احیای بازرگانی پارچۀ جاده ابریشم با صادرات پارچه دستباف ایران

به گزارش بازی ناتمام، به گفته رییس موزه فرش ایران، می توانیم دوباره بازرگانی پارچۀ جاده ابریشم را با صادر کردن پارچه های سنتی و دستباف خودمان احیا کنیم.

احیای بازرگانی پارچۀ جاده ابریشم با صادرات پارچه دستباف ایران

سیدعبدالمجید شریف زاده در آیین آغازین نمایشگاه سی دار جلوه ای نو از پارچه های دستبافت ایرانی که در محل موسسه فرهنگی اکو برگزارشد، گفت:

قدیمی ترین آثاری که از نساجی در ایران داریم متعلق به 7 هزار سال پیش است و اولین نمونه های آن از غار کمربند مازندران در شمال ایران به دست آمده است. نخستین ابزار مربوط به نساجی دقیقا به 6 هزار و 500 سال قبل از میلاد تعلق دارد و این مستندات نشان می دهد پیشینه نساجی در ایران بسیار طولانی است.

اولین نمونه های بافت به دست آمده مربوط به 5 هزار سال قبل از میلاد در شوش و ابزارهای آن مثل دوک های گِلی در تپه سیلک کاشان دیده شده است. امروزه هنوز شعربافی در کاشان به عنوان یکی از مشاغل مردم دیده می گردد و خوشبختانه موسسه جام میراث دنیا در زمینه حمایت از این فعالیت ها عملکرد بسیار خوبی داشته است.

وی با اشاره به احیای پارچه زربفت گفت:

خوشبختانه با فعالیت هایی که در سال های گذشته انجام شده است، پارچه زربفت از فراموشی نجات پیدا کرد و ما در کاشان، اصفهان و به زودی یزد شاهد ادامه بافت این پارچه خواهیم بود. باید نگاهمان را تغییر دهیم و فضای کسب و کار این حرفه را به صورت مناسب تری نمایش بدهیم چرا که جوانان ما رغبتی برای ادامه این هنر ندارند. در بسیاری از برنامه های مد در کشورهای اروپایی شاهد هستیم که از نقوش و فرم های شرقی و ایرانی الهام می گیرند، پس با توجه به ظرفیتی که امروز وجود دارد، باید این هنر را از گوشه عزلت بیرون بکشیم و به دنیا معرفی کنیم.

نمایشگاه سی دار از اول تا چهارم بهمن ماه برگزار می گردد و علاقه مندان می توانند برای بازدید از آن همه روزه از ساعت 10 صبح الی 18 عصر به گالری دیپلماتیک موسسه فرهنگی اکو واقع در خیابان موحد دانش (اقدسیه)، کوچه ناز مراجعه نمایند.

منبع:ایرنا

منبع: کجارو
انتشار: 15 بهمن 1400 بروزرسانی: 15 بهمن 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1435

به "احیای بازرگانی پارچۀ جاده ابریشم با صادرات پارچه دستباف ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای بازرگانی پارچۀ جاده ابریشم با صادرات پارچه دستباف ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید