انتشار نخستین لغت نامه ترکی ، فارسی موسیقی در ایران

به گزارش بازی ناتمام، خبرنگاران/زنجان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابهر، از انتشار نخستین لغت نامه ترکی - فارسی ایران در حوزه موسیقی از طریق نویسنده ابهری خبر داد.

انتشار نخستین لغت نامه ترکی ، فارسی موسیقی در ایران

آیسان صادقی در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه فرهنگ لغات موسیقی نویسنده ابهری، نخستین لغت نامه ترکی به فارسی موسیقی حاصل 25 سال تحقیق و پژوهش فرشید امینی است، اظهار کرد: این هنرمند یکی از هنرمندان به نام و خوب ابهر بوده و در گروه هایی همچون موسیقی عرفان، چکاوک، شیدا، سارنگ، آراز حضور داشته، پس از تشکیل انجمن موسیقی ابهر به عنوان عضو، دبیر و رئیس موسیقی ابهر فعالیت داشته است.

وی گفت: کتاب فرهنگ لغات موسیقی امینی نخستین لغت نامه ترکی به فارسی موسیقی در ایران است که حاصل 25 سال تحقیق و پژوهش پیمایشی و میدانی و مصاحبه با اهالی موسیقی، عاشیق های محلی و موسیقی دانان، تحقیق کتابخانه ای، مطالعه کتاب های موسیقی و فرهنگ لغات چاپ شده فارسی و ترکی است.

صادقی با یادآوری اینکه این کتاب شامل بیش از 3200 مدخل واژه ترکی است، ادامه داد: این مدخل ها شامل نام سازهای مورد استفاده در موسیقی عاشیق و آذربایجانی، نام قطعات و اجزای سازها، شکل و شیوه نوازندگی و سبک های نوازندگی و خوانندگی، تکنیک های نوازندگی سازهای مختلف شامل انگشت گذاری و پرده گیری و مضراب زنی و شکل کوبش و نواختن سازهای کوبه ای با دست چپ و راست و حتی نوع دمیدن در سازهای بادی است.

وی شرح داد: همچنین در بخشی از این کتاب، نام آواها و مقام ها و دستگاه ها و گوشه های موسیقی، نام و شیوه پایکوبی ها و رنگ های مربوط به آن، نام قطعات و آهنگ های موسیقی، نام جایگاه ها و محل های اجرای موسیقی و گردهمایی هنرمندان موسیقی عنوان شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 بهمن 1400 بروزرسانی: 28 بهمن 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1448

به "انتشار نخستین لغت نامه ترکی ، فارسی موسیقی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار نخستین لغت نامه ترکی ، فارسی موسیقی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید