10 جایگزین عالی برای فایل اکسپلورر ویندوز

به گزارش بازی ناتمام، فایل اکسپلورر (File Explorer) بهترین ابزار ویندوز برای مدیریت فایل ها محسوب نمی گردد و در این زمینه می توانید از گزینه های جایگزین بسیار بهتری بهره ببرید. در ادامه به 10 جایگزین عالی برای این ابزار پیش فرض ویندوز می پردازیم که احتمالا حداقل یکی از آن ها می تواند نظر شما را جلب کند.

10 جایگزین عالی برای فایل اکسپلورر ویندوز

برنامه XYplorer یکی از بهترین گزینه های جایگزین برای فایل اکسپلورر محسوب می شود اما چه ویژگی هایی این ابزار را جذاب نموده است؟ اول از همه باید به پرتابل بودن آن اشاره کنیم. یعنی نیازی به نصب شدن ندارد و صرفاً می توانید آن را در فلش USB خود نگه دارید تا بتوانید در سیستم های مختلف از این برنامه استفاده کنید.

علاوه بر این نباید ویژگی های متنوع و مفید این برنامه را از قلم بیندازیم که این ویژگی ها هم برای کاربران معمولی و هم برای کاربران حرفه ای جذاب هستند. به عنوان مثال، رابط کاربری این برنامه تب محور است. این یعنی می توانید مانند مرورگرها چینش این تب ها را تغییر دهید و فایل های مختلف را بین آن ها حرکت دهید. همچنین باید به پشتیبانی از اسکریپت های دستی، امکان تغییر فونت و رنگ و دیگر ویژگی های جذاب هم اشاره کنیم.

Directory Opus

اگر XYplorer نتوانسته توجه شما را جلب کند، بهتر است به Directory Opus نگاهی بیندازید. اگرچه XYplorer از نظر المان های رابط کاربری شباهت زیادی به فایل اکسپلورر ویندوز دارد، اما Directory Opus در این زمینه تصمیم گرفته در راستا دیگری حرکت کند.

به همین خاطر اگر برای یادگیری بخش های مختلف این برنامه وقت صرف کنید، با ویژگی های جذابی روبرو می شوید. از بین ویژگی های آن می توانیم به پشتیبانی از قابلیت سینک کردن فایل ها و پیدا کردن فایل های تکراری، امکانات مربوط به اسکریپت ها، قابلیت تگ کردن فایل ها و نوار شرایط قابل شخصی سازی اشاره کنیم.

Fman

بین برنامه های موجود در این لیست، fman کمترین شباهت را به برنامه های ویندوز دارد. از بین ویژگی های مفید این برنامه می توانیم به سازگاری با مک، لینوکس و ویندوز اشاره کنیم و برای هر سه پلتفرم می توانید از آن استفاده کنید. روی هم رفته اگر کاربر معمولی هستید، این برنامه مناسب شما نیست و بیشتر مناسب توسعه دهندگان نرم افزار و دیگر کاربران حرفه ای است.

در رابط کاربری این برنامه همیشه شاهد دو دایرکتوری هستیم تا انتقال و کپی کردن فایل ها ساده تر شود. همچنین باید به پشتیبانی از تعداد زیادی از افزونه ها و میانبرهای متنوع کیبورد هم اشاره کنیم.

Free Commander

برنامه Free Commander کاملا رایگان است و اگر کاربر حرفه ای نیستید و نمی خواهید هیچ پولی برای جایگزین فایل اکسپلورر ویندوز بپردازید، احتمالا این برنامه می تواند نظر شما را جلب کند. این برنامه کاربران را با ارائه ویژگی های پرتعداد و نه چندان کاربردی گیج نمی نماید و هدف اصلی آن ارائه ویژگی های مهمی است که در فایل اکسپلورر وجود ندارند.

روی هم رفته با استفاده از این برنامه می توانید از قابلیت هایی مانند رابط کاربری تب محور، پنل های دوگانه، پشتیبانی داخلی برای فایل های ZIP، سینک کردن پوشه ها و ایجاد میان بر استفاده کنید.

++Explorer

برنامه Explorer++ هم کاملا رایگان محسوب می شود و به دلیل متن باز بودن، توسعه دهندگان مختلف می توانند برای بهبود آن مشارکت داشته باشند. روی هم رفته این یکی از ساده ترین برنامه های موجود در این لیست محسوب می شود و تفاوت خیلی زیادی نسبت به فایل اکسپلورر ویندوز ندارد.

با این وجود، بعضی بهبودهای انجام شده می توانند بهره وری کاربران را افزایش بدهند. با استفاده از این برنامه قادر به بهره گیری از ویژگی هایی مانند رابط کاربری تب محور، امکان ادغام و جداسازی فایل ها و پیش نمایش محتوای فایل ها و پوشه ها خواهید بود.

Altap Salamander

بیشتر برنامه های موجود در این لیست صرفاً بر روی کامپیوتر تمرکز نموده اند اما Altap Salamander از جمله جایگزین های فایل اکسپلورر ویندوز است که در زمینه شبکه هم امکانات مناسبی دارد.

این برنامه از پروتکل های شبکه مانند FTP، FTPS، SCP و SFTP پشتیبانی می نماید و به لطف همین مشخصه به راحتی می توانید انواع فایل ها را به سادگی در اینترنت و شبکه منتقل کنید. علاوه بر این باید به پشتیبانی از فرمت های ZIP، RAR، 7-Zip، ISO و UDF برای فشرده سازی هم اشاره کنیم.

در کنار موارد عنوان شده، این برنامه از ابزار مدیریت پسورد داخلی هم بهره می برد. این یعنی می توانید با استفاده از آن فایل ها و پوشه ها را رمزگذاری کنید تا کسی به آن ها دسترسی نداشته باشد.

TagSpaces

برنامه TagSpaces هم یکی دیگر از ابزارهای مدیریت فایل متن باز به حساب می آید. ظاهرا این برنامه برای کاربران معمولی و افرادی توسعه پیدا نموده که می خواهند بدون هیچ دردسری فایل های خود را مرتب نمایند. مهم ترین ویژگی آن امکان تگ گذاری برای فایل ها و پوشه ها است تا بتوانید آن ها را گروه بندی کنید. این برنامه با پلتفرم های ویندوز، مک، لینوکس و اندروید سازگار است و حتی از قابلیت کروم کست هم پشتیبانی می نماید.

Total Commander

این یکی از مشهورترین ابزارهای مدیریت فایل در ویندوز محسوب می شود و سابقه آن به بیش از 20 سال قبل برمی شود. رابط کاربری آن از پنل های مختلفی تشکیل شده و تا حدی یادآور بخش رجیستری ویندوز است. از بین فرمت های مورد پشتیبانی می توانیم به ZIP، 7ZIP، ARJ، LZH، RAR، UC2، TAR، GZ، CAB و ACE اشاره کنیم. این ابزار حتی دارای محیط داخلی FTP هم هست.

Q-Dir

Q-Dir یکی دیگر از گزینه های جایگزین فایل اکسپلورر ویندوز محسوب می شود که بهتر است به آن نگاهی بیندازید. ویژگی کلیدی آن پنل چهارگانه است که در هرکدام از این پنل ها می توانید از تب های مختلفی استفاده کنید. اگرچه برای بعضی کاربران وجود 4 پنل اصلی زیاده روی به نظر می رسد، اما همین مشخصه می تواند منجر به صرفه جویی در وقت کاربران شود. ضمناً از آنجایی که این برنامه بسیار سبک است، برای کامپیوترهای قدیمی و ضعیف گزینه ایدئالی محسوب می شود.

Double Commander

به عنوان گزینه آخر هم باید برنامه Double Commander را معرفی کنیم. این برنامه بر مبنای Total Commander توسعه پیدا نموده ولی برخلاف آن کاملا رایگان و متن باز است. درون آن ابزار ویرایش متن تعبیه شده و از انواع و اقسام فرمت های مربوط به فشرده سازی پشتیبانی می نماید. همچنین این برنامه در زمینه جستجو بین فایل ها و پوشه ها هم سرعت زیادی دارد و از این مشخصه هم می توانید استفاده کنید.

منبع: Make Use Of

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 تیر 1400 بروزرسانی: 11 تیر 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1169

به "10 جایگزین عالی برای فایل اکسپلورر ویندوز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 جایگزین عالی برای فایل اکسپلورر ویندوز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید