ایده های مرتبط با هفته جهانی فضا حمایت می شوند

به گزارش بازی ناتمام، سعید قربانی در مصاحبه با خبرنگاران، برنامه های هفته جهانی فضا را که همه ساله مانند سایر کشورها در ایران از 13 تا 19 مهرماه (4 تا 10 اکتبر) برگزار می گردد تشریح کرد و گفت: اگرچه سالهای قبل هم بخشی از برنامه های ترویجی هفته جهانی فضا در بستر فضای مجازی برگزار می شد، اما سال جاری به لحاظ شرایط کرونا، تمامی برنامه های مرتبط با بزرگداشت این هفته بر بستر فضای مجازی انجام خواهد شد.

ایده های مرتبط با هفته جهانی فضا حمایت می شوند

وی با اشاره به برگزاری جلسات همفکری و برنامه ریزی برای برگزاری هفته دنیای فضا، گفت: چند عنوان اصلی برای برگزاری برنامه های هفته دنیای فضا ذیل شعار سال جاری این هفته که ماهواره ها زندگی را بهتر می نمایند است، ترتیب داده شده است.

ساخت فیلم مستند از خدمات و کاربردهای فناوری فضایی

مدیرکل روابط عمومی سازمان فضایی ایران با بیان اینکه بخشی از برنامه های ترویجی هفته دنیای فضا در قالب فراوری محتوای مستند از لایه بالادست حوزه فناوری فضایی تا لایه پایین دست زیست بوم این فناوری که خدمات و کاربردها هستند را شامل می گردد، گفت: این مستندات مربوط به کاربردها و خدماتی از ماهواره ها می گردد که در زندگی مستقیم مردم تاثیر دارند و بر مسائل مالی و سهولت دسترسی به خدمات مورد احتیاج مردم اثر می گذارند و اگر به نحو مطلوب تامین شوند باعث افزایش رضایتمندی شهروندی خواهند شد.

قربانی افزود: ساخت این مستندات به صورت برونسپاری به افرادی که سازوکار حرفه ای فراوری مستند دارند، سپرده خواهد شد. قالب این مستندات علاوه بر فیلم، شامل موارد دیگری هم می گردد.

دبیر هفته دنیای فضا با اشاره به اینکه بخش دیگری که هر سال در این رویداد دنبال می کنیم تدوین مجله تصویری در قالب کارهای هنری از جمله موشن گرافی و آلبوم عکس است، گفت: در این بخش عکاسان حرفه ای نجوم، فعالیت های خوبی دارند. بخش دیگری هم به برگزاری مسابقه و جشنواره اختصاص دارد که از سنین کودک و نوجوان تا دانشجو و حتی بزرگسالان را در برمی گیرد و برای شرکت در آن به زودی فراخوان اعلام خواهیم کرد.

وی افزود: در این بخش عمده نگاهمان مربوط به لایه نوجوانان و بچه ها است؛ آنهایی که ذهن های پویایی دارند و می توانند رویاپردازی نموده و ایده هایشان را در زمینه فضا به تصویر درآورده و برای ما بفرستند.

با ماهواره ها مکالمه کنید

قربانی با بیان اینکه بخش دیگری از برنامه های ترویجی هفته دنیای فضا در قالب مسابقات به نام الو ماهواره تدوین شده است، شرح داد: همانطور که می دانیم تکنولوژی فضاپایه به سرعت رو به پیشرفت است، برای مثال با وجود اینکه در سال های گذشته در نسل سوم فناوری فضایی، ماهواره هایی با وزن های 250 تا 300 و یا 500 کیلوگرم به فضا پرتاب می شد اما هم اکنون ماهواره ها به صورت منظومه ای و در ابعاد 10*10*10 پرتاب می شوند و وظایف سنجش از دوری و ارتباطی یک ماهواره را تامین می نمایند؛ این تکنولوژی به سرعت در حال تغییر است.

وی افزود: ما در بخش الوماهواره از تمامی مردم می خواهیم در این فراخوان شرکت نموده و فرض نمایند که می خواهند یک ارتباط مکالمه ای با یک ماهواره اپراتور داشته باشند؛ در این مسابقه مردم باید به ما بگویند که چه انتظاراتی از ماهواره دارند و چه خدماتی مورد درخواستشان است.

دبیر هفته دنیای فضا با بیان اینکه ممکن است بخشی از این انتظارات هم اکنون هم دایر باشد و مردم از آن بی اطلاع باشند و ما باید در قبال آن اطلاع رسانی کنیم، گفت: ممکن است بخشی از این انتظارات هم یک رویا محسوب گردد و ما آن را به بخش های تحقیقاتی (R&D) منتقل خواهیم کرد. در این فراخوان هر فرد باید در حال صحبت با ماهواره از خود یک فیلم یک دقیقه ای بگیرد.

وی گفت: در کوشش هستیم که این مسابقه به صورت بین المللی نیز برگزار گردد و از کشورهای دیگر هم در مجمع منطقه ای فضایی (اپسکو) و هم مجمع دنیای فضایی (کوپوس) خواستیم این فراخوان را در قالب مجمع منطقه ای و دنیای اعلام نمایند و ما شرکت نماینده خارجی نیز داشته باشیم و یا ایرانیان خارج از کشور هم بتوانند در این فراخوان مشارکت نمایند.

مکالمه 10 دقیقه ای با ایستگاه بین المللی فضایی

قربانی گفت: بخش دیگری از برنامه های هفته دنیای فضا مربوط به نشست های مجازی و وبینارهای تبادل نظر محور است که با حضور متخصصان داخلی و پژوهشگرهای دانشگاهی صورت می گیرد؛ البته برنامه ریزی شده که با همکاری و تعامل منطقه ای و بین المللی نقش آفرینان فضایی، با چند نفر از متخصصان فضایی ایرانی خارج از کشور هم تبادل نظر داشته باشیم و برنامه ریزی برای آن انجام شده است؛ در همین حال در کوشش هستیم تا با ایستگاه بین المللی فضایی نیز یک ارتباطی حدود 10 دقیقه ای داشته و یک مکالمه مستقیم داشته باشیم.

ایده های مرتبط با هفته دنیای فضا حمایت می شوند

مدیر روابط عمومی سازمان فضایی ایران با اشاره به برنامه های این سازمان برای حمایت از طرح ها و ایده های مرتبط با هفته دنیای فضا نیز گفت: سازمان فضایی خودش را مکلف به حمایت از طرح ها و ایده های مرتبط با فناوری فضایی در حد بضاعتش می داند؛ بر این اساس در پرتال سازمان فضایی در درگاه هفته دنیای فضا، فرم ثبت ایده قرار داده شده است.

وی گفت: بخش خصوصی، استارت آپها و شرکت های دانش بنیان و خلاق می توانند برای هفته دنیای فضا هر برنامه و یا پیشنهادی که دارند به نام خودشان ثبت و انتظاراتشان را از سازمان فضایی ایران اعلام نمایند. ما نیز براساس این درخواست ها از این ایده ها حمایت می کنیم.

قربانی با بیان اینکه از اوایل هفته گذشته جلساتی را برای نامگذاری روزهای هفته دنیای فضا برگزار کردیم، ادامه داد: طبق روال و سنت قبل، برای هر روز هفته دنیای فضا یک جمله تدوین نموده و در قالب شعار برای آن روز، سعی می گردد که برنامه های آن روز تحت الشعاع آن شعار باشد. سال جاری نیز این برنامه برقرار است.

وی افزود: سال گذشته روزهای هفته دنیای فضا به نام 7 دانشمند ایرانی نامگذاری شد و سال جاری نیز با توجه به خدمات ماهواره ای ذیل و مرتبط با شعار دنیای، این نامگذاری انجام شده و تا هفته آینده اعلام عمومی می گردد. در همین حال برنامه های قابل افتتاح و بهره برداری در هفته دنیای فضا به زودی اطلاع رسانی می گردد.

به گزارش خبرنگاران، مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1999 قطعنامه ای را تصویب کرد که به موجب آن، چهارم تا دهم اکتبر هر سال به عنوان هفته دنیای فضا، درنظر گرفته شد. این هفته حد فاصل دو رویداد تاریخی فضایی یعنی پرتاب نخستین ماهواره دنیا (اسپوتنیک) و امضای نخستین معاهده استفاده صلح آمیز از فضای ماوراء جو در سازمان ملل است.

هدف از این کار، ترویج و توسعه دانش فضایی و آشنا کردن مردم و جوانان از نقش فناوری فضایی در زندگی انسان ها روی زمین اعلام شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 مهر 1399 بروزرسانی: 16 مهر 1399 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 662

به "ایده های مرتبط با هفته جهانی فضا حمایت می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایده های مرتبط با هفته جهانی فضا حمایت می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید