30 میراث فرهنگی ناملموس از پنج استان کشور ثبت ملی شد

به گزارش بازی ناتمام، 30 عنصر از استان های هرمزگان، همدان، سمنان، کرمانشاه و اصفهان در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسید.

30 میراث فرهنگی ناملموس از پنج استان کشور ثبت ملی شد

ایرنا: در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس که به ریاست محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور روز سه شنبه (12 اسفندماه) در سالن اجتماعات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حضور اعضای شورا برگزار گردید، 38 پرونده مورد آنالیز نهاده شد و 30 عنصر در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس از استان های هرمزگان، همدان، سمنان، کرمانشاه و اصفهان به ثبت رسید.

از عناصر شاخص ثبت شده می توان به مراسم نوبان، مهارت ساختن و نواختن تنبوره از استان هرمزگان، مهارت باسنک و مراسم شوواری به پیشنهاد منطقه آزاد و ویژه مالی قشم، مهارت پخت کوکوی گردوی تویسرکان به پیشنهاد استان همدان، شیوه سنتی فرآوری پنیر در مغار روستای اروانه و شیوه سنتی تهیه تلی شاهرود از استان سمنان اشاره نمود.

همچنین از استان کرمانشاه مهارت بنه بافی، سنت تهیه و هدیه دادن سیب میخک کوب و مهارت پخت غذای شوانانه و از استان اصفهان نیز مهارت پخت بریانی اصفهان و مهارت تهیه پولک رسی باغبادران در جلسه شورای ملی ثبت میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسید.

به گزارش ایرنا، طبق آیین نامه و دستورالعمل های مصوب، شورای ملی ثبت آثار، آنالیز و تصویب شرایط و ارزش ثبت آثار در چهار حوزه آثار غیرمنقول (اماکن تاریخی فرهنگی)، آثار منقول (اموال فرهنگی و اشیا تاریخی)، آثار طبیعی (مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه های طبیعی - تاریخی، پدیده ها و نمونه های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه ها) و آثار ناملموس (رویدادها، مراسم و آیین های معنوی و فرهنگی، آواها و مهارت ها و شیوه های پخت غذاهای سنتی و…) در فهرست ملی را در بر می گیرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رییس شورا، معاون میراث فرهنگی نایب رییس و مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی وطبیعی به عنوان دبیر شورا هستند که جلسات آن به صورت دوره ای و بر اساس پرونده های موضوعی با حضور اشخاص حقوقی ثابت، اشخاص حقیقی و تعدادی از صاحب نظران و نمایندگان دستگاه ها و سازمان های مرتبط با هر پرونده به صورت متغیر تشکیل می گردد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 6 فروردین 1400 بروزرسانی: 6 فروردین 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1004

به "30 میراث فرهنگی ناملموس از پنج استان کشور ثبت ملی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 میراث فرهنگی ناملموس از پنج استان کشور ثبت ملی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید