اوقات فراغت جوانان ؛ شاید وقتی دیگر!

به گزارش بازی ناتمام، بودجه حوزه اوقات فراغت جوانان در لایحه بودجه سال 99 هیچ افزایشی نیافته و بار دیگر این حوزه مورد غفلت قرار گرفته شده است.

اوقات فراغت جوانان ؛ شاید وقتی دیگر!

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، با تقدیم لایحه بودجه سال 99 به مجلس از سوی رئیس جمهور، اعتبار تقریبی تمامی نهادها و دستگاه های اجرایی کشور معین شد.

اعتبارات حوزه جوانان نیز به صورت بودجه تلفیقی با وزارت ورزش در نظر گرفته شده اما در این میان به نظر می رسد که حوزه جوانان و به ویژه اوقات فراغت این قشر بیش از پیش مغفول مانده است.

آنالیز جزئیات لایحه بودجه نشان می دهد که اعتبارات حوزه اوقات فراغت جوانان نسبت به سال گذشته هیچ تغییری ننموده و همچنان ثابت باقی مانده است. این در حالی است که یکی از دغدغه های اصلی و اساسی جوانان امروز پس از موضوع اشتغال، نبود زیرساخت های لازم برای اوقات فراغت است.

امری که در طول امسال نیز محمد مهدی تندگویان معاون امور جوانان وزارت ورزش و امیر حسین آل اسحاق مدیرکل طرح های ملی و فراگیر جوانان وزارت ورزش که متولی اصلی حوزه اوقات فراغت است، بارها به آن اشاره و بر لزوم توجه بیشتر و اقدام دستگاه های اجرایی برای ارتقا اوقات فراغت را گوش زد نموده است، به علاوه وی مکررا از خلاهای این حوزه و به دنبال آن بروز آسیب های اجتماعی در پی نبود تفریحات مناسب برای جوانان سخن گفته بود.

با این وجود عدم تغییر اعتبارات این حوزه برای سال آینده، حکایت از عدم توجه دولت به تفریحات جوانان دارد. هرچند که به عقیده کارشناسان نبود زیرساخت ها و امکانات لازم برای تفریحات سالم جوانان و نوجوانان می تواند آن ها را به سوی مسائل حاشیه ای و تفریحات ناسالم سوق دهد اما به نظر می رسد که دولت در تنظیم لایحه بودجه خود نه تنها جوانان بلکه مسئله اوقات فراغت آن ها را نیز بیش از پیش به باد فراموشی سپرده است.

در متن لایحه بودجه، دو زیر شاخه و موئلفه به اوقات فراغت جوانان و وظایف وزارت ورزش اختصاص دارد. در لایحه بودجه سال 98 مبلغ یک میلیارد و 180 میلیون تومان اعتبار برای ساماندهی فعالیت های اوقات فراغت جوانان در نظر گرفته شده بود این در حالی است که این رقم در بودجه سال 99 هیچ تغییری ننموده و به همین میزان باقی مانده است.

به علاوه موئلفه یاری به برگزاری جشنواره برترین های اوقات فراغت نیز موضوع دیگری است که هرساله در ردیف بودجه قرار می گیرد. سال 98 مبلغ 2 میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار به این موضوع اختصاص داده شد و با توجه به احتیاج امروز نسل جدید به وجود مصادیق اوقات فراغت، انتظار افزایش اعتبارات این بخش وجود داشت اما با رونمایی از لایحه بودجه معین شد که دولت به این انتظار نسل جوانان پاسخ نداده و اعتبار بخش مذکور را هیچ افزایشی نداده است.

هرچند که در اهداف و راهبردهای معین شده برای وزارت ورزش و جوانان، بسترسازی در حوزه اوقات فراغت و غنی سازی آن مدنظر قرار گرفته شده است اما عدم افزایش اعتبارات این حوزه نشان می دهد که توجه دولت به این حوزه بیش تر در قالب اهداف و موضوعات روی کاغذ است و به طور عملی توجهی به آن نشده است.

با نگاهی به لایحه بودجه سال 99 می توان دریافت که مسئله اوقات فراغت جوانان، جای چندانی در میان معادلات مسئولین و دولت ندارد و شاید یکی از کم اهمیت ترین اولویت های مسئولین است.

منبع:مهر

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 100

به "اوقات فراغت جوانان ؛ شاید وقتی دیگر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوقات فراغت جوانان ؛ شاید وقتی دیگر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید