نقشه و نمودارهایی که مختصرومفید اطلاعات ارزشمندی به ما می دهند

به گزارش بازی ناتمام، در این مطلب تعدادی نمودار جالب را با هم مرور می کنیم تا اطلاعات دقیق از پدیده ها، رویداد ها و مسائل بسیار مهم به دست آوریم.

نقشه و نمودارهایی که مختصرومفید اطلاعات ارزشمندی به ما می دهند

به گزارش گروه وبگردی خبرنگاران ، داشتن اطلاعات دقیق از پدیده ها، رویداد ها و مسائل بسیار مهم است. منتها فکر ما معمولا در تصور اعداد خوب نیست. نمودار ها و جداول و نقشه ها کارشان ایجاد تصور عینی این آمار و اطلاعات است.

با یاری آنها، با یک نگاه می توانیم چیز هایی را درک کنیم که در غیر این صورت برای درکشان کلی اعداد را بایستی پیش خودمان تکرار می کردیم و تازه با فاصله کوتاهی هم احتمال فراموشی زیاد بود.

در این مطلب تعدادی نمودار جالب را با هم مرور می کنیم که تاییدکننده جملات قبلی است:

1- منکران واکسن کم نیستند. آن ها را می توان در دسته های مختلفی تقسیم کرد: آن هایی که اطلاعات اولیه شان کم است، آن هایی که قدرت استدلال پایینی دارند، آن هایی که تحت تاثیر رسانه ها یا منابع قدرت هستند یا آن هایی که نمی خواهند بفهمند!

اما به این نمودار کلی در خصوص تاثیر واکسن کرونا نگاه کنید. بیش و کم واکسن های کرونا از برند های معتبر همین تاثیر دراماتیک در کاهش موارد مرگ و میر را دارند.

2- پزشکی و سیستم های بهداشتی و برنامه های بهداشتی مگر برای ما چه نموده اند؟ زندگی در قدیم سالم تر بود!

این حرف، واضح یا در لفافه، ورد زبان برخی هاست. اما همین نقشه باید ساکتشان کند. اندازه موارد مرگ و میر شیرخواران در 1950 در مقایسه با حالا:

3- پستی و بلندی های زمین، البته وقتی دراماتیک بر ارتفاع و ژرفا بیفزاییم تا قابل لمس تر شوند. لابد شما هم نقشه فرورفتگی ها برایتان جالب است.

4- استان هایی از آمریکا که در آن ها تعداد گاو ها از انسان ها بیشتر است! (رنگ آبی)

5- کشور هایی که در آن ها اندازه امید به زندگی از امریکا هم بیشتر است.

6- نقشه دیجیتال ارتفاعات یونان:

7- این نقشه ها برای ما باید بسیار مهم باشد. آمده اند و زلزله های بالای 5 ریشتری که در 20 سال اخیر در روی کره زمین اتفاق افتاده، روی نقشه زمین آورده اند.

همان طور که می بینید ایران در نوار زلزله خیر است.

8- اگر در 2020 تنها رای آدم های زیر 45 سال حساب می شد. آبی (جو بایدن) - قرمز (ترامپ)

9- کشوری که نمی خواهید دوباره از آن بازدید کنید چیست؟ بر اساس آرای اعضای شبکه اجتماعی ردیت.

10- یک نمودار خیلی جالب. می دانیم که احساسات ما با تغییر شرایط شبانه روز تغییر می نماید. گوگل آمده و بر اساس جستجوی کلیدواژه های که احساسات مختلف را می رسانند، تحقیق نموده که در کدام ساعت شبانه روز آمریکایی ها بیشتر هیجان زده زده هستند یا حس شاد دارند. برای مثال در نیمه شب بیشتر مردم حس خشم دارند، در ساعت یک شب بیشتر احساس تنهایی به مردم دست می دهد. در ساعت 16 بیشتر احساس محبت آمیز دارند و چیز های دیگر!

11- در هر نوار، یک درصد جمعیت دنیا زندگی می نماید.

12- اندازه میانه آب و هوای آفتابی در آلمان در طی سال! عجب نموداری!

13- رهبران دنیا بر اساس سن و سال آنها. با یک نگاه می گردد فهمید که اروپایی ها رهبران جوان تری دارند.

14- یک اشتباه رایج ما این است که تصور می کنیم که دی اکسید کربی فقط از کارخانه ها و خودرو ها وارد جو می گردد. در صورتی که فراوری مواد غذایی مانند گوشت قرمز و شیر هم از طرق مختلف دی اکسید کربن وارد جو می نماید. این نمودار جالب است. حتی این نمودار نشان می دهد که اگر فرضا شما یک سال، هر روز 10 دقیقه با آب گرم دوش بگیرید، چقدر کربن وارد جو نموده اید!

15- نقشه فرودگاه های دنیا. تمرکز فرودگاه ها را در اروپا و آمریکا و ژاپن ببینید.

16- تحقیق نموده اند که در لینکدین شما چه زمینه های کاری حداقل 3 سال تجربه کاری از شما می خواهند.

17- استان کالیفرنیا به تنهایی پنجمین اقتصاد بزرگ دنیاست!

18- نقشه فراوانی واژه هایی که آنگلا مرکل در 4 سال اخیر در سخنرانی هایش از آن استفاده نموده. باید تک تک کلمات درشت تر را وقت بگذارید و ببینید، چون بسیار عبرت آموز است. مرکل از کلماتی مانند آلمان -اروپا- پاندمی - کار - امروز - آب و هوا - مردم، زمان خیلی استفاده نموده.

19- نقشه شهروندانی سوئدی که در جایی غیر از سوئد به دنیا آمده اند. جالب است که ایران رتبه پنجم ارسال مهاجر به سوئد را داشته.

20- اندازه مرگ و میر ناشی از تصادف های جاده ای در امریکا و اروپا.

21- نمودار جالبی برای فیلم دوست ها. ما خیلی وقت ها فیلم ها را بر اساس نمره شان در IMDB یا Rotten Tomatoes دانلود می کنیم و می بینیم.

در خصوص برخی از فیلم ها تفاوت امتیاز بین سایت های مختلف بسیار زیاد است. این ها فیلم هایی هستند که بین نمره منقدین و مخاطب عادی تفاوت خیلی زیاد بوده.

مثلا منتقد ها به فیلم نوح، درخت زندگی، مرشد امتیاز بیشتری نسبت به مردم داده اند و در مقابل مردم به فیلم های عامه پسندی مانند لیگ عدالت یا علاء الدین.

و اما نمودار پایین ، نمودار اطلاعاتی یا اینفوگرافی 4 هزار ساله دنیا است.

این نمودار جالب در سال 1931 به وسیله جان بی اسپارکس تهیه شده. یعنی زمانی که امکان ویرایش های رایانه ای خاصی هم نبوده. تصور کنید حجم اطلاعات و نام هایی که در همین یک نقشه مختصر شده!

منبع: یک پزشک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: halfgame.ir شناسه مطلب: 1330

به "نقشه و نمودارهایی که مختصرومفید اطلاعات ارزشمندی به ما می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقشه و نمودارهایی که مختصرومفید اطلاعات ارزشمندی به ما می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید