا گردد.

علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایران، ماه گذشته گفته بود سفر این چهره های تأثیرگذار به ایران پروژه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری بوده و این وزارتخانه برای امر تبلیغات، مبارزه با ایران هراسی و معرفی چهره واقعی ایران آن را ترتیب داده است اما هدی رستمی مسئول برگزارکننده این برنامه، ادعای آقای مونسان را در صفحه اینستاگرامش تکذیب کرد و نوشته بود که امیدوار است گوینده این حرف بتواند آن را ثابت کند. پس از آن معاون وزیر گفت تأمین کل هزینه ها و هماهنگی ها به عهده بخش خصوصی بوده و وزارت گردشگری نقش تسهیل کننده را داشته است.

فم تریپ ایران با حاشیه های فراوانی همراه بود و خیلی سریع مخاطبان را در دو قطب منتقد و موافق روبروی هم قرار داد. بسیاری این پروژه را دولتی و با اهدافی فراتر از گردشگری دانستند. اما وجه مالی ماجرا از نظرها پنهان نماند و برخی کارشناس ها آن را یک نمایش دانستند که با واقعیت های زیرساخت گردشگری ایران فاصله دارد.

+ در این زمینه بیشتر بخوانید: مسجد شیخ لطف الله را فرش فروشی کردند | چه کسی به فم تریپ مجوز ورود به مناطق ممنوعه مسجد را داد؟

منبع: چمدان
انتشار: 12 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 42

به "گزارش بی بی سی از جنجال فم تریپ ایران ، عکاس نامدار فرانسوی: سلفی های زیبا کمکی به گردشگری نمی نمایند؛ دوست دارم ایران را واقعی تجربه کنم" امتیاز دهید

1 کاربر به "گزارش بی بی سی از جنجال فم تریپ ایران ، عکاس نامدار فرانسوی: سلفی های زیبا کمکی به گردشگری نمی نمایند؛ دوست دارم ایران را واقعی تجربه کنم" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش بی بی سی از جنجال فم تریپ ایران ، عکاس نامدار فرانسوی: سلفی های زیبا کمکی به گردشگری نمی نمایند؛ دوست دارم ایران را واقعی تجربه کنم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید