افزایش آمار ابتلا به کرونا در خوزستان ، 19 مبتلا، 4 فوتی

به گزارش بازی ناتمام، خبرنگاران/خوزستان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بر اساس آخرین آمار، تا ساعت 23 امروز 10 اسفندماه، 19 نفر در خوزستان به ویروس کرونا مبتلا شده اند و از این تعداد، 4 نفر فوت شده اند.

افزایش آمار ابتلا به کرونا در خوزستان ، 19 مبتلا، 4 فوتی

دکتر فرهاد ابول نژادیان در نشست خبری که شامگاه 10 اسفندماه در سرسرای استانداری خوزستان برگزار گشت، اظهار کرد: در روز 30 بهمن ماه به دنبال اعلام فوت دو نفر از هموطنان در شهرستان قم و ورود ویروس کرونا در ایران، تقاضا برای ماسک، الکل و مواد ضدعفونی نماینده به شدت بالا رفت و داروخانه ها با کمبود و نبود این تجهیزات روبرو شدند.

به خبرنگاران، وی اضافه نمود: در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی اهواز و سازمان صمت خوزستان با صدور مجوزهایی نسبت به راه اندازی دو کارخانه فراوری مواد ضدعفونی نماینده اقدام کردند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز توضیح داد: اولین محصولات فراوریی این کارخانه ها در اختیار کادر درمانی بیمارستان ها قرار داده شد و پس از آن، این محصولات در داروخانه های استان خوزستان توزیع شد.

ابول نژادیان گفت: روز گذشته با یاری انجمن داروسازان، حدود 60 تن الکل میان 700 داروخانه سطح استان خوزستان توزیع شد. سرعت توزیع به نحوی بود که حتی به بعضی از داروخانه ها گالن های 20 لیتری الکل دادیم تا خود آنها الکل را به سرعت بسته بندی و توزیع نمایند.

وی ادامه داد: امروز نیز حدود 40 تن الکل و مواد ضدعفونی نماینده دیگر میان داروخانه های استان توزیع شد و اکنون خوزستان از نظر الکل و مواد ضدعفونی نماینده مشکل خاصی ندارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به بحث کمبود ماسک در استان گفت: کارخانه فراوری ماسک در استان خوزستان وجود ندارد و برای کادر پرسنل بیمارستان ها نیز به صورت محدود از بازار آزاد ماسک تهیه نموده ایم.

ابول نژادیان با بیان اینکه کمبود ماسک در خوزستان مربوط به استان نیست و این کمبود، کشوری است؛ ادامه داد: بر اساس اعلام بنیاد برکت، قرار است در چند روز آینده 50 میلیون ماسک وارد کشور گردد که اولین محموله آن قرار است تا فردا وارد کشور گردد.

وی با اشاره به اخرین آمار ابتلا به کرونا در خوزستان گفت: بر اساس آخرین آمار، تا ساعت 23 امروز 10 اسفندماه، 19 نفر در خوزستان به ویروس کرونا مبتلا شده اند و از این تعداد، 4 نفر فوت شده اند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز توضیح داد: تا به امروز در شهرستان های آبادان، دزفول، اندیمشک، اهواز، شوشتر، هندیجان، ماهشهر، امیدیه و مسجدسلیمان شاهد موارد ابتلا به بیماری کرونا بوده ایم.

ابول نژادیان در مورد قیمت گذاری و نظرات بر فروش مواد بهداشتی و ضدعفونی نماینده در بازار گفت: قیمت الکل و ژل دست، توسط سازمان صمت و کمیسیون مشترک قیمت گذاری معاونت غذا و دارو مصوب شده است اما در مورد قیمت ماسک به دلیل کمبود آن و بر اساس مصوبه ستاد مرکزی نسبت به آزادسازی قیمت آن اقدام شد تا ماسک در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی در مورد احتمال قرنطینه شهرهای خوزستان، اضافه نمود: دیگر از بحث قرنطینه شهرها و یا قرنطینه استان گذشته است و دیگر مطرح نیست زیرا قرنطینه زمانی فایده دارد که بیماری در یک کانون باشد اما وقتی بیماری در کشور پخش شد، دیگر قرنطینه بی فایده است و اکنون با توجه به اینکه در بعضی از شهرهای استان شاهد بروز ویروس کرونا هستیم، قرنطینه شهرها بی معنی است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز توضیح داد: در ابتدا نوع تعریف ما از کیس این بیماری آن بود که فرد تبعه چینی باشد و یا به کشور چین سفر نموده باشد اما با مشاهده مورد ابتلا به کرونا ویروس در قم، تعریف از کیس بیمار به هر بیماری که علائم تنفسی، تب و لرز و ضعف عضلانی داشته باشد، تغییر کرد. بنابراین هر فردی که دارای چنین علائمی است، باید مورد آزمایش قرار بگیرد.

ابول نژادیان در مورد نحوه انجام آزمایش کرونا در خوزستان گفت: از روز اول تا چهارم اسفندماه، آزمایش های استان خوزستان به تهران فرستاده می شد زیرا در خوزستان کیت تشخیص این بیماری وجود نداشت و همه استان های کشور آزمایش های خود را به انستیتو پاستور ارسال می کردند. از روز 5 اسفندماه که آزمایشگاه ویژه کرونا در استان خوزستان فعال شد، آزمایش های مروبط به تست کروناویروس در استان خوزستان انجام و در مدت 12 تا 24 ساعت پاسخ آزمایش ها آماده می گردد.

وی گفت: اینکه گفته می گردد بیمارستان رازی اهواز در مرکز شهر است اما چین بیمارستانی را در خارج از شهر برای بیماران کرونایی احداث کرد مساله ای است که باید در پاسخ به آن گفت که بیمارستان ساختن کار وزارت بهداشت نیست بلکه وزارت راه و شهرسازی باید بیمارستان بسازد. اگر برای ما بیمارستانی با امکانات فوق تخصصی در خارج از شهر بسازند، قطعا بیماران مبتلا به ویروس کرونا را به آن بیمارستان منتقل خواهیم کرد اما در شرایط موجود تنها مرکزی که 4 مرکز ICU و بخش ایزوله تنفسی دارد، بیمارستان رازی اهواز است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: 3 بیمارستان دیگر به جز بیمارستان رازی برای مقابله با بیماری کرونا آماده شده اند. یکی از این 3 بیمارستان به صورت کامل تجهیز شده، یکی از بیمارستان ها به صورت کامل تخلیه شده و به یک بیمارستان نیز دستور تخلیه داده ایم تا در زمانی که ظرفیت بیمارستان رازی جوابگوی ارائه خدمات نباشد، از این بیمارستان ها یاری بگیریم.

وی اضافه نمود: اکنون بیمارستان رازی تنها بیمارستانی است که می تواند بدحالترین بیماران مبتلا به کرونا را پوشش دهد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در مورد هزینه های آزمایش های مربوط به کروناویروس گفت: آزمایش کرونا رایگان است اما ارائه خدمات برای بیماران با هزینه است. دانشگاه علوم پزشکی، بخش فرانشیز را از بیمار دریافت می نماید و باقی هزینه ها توسط بیمه پرداخت می گردد.

ابول نژادیان گفت: بیمارستان های خصوصی و دولتی از سه روز گذشته اجازه انجام عمل های الکتیو و غیرضروری را ندارند زیرا از زمان شیوع ویروس کرونا، مراجعه داوطلبان اهدانماینده خون به مراکز اهدا کاهش داشته و نگران هستیم که در تامین خون مورد احتیاج برای بیماران اورژانسی با مشکل روبرو شویم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: همچنین به دنبال آن بوده ایم که تمرکز کادر درمانی بیمارستان ها را به سمت مراکزی که بیماران حاد تنفسی در آن مراکز قرار دارند، سمت و سو دهیم.

وی ادامه داد: بیمارستان ارتش برای یاری به بستری بیماران مبتلا به کرونا باید در اختیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز قرار بگیرد زیرا این بیمارستان یک بیمارستان در فضای باز است. تا به امروز در این زمینه موافقتی با ما نشده اما امروز در تهران دو بیمارستان ارتش در اختیار وزارت بهداشت قرار داده شد و امیدواریم با رایزنی هایی که انجام می گیرد، بیمارستان 64 تختخوابه ارتش در اهواز را در اختیار ما قرار دهند.

ابول نژادیان اظهار کرد: کمبود متخصص عفونی در استان وجود ندارد. حتی متخصصان عفونی که در سایر بخش های دانشگاهی مشغول به تدریس بودند در اختیار بیمارستان ها قرار داده شده اند تا از ظرفیت آنها نیز بهره گرفته گردد.

وی اضافه نمود: بر اساس مطالعه ای که روی 16 نفر از مبتلایان به بیماری کرونا در خوزستان اجرا شده است، 75درصد از مبتلایان استان، دارای بیماری زمینه ای بوده اند و 25 درصد از آنها هیچ بیماری زمینه ای نداشته اند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: 51 درصد از مبتلایان مرد و 49 درصد از آنها زن هستند.

وی در مورد آمار بهبودیافتگان این بیماری در خوزستان گفت: اولین بیماران خوزستان از روز پنجم اسفندماه در بیمارستان بستری شده و هنوز چرخه درمان هیچکدام از بیماران بستری شده کامل نشده است و بنابراین ترخیص آنها از بیمارستان هنوز ممکن نیست.

ابول نژادیان اضافه نمود: از همه مردم درخواست می کنیم آداب بهداشت فردی را رعایت نمایند. در شرایط کنونی بهترین اقدام، قرنطینه خانگی است و اگر مردم در طول یک هفته و یا 10 روز آینده در خانه های خود بمانند، چرخه انتقال این ویروس کند خواهد شد و با کند شدن این چرخه، شیب ابتلا به ویروس کرونا در میان مردم نزولی می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 333

به "افزایش آمار ابتلا به کرونا در خوزستان ، 19 مبتلا، 4 فوتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش آمار ابتلا به کرونا در خوزستان ، 19 مبتلا، 4 فوتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید