10 اردیبهشت روز ملی خلیج فارس گرامی باد

به گزارش بازی ناتمام، روز ملی خلیج فارس

در دنیای امروزی نام ها و نشانه ها هر کدام برای شناخت بیشتر هویت، افراد، اشیاء مکان های جغرافیایی سلسله های پادشاهی، سیاره ها و موارد دیگر هستند که با شنیدن برخی از این نام ها هر انسانی ممکن است به وجد بیاید. آنچه که می توان با جرات اظهار داشت این است که هیچ ایرانی را نمی توان یافت که با شنیدن نام خلیج فارس احساس غرور و افتخار نکند؛ پهنه وسیع نیلگونی که در جنوب کشورمان واقع شده است. با توجه به اهمیت آب های خلیج همیشه فارس ایران روز 19 اردیبهشت به نام روز ملی خلیج فارس نام گذاری شده است. همین موضوع بهانه ای شده است که ما امروز در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره این خلیج پر رمز و راز صحبت کنیم، با ما در ادامه همراه باشید تا با این گنجینه طبیعی و دلیل نام گذاری آن آشنا شوید.

10 اردیبهشت روز ملی خلیج فارس گرامی باد

فلسفه نام گذاری روز ملی خلیج فارس

همانطور که می دانید این خلیج تاریخ پر فراز و نشینی را تجربه کرده است و همیشه در حال کشمش هایی با اعراب مبنی بر ادعاهای بی پایه و اساسی که برای مالیکت این آب ها داشتند نیز بوده است. سال 1343 خورشیدی اتحادیه عرب به صورت رسمی استفاده از نام خلیج فارس را برای عرب زبانان ممنون کرد، این ماجرا نیز از آنجا شروع شد که سال ها بعد در دهه 1370 خورشیدی فعالان مسائل اجتماعی و فرهنگی ایران متوجه این موضوع در رسانه های عربی شدند و بر آن شدند تا به منظور حفظ نام خلیج همیشه فارس در تمامی عرصه های جهان کمپین هایی را به راه بیاندازند و در پی آن هزاران ایمیل و نامه اعتراضی به نشنال جئوگرافیک فرستاده شد و مردم با یک طومار اینترنتی با بیش از 120 هزار امضا سبب شدند که مسئولان بزرگترین نشریه جهان به نام نشنال جئوگرافیک نام آب های این منطقه را خلیج فارس به ثبت برساند تا در تمام جهان این نام ثبت شده باشد.

جالب است بدانید که این پیروزی و اتحادی که در بین ایرانی ها برای حفاظت از نام خلیج فارس وجود داشت در رسانه های جهان مطرح شد و به مزاج برخی هم خوش نیامد و به طور همزمان عبدالباری عطوان مفسر مشهور جهان عرب در قدس العربی نوشت:

عرب ها برای مشروع ترین حقانیت های خود قادر نیستند، چنین موج همبستگی را ایجاد کنند که ایرانی ها برای یک نام انجام دادند.

پس از این اتفاق بزرگ روز ملی خلیج فارس به تقویم رسمی کشور به عنوان یکی از اقدامات دولت وقت برای پاسداری از میراث فرهنگی و معنوی خلیج فارس نیز مطرح شد.

منابعی برای اثبات نام خلیج فارس

از دیرباز تا به امروز نام آب های جنوبی غربی ایران فارس بوده است و ساکنان آن را پرسه ها یا پارسیان می نامیدند. با توجه به اهمیت این موضوع ما در ادامه به تنها برخی از منابع تاریخی که باعث اثبات نام خلیج فارس هستند را نام خواهیم برد.

نقشه جهان از أناکسیماندر (Anaximander)، جغرافی دان یونانی

نقشه جهان هکاتئوس (Hecataeus) از سرشناس ترین جغرافی دانان یونانی

نقشه جهان بطلمیوس(Claudius Ptolemy) منجم و جغرافی دان مشهور اسکندریه

کتاب المسالک الممالک از ابن خردادبه، جغرافی دان و تاریخ نویس ایرانی-اسلامی

کتاب الخراج از قدامه بن جعفر، از مشاهیر ادب

کتاب تاریخ یعقوبی از یعقوبی از تاریخ نگاران و جغرافی دان های دوره عباسی

کتاب ترجمه مختصر البلدان از ابن فقیه همدانی، تاریخ نگار و جغرافی دان ایرانی

عکتاب مروج الذهب و معادن الجوهر از لی بن حسین مسعودی، تاریخ نگار و جغرافی دان مسلمان

کتاب المسالک الممالک از اصطخری، از جغرافی دانان و نقشه کشان برجسته ایرانی

کتاب عجایب هند از بزرگ بن شهریار، دریانورد ایرانی

کتاب التفهیم لاوایل صناعه التنجیم و کتاب قانون مسعودی از ابوریحان بیرونی، دانشمند ایرانی

کتاب صوره الارض از ابن حوقل، جغرافی دان سرشناس قرن چهارم هجری قمری

کتاب معجم البلدان از یاقوت حموی، جغرافیدان و تاریخ نگار مشهور قرن هفتم هجری قمری

سفرنامه ابن بطوطه، جهانگرد و جغرافی دان نامدار

و …

کمی درباره خلیج فارس

خلیج فارس سومین خلیج بزرگ جهان پس از خلیج مکزیک و هودسن به شمار می رود که در ایران واقع شده است. حدود 130 جزیره بزرگ و کوچک در قلب این خلیج قرار دارند که جزایر شمالی آن کم و بیش مسکونی و آباد می باشند و به ایران تعلق دارند . اما جزایری که متعلق به کشورهای عربی اند غالباً مرجانی و سنگی و غیر مسکونی می باشند و جزیره قشم با 115 کیلومتر طول بزرگترین جزیره خلیج فارس محسوب می شود. از جمله جاذبه های گردشگری که در این منطقه قرار دارند نیز عبارتند جزیره کیش، جزیره هندورابی، جزیره قشم، جزیره هنگام و جزیره هرمز که هر کدام از این موارد برای خود دارای جاذبه های گردشگری گوناگونی هستند که سبب شده اند سالانه افراد زیادی از داخل و خارج از ایران برای بازدید از این جاذبه های جنوبی ایران به سمت این شهر سفر کنند.

منبع: الی گشت
انتشار: 27 اسفند 1400 بروزرسانی: 27 اسفند 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1480

به "10 اردیبهشت روز ملی خلیج فارس گرامی باد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 اردیبهشت روز ملی خلیج فارس گرامی باد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید